Magazin: Aranyláncok

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 05. 19. 12:48

5 éve már, hogy lapjainkon utoljára elemezhettük a Restaurant & Institutions amerikai szaklap éves toplistáját a világ legnagyobb gyorsétteremláncairól; az újság megszűnt, és a listák azóta dollárezrekért vásárolhatók meg. Kár, mert a fogyasztói ízlés alakulásáról sokat tanulhattunk belőlük. A Technomic jóvoltából most piacra került USA Top 500 Étteremlánc 2015 tanulmány legfontosabb adatai viszont így is megjelentek a tengerentúli szakmai médiában – ezekből idézünk most mi is.

Aranylancok

Az 500 legnagyobb hálózat forgalma 2014-ben csak az Államokban elérte a 274 milliárd dollárt – ez 4 százalékos emelkedést jelent –, ebből 200 milliárdot a korlátozott szolgáltatásokat nyújtó láncok (fast food és fast casual) teljesítettek, 74-et a full service éttermek. A gyorséttermi szektorban a legnagyobb növekedés (10-10 százalék) a mexikói és az ázsiai koncepcióknál volt tapasztalható, 9 százalék pedig a csirke témájú éttermekben. Ezzel együtt a legnagyobb, 230 százalékos forgalomnövekedést egy pizzás lánc, a Piology produkálta – igaz, egyelőre alig több mint 60 egységgel működnek.
Bár a fejlődés és a recesszió negatív hatásainak megszűnése a kisebb láncoknál volt markánsabban érzékelhető, az élbolyban látható mozgás nyilvánvalóan jóval meghatározóbb hatású. Az abszolút első most is a McDonald’s, 35,8 milliárdos forgalma nagyobb, mint az utána következő három helyezetté összesen. A néhány éve az élre visszatért Howard Schultz vezetése alatt tovább szárnyal a Starbucks – 2014-ben letaszították a képzeletbeli dobogó második fokáról a Subwayt. Ha a tendenciák tartósak maradnak (lásd táblázatunk!), ami a szakemberek szerint nem elképzelhetetlen forgatókönyv, a Starbucks 15-20 év múlva megelőzheti a McDonald’sot is.

Kapcsolódó cikkeink