Magazin: A vendéglátás felé nyit a Borháló I.
A Borháló egyedülálló koncepciójú, sikeres franchise-hálózat; célja magas minőségű magyar folyóborok értékesítése, amelyek árára nem rakódik rá a csomagolás és a többlépcsős kereskedelmi láncolat költség- és profitigénye. A vállalkozásnak az elmúlt hónapok során kifejlesztett horecakoncepciójáról Elek Mártont, a Borháló stratégiáért és marketingért felelős munkatársát kérdeztük.
Hogyan kapcsolódnak a vendéglátóhelyek a Borháló franchise-struktúrájához?
Jelen pillanatban 45 partnerünk 50 üzletet működtet országszerte. Elképzeléseink szerint koncepciónk tesztelése kapcsán 2015-ben hozzávetőlegesen 100 vendéglátóhelyet fogunk tudni bevonni rendszerünkbe, jövőre ezek számának megnégyszerezést tartjuk reálisnak.
Egy országos kapcsolatrendszerrel rendelkező, a horecában szakértőnek számító stratégiai partnerrel kötöttünk kölcsönös előnyökre épülő megállapodást. Az együttműködéssel megoldottuk, hogy országosan nagyságrendileg kétezer partnerükhöz tudjuk eljuttatni a Borháló horecakínálatát.
Hogyan működik a rendszer, kivel állnak kapcsolatban a vendéglátósok?
Komoly értékesítési hálózattal rendelkező partnerünk területi képviselői akvirálják a vendéglátósokat, akik a képviselők és a mi franchise-bérlőink közvetítésével magával a Borhálóval szerződnek. Az éttermeket országosan a Borháló üzletei fogják ellátni borral, partnerünké marad viszont a kapcsolatépítés és -tartás, valamint a tanácsadás feladata. Ő közvetlenül a Borhálótól kapja az ehhez szükséges ismereteket és támogatást.
Franchise-bérlőink saját vonzáskörükben kizárólagosságot élveznek, és saját kapcsolatrendszerükön keresztül maguk is kezdeményezhetnek szerződéses kapcsolatokat, melyhez a képviseleti rendszer további értékeket adhat, korlátozni feltehetően nem fogja őket. Azaz franchise-partnereinknek nem konkurensei a képviselők, sőt, jól is járnak az adódó szinergiák kihasználásával. Az például, hogy a Borháló nem alakít ki saját értékesítői hálózatot, olcsóbbá, tehát versenyképesebbé teszi a terméket.
72262.png
72286.png
72287.png
Milyen lesz a vendéglátásnak kínált borválaszték?
A horecaválogatásunkat a vendéglátásnak állítjuk össze, ezeket a borokat a kiskereskedelemben nem értékesítjük. Az összeállítás Kathona Krisztiánnak, a Borháló borszakértőjének és beszerzőjének munkája. Kialakításakor fontos szerepet szánt gasztronómiai kultúránk főbb jellegzetességeinek; olyan borokat keresett, melyek jól illeszkednek mind a magyar gasztronómiai hagyományokhoz, mind a modern gasztronómiai irányzatokhoz is. Mindez rendkívüli körültekintést igényel, hiszen igazi élvezetet szeretnénk nyújtani az éttermekbe látogató vendégeknek, és ez valahol a koncepció vizsgája is.
A borokat május közepén fogjuk tudni szállítani az első teszthelyekre. Az összeállítás egyelőre nem publikus, de a válogatás szempontja az volt, hogy minden ételhez tudjunk megfelelő párt találni. A horecakínálat része egy alapbor-összeállítás, egyelőre ötféle borral, ezt a kategóriát nevezzük élménybornak, és ezeket javasoljuk az esetek többségében. Ezt egészíti ki 16 további bor a Borháló kínálatából – ez a csúcsélménybor-kategória – a különleges impressziók biztosításához.
Hogyan kerül a termék az éttermekbe?
A borokat a Borháló üzleteiben fogják tudni kipróbálni a vendéglátósok, de tervezünk helyi, éttermi bemutatókat is, amelyek keretén belül helyben, élesben is lehet tesztelni az italokat.
A kiválasztott termékeket a Borháló zárt hűtőláncú logisztikai rendszere szállítja az üzletekig, onnan az üzletek szállítják ki a vendéglátós partnereiknek 24 órán belül.
Az alapborok magnumpalackos csomagolásúak (másfél literes, csavarzáras üveges borok). A kiegészítő borok nagyobb része 0,75 literes, kisebbik hányada pedig magnumpalackban és bag-in-box kiszerelésben kerül az étterembe.
Mennyiségi előírásaink nincsenek, hiszen ez csak korlátozná a vendéglátósokat. A velük tartott kapcsolat ugyanarra az elvre épül, amely a franchise-partnereinkhez való viszonyunkat is meghatározza: velük együtt fejlődünk, és fejlődik a rendszer, és a Borháló úgy ad mind több támogatást, hogy abból a vevő, illetve a vendég is profitál.
72202.png
72226.png
72227.png
Hogyan kell ezt a gyakorlatban elképzelni?
A koncepció fontos eleme például, hogy a vendégélményre koncentrálunk. Egyedül a borlap és az étlap kapcsolatát határozzuk meg. A Borháló kidolgozott egy olyan szisztémát, amelynek a segítségével a vendég és a pincér is magabiztosan tud választani bort az ételekhez. Az ezt segítő itallapot a Borháló alapkínálata is tartalmazza.
A fejlődés lehetőségét a partnerek képzésében látjuk. Külön oktatást szerveztünk a partnereknek, ahol olyan tudást szerezhetnek, amelynek segítségével nagyobb élményt biztosíthatnak a vendégnek, így magasabb profitot tudnak a boron realizálni az étteremben. Vagyis mindenki jól jár! A vendégnek igazi élményben lesz része, hiszen egy rossz borválasztás az étel örömét is el tudja rontani, egy jó borválasztás viszont fokozza az élvezetet. Ezért az oktatás és szakmai támogatás kiegészül egy kifejezetten horecaszemélyzetnek szóló oktatási programmal, illetve bevezetünk egy olyan jelölési rendszert, amely megkönnyíti a vendég és a személyzet dolgát is a megfelelő borválasztásban.
72173.png
72197.png
72198.png
Mi az oktatási rendszerük lényege?
A Borháló felkért egy független boros oktatási intézményt, hogy dolgozzon ki egy kifejezetten vendéglátósoknak szóló oktatási programot. A Borszakkör 2 alkalmas képzését úgy állították össze az intézmény szakemberei, hogy a vendégélmény és a profitigény összekapcsolódjon.
A jelenlegi vendéglátós hozzáálláson szeretnénk változtatni. Jellemző választási elv, hogy mindegy, milyen a bor, csak olcsó legyen. Így viszont az esetek többségében elmaradt a vendégélmény, és a személyzet sem igazán érti, hogy mi a különbség bor és bor között. A képzés lényege, hogy a borok a megfelelő értékesítési információkkal (választási támogatás, történetek a borról és a borászról, fajtaismeret, gasztronómiai alapok és hasonlók) magasabb áron eladhatóak, és a vendég is elégedettebb lesz. Mondok egy példát: ha eddig a vendéglátóhely 500 Ft/liter áron szerezte be a bort, és 180 Ft/dl áron adta, akkor mostantól a 800 Ft/liter árnál nem magasabb árú bort magabiztosan fogja tudni eladni 240 Ft/dl áron. A profit is nő, és a vendégelégedettség növekedésének köszönhetően a forgalom is.
Mit tesznek hozzá a rendszer építéséhez a borászatok?
A horecaszegmens kiszolgálásához speciális kívánalmaknak kell megfelelniük a beszállítóknak. Eleve nem is sok alkalmas borászat van ma Magyarországon; egyelőre két kézen meg lehet számolni azokat, amelyek a megfelelő méret és minőség mellett rendelkeznek a göngyölegkezeléshez szükséges logisztikai háttérrel és üvegmosóval, kellő minőségbiztosítással, no meg a szükséges rugalmassággal.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >