Magazin: A változó divatot követik a mosószerfejlesztések
A mosás kategóriájában a mosószerek közt teret hódítanak a koncentrátumok és innovatív megoldások. A zöld alternatívát egyre több vásárló keresi, elsősorban a bőrproblémák miatt. Fő kommunikációs csatorna a televízió és az internet.
A mosási szokások dinamikusan fejlődnek, mely részben annak köszönhető, hogy az anyagok és a színes ruhák aránya nagyban változott az elmúlt években.
– Míg régebben a mosások nagy részét a természetes szövetek mint a pamut, selyem vagy a gyapjú tette ki többnyire fehér vagy világos ruhák formájában, mára a ruhatárunk közel 75 százalékát színes ruhák és változatos anyagok (pl. polycotton) teszik ki – tekint ki a kategória hátterére Boros Anita, a Procter&Gamble PR managere.
A piacon tartják a szemüket
– Nyugodtan kijelenthetjük, hogy egy olyan innovatív, dinamikusan fejlődő üzletágban, mint amilyen a mosószereké, az ember gyakorlatilag egy pillanatig sem veheti le szemét a piac mozgásáról, ha lépést szeretne tartani a folyamatosan megújuló technológiákkal, forradalmi fejlődést jelentő termékekkel – emeli ki a kutatás és fejlesztés fontosságát Erdődi Ágnes, a Henkel Persil márkákért felelős brand managere.
A Henkel számára a következő időszak egyik legnagyobb horderejű eseménye a Spotless cégcsoport megvásárlása és integrálása, a Dylon márka átvétele.
Az Unilever számára a régió és a magyar háziasszonyok mosási szokásainak ismerete egyaránt fontos.
– A sok hasonlóság mellett érdekes különbség, hogy míg a régió fogyasztói nagyrészt a kupakot használják a megfelelő öblítőmennyiség meghatározásához, addig a hazai felhasználók kiemelkedő arányban nem mérik, hanem közvetlen a flakonból öntik a mosógépbe az öblítőt – emel ki egy érdekes részletet Csendes Szandra, az Unilever vegyi kozmetika részlegének marketing gyakornoka.
A kategóriában fontos szereplő az egyik legnagyobb magántulajdonban lévő disztribútor cég a hazai piacon, a DunaPro. A tradicionális magyar Viola mosószerek és Bip öblítők mellett a jól ismert Clorox fehérítők kizárólagos forgalmazója is. Idei újdonság, hogy 2015 második felétől a Sano termékcsaládot is kínálatukba emelték.
– Fontos ismerni és megérteni a változó vásárlói igényeket, trendeket és ezeknek megfelelően időről időre felülbírálni, átalakítani a választékot – kommentálja a változásokat Szvák Eszter, a DunaPro brand managere.
– Tapasztalatom szerint továbbra is azon termékek a legnépszerűbbek, amelyekkel több funkciót tud ellátni a ház asszonya – tér vissza a kategória jellemzőire Kürti Viktória, a DunaPro Clorox márkáért felelős brand managere.
Az ökoszegmensben az Olaszországban piacvezető Winni’s márka hazánkban is megtalálható.
– A tudatos vásárlók aprólékosan megnézik az összetevőket, melyek kiemelten fontosak számunkra. Tudják, hogy a polcokon a legfelső sorban találhatják meg az ökotermékeket és lassan azt is megtanulják, hogy mi a különbség a környezetbarát-, öko- és a biotermékek között. Sokszor a kényszer viszi rá őket, hogy ökomosószert vásároljanak valamilyen bőrprobléma, kiütés miatt. Európa nagy részében a környezettudatos gondolkodás, a környezet megóvása a jövő nemzedék számára jellemzi a kategóriát – mutat rá a kulturális különbségekre Madari Szilvia, a Flyfit Kft. ügyvezető igazgatója.
Ariel előkezelő kupakkal
Az Ariel mosószerek folyékony, mosókapszula és por állagban is megtalálhatóak a polcokon. A magyar lakosság kedveli az innovatív megoldásokat a mosószerek terén, ezért sok környező országhoz képest a folyékony mosószerek (beleértve a gélt és kapszulákat is) használata meghaladja az átlagot.
– Az a tapasztalatunk, hogy míg a mosópor és a folyékony mosószer, gél fajták között váltogatnak a felhasználók, ha kipróbáltak egy újabb, innovatívabb termékformát, mint pl. az Ariel 3in1 pods, könnyen megkedvelik, és egyre többen ragaszkodnak a hatékony és kényelemes megoldáshoz – mondja Boros Anita.
Az Ariel kutatásai pedig rávilágítottak, hogy a nők 79 százaléka használ valamilyen különleges előkezelőt a különböző foltokra, de ezek a készítmények gyakran okoznak csalódást, mivel nem szedik ki a foltokat, a fehér ruhák szürkévé válnak, míg a színes ruhák kifakulnak a mosás során. Az Ariel folyékony mosópor előkezelő kupakjának köszönhetően a makacs foltokat már a mosás előtt célzottan kezelhetik, a ruhák pedig hosszú ideig megőrizhetik minden érzékszerve ható tulajdonságaikat.
Mosási variációk Henkel módra
A Henkel a mosás szinte minden kategóriájában képviselteti magát meghatározó márkáival, ami a Persil, a Tomi, a Biopon és a Perwoll.
– A mosószerek piacán továbbra is a gélek, illetve a porok dominálnak a fogyasztók választását tekintve, mégis erőteljes átrendeződés predesztinálható. Miután korunk technológiai fejlődésének egyik legnagyobb mozgatórugója a kényelem, valamint a környezetvédelem iránti törekvés, értelemszerű, hogy a mosószerek piacán is a könnyű kezelhetőség, illetve a kíméletesség határozhatja meg az előttünk álló időszakokat – sorolja a befolyásoló tényezőket Erdődi Ágnes.
A folyamat egyik legjelentősebb hozománya a mosószerkapszulák szegmensének térhódítása. A kétkamrás, folyékony mosószert tartalmazó Persil Duo-Caps leegyszerűsíti a mindennapi mosási feladatokat, hiszen csupán egy kapszulát kell a ruhák alá helyezni, egyenesen a mosógép dobjába. A Henkel a Persil Duo-Caps variánsai mellett a Persil Power-Mix bevezetésével bővítette mosószerkapszulákból álló kínálatát. Előbbi mosógélek hatékony kombinácója, míg a Persil Power-Mix már a mosóporok és mosógélek előnyeit ötvözve nyújt erőteljes és hatékony tisztítást.
A cég a tavalyi nagyobb jelentőségű kompaktosítás után idén tovább javított a meglévő formuláin, mellyel tovább csökkentett az egy mosáshoz javasolt adagolást.
Ugyancsak újszerű törekvés az alacsony hőfokon történő mosás biztosítása.
– A mosószerek piacának ezen kihívására a Persil a ColdZyme technológiával válaszolt, melynek köszönhetően a márka alá tartozó mosóporok, illetve mosógélek már 20 C°-on való mosás esetén is hatékonyak, ezzel elősegítve a takarékos és környezetkímélő mosási folyamatok terjedését – hangsúlyozza Erdődi Ágnes.
– A Tomi mosószer pedig az idei kompaktosítás mellett új arculatot is kapott. Az új Tomi Max Effect erős formulájával leveszi a háziasszonyok válláról a mosás és a piszkos ruhák terhét, gondoskodik a ruhák tisztaságáról és frissességéről – teszi hozzá Vékásy Bernadett a Tomi brand managere.
A hagyományos mosószerek mellett a Henkel az elmúlt időszakban komoly hangsúlyt fektetett hosszú ideje piacvezető finommosószer márkája, a Perwoll fejlesztésére is.
– A Perwoll-szortimentben megtalálható ReNew+ termékcsalád (Color, Black és White) megóvja a ruhákat a fakulástól továbbá megújítja a színek ragyogását már néhány mosás után. A Perwoll Sport&Active variáns a speciális anyagokra, a sport- és szabadidőruhák megőrzésére kínál megoldást. A Wool&Silk pedig segít, hogy a gyapjú és selyemruhák sokáig megőrizzék eredeti formájukat – sorolja a variánsokat Benczúr Dóra, a Perwoll brand managere.
Tradíció és innováció
A tradicionális, magas ismertséggel és presztízzsel rendelkező, a magyar piacon mintegy ötven éve jelen lévő márkák (Ultra tisztítószerek, WU2 kozmetikai termékek, Komfort tisztítószerek, Viola mosószerek, Bip öblítők) 2008-ban kerültek a DunaPro-szortimentbe. Ezekkel a hagyományőrző magyar termékekkel kapcsolatban felmerülhet a kérdés, hogy a folyamatosan változó piaci körülmények, az árudömping és a világmárkák térhódítása milyen hatást gyakorol a termékek keresletére.
– A válasz egyrészt a terméktulajdonságokban, másrészt a fogyasztók magatartásában keresendő. A minőségi, kedvező ár-érték arányú termékekre továbbra is nagy igény mutatkozik, de mindennél fontosabb a vásárlói lojalitás. A vásárlók szívesen választják újra és újra azokat a magyar termékeket, amelyek az évtizedek során életük részeivé váltak. Ebben rejlik az említett márkák ereje – vallja Szvák Eszter.
A kedvező árfekvésű, jó minőségű Viola mosóporok nemcsak a régi, hűséges fogyasztókat célozzák meg, hanem a megnyerő dizájnnak és az ismerősen csengő névnek köszönhetően új vásárlók érdeklődésére is számíthatnak. A Viola White és a Viola Color négy különböző méretben, várhatóan 2015 őszétől lesz elérhető.
A tradicionális, nagy múltú márkák mellett jelentős igény mutatkozik a piacon az innovatív, trendkövető, magas presztízsű márkák iránt is. A DunaPro ezért emelte be kínálatába 2015-ben a Sano termékcsaládot, azt az izraeli márkát, amely Izraelben a vegyi termékek gyakorlatilag összes szegmenségben piacvezető: mosóporok, folyékony mosószerek és öblítők széles spektrumát kínálja.
A márkaelőny a minőségi beltartalom és a vonzó csomagolás ötvözetében rejlik. A Sano termékcsalád legtöbb termékére igaz, hogy hordoz addicionális értéket és közös bennük, hogy tartalmuk koncentrált, így gazdaságos megoldást kínálnak a vásárlóknak. A piaci igényeket szem előtt tartva a Sano kínálatában egyre nagyobb szerepet kapnak a bio és szenzitív termékek, továbbá a környezetbarát csomagolás.
Ökokoncepció
A Flyfit által forgalmazott Winni’s termékek növényi alapanyagokból készülnek, színezék és adalékmentesek.
– Nálunk, a Winni’s termékeknél az ökogondolkodás az egész koncepcióra érvényes: a termék összetevőinek kiválasztásától kezdődően az alapanyag beszerzésén és a környezetkímélő gyártási technológián át a környezetbarát csomagolásig bezárólag. Minden Winni’s termékünk a mosás és öblítés kategóriában koncentrátum, így a kisebb csomagolási és szállítási igény is védi a környezetet. Termékeink fehér és színes ruhákra egyaránt használhatóak – ismerteti a márka jellemzőit Madari Szilvia.
Az utántöltő csomagolás –, mely a környezet terhelését 78 százalékkal csökkenti – is előremutató megoldás. Forgalmazóik számára nagy előnyt jelent, hogy a portfólió minden eleme esetén 4 év a szavatossági idő, a saját berkekben előállított csíramentes tisztított víznek köszönhetően. Így ugyanis elkerülhető, hogy tartósítószereket kelljen hozzáadni a mosó- és öblítőszerekhez.
Legkedveltebb mosószerük a Winni’s
Levendulás 1,5 literes folyékony mosószer. Legújabb termékünk a Winni’s mosószer Eco-pack Verbénával és Aleppo szappannal.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >