Magazin: A Tesco elkötelezett vásárlói, beszállítói és dolgozói felé

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 01. 25. 13:08

Hetente 3,5 millió magyar vásárló teszi le a garast a Tesco mellett. Cserébe a Tesco 16 éve folyamatosan invesztál a magyar piacba, fejleszti az infrastruktúrát, munkahelyeket teremt, képezi dolgozóit, támogatja a helyi közösségeket, országos és nemzetközi lehetőségeket kínál lokális beszállítóinak. Gerry Grayjel, a TESCO-GLOBAL Áruházak Zrt. vezérigazgatójával értékeltük 2011-et.

A tavalyi év közepén hazánkba érkezve a szakember azt ígérte, hogy mint második legnagyobb foglalkoztató megőrzik a munkahelyeket, sőt, újakat teremtenek. 2011-ben a boltnyitásoknak és a szervezetfejlesztésnek köszönhetően körülbelül 300 új foglalkoztatottal bővült a Tesco csapata.

Azt is előre jelezte az akkor frissen kinevezett vezérigazgató, hogy megduplázzák a megváltozott munkaképességű dolgozók számát az év végéig. A júniusi 500 helyett december végére már 1200 fogyatékkal élő kolléga dolgozott a szervezet teljes értékű tagjaként a Tescóban.

Sokcsatornás stratégiájuk a hipermarket, szupermarket, Expressz és Extra formátumok mellett egyre több szolgáltatás biztosítását jelenti a magyar piacon, a banki tevékenységtől a mobilszolgáltatásig.

– A kutatások és a vásárlóink visszajelzései alapján a Tesco nemcsak nagy és ismert, hanem megbízható márka is Magyarországon. Azon dolgozunk minden nap, hogy ezt az imázst tovább erősítsük. Ezért nagyon fontos például, hogy mindig betartsuk az ígéreteinket – húzza alá Gerry Gray.

Nettó exportőrré akarnak válni

Gerry Gray a kis hazai, helyi beszállítók felé való nyitást is fókuszba helyezte. A 2011-ben megrendezett Beszállítói Fórumokkal együtt már 300 magyar terméket listáztak be regionálisan a Tesco áruházakba. Több beszállító a termelési kapacitás bővítésével országos választékba került, sőt a szomszédos országokban és az Egyesült Királyságban működő Tesco-egységek kínálatában is megjelent. Nemrég fejeződött be a PICK szalámik angliai bevezetése, amihez már a nagykövet bevonásával tervezik a promóciót. Nyáron a magyar Tesco lett a régió dinnyeellátója, a vállalat azonnal reagált, amikor a szaktárca felhívta a figyelmet a dinnyetermelők értékesítési gondjaira. Az Egri bikavérből is több százezer palackkal adtak el. A magyar termékek folyamatosan megjelennek a külföldi Tesco áruházak „hónap promóciója” akcióiban.

– A program távlati célja, hogy nettó exportőrökké váljunk, vagyis több magyar terméket juttassunk ki az országból, mint amennyit behozunk. 2010-ben 30, 2011-ben 40 milliárd forint értékben exportáltunk, 2012-re pedig legalább 50 milliárdos exporttal tervezünk. A magyar termékek minősége kiváló, de sokszor a termelők kapacitása nem elegendő egy-egy külföldi megrendelés teljesítéséhez. Támogatói rendszert dolgoztunk tehát ki, kormányzati és banki összefogással a potenciális termelők fejlesztési lehetőségeinek érdekében – mondja a vezérigazgató, akinek személyes célja, hogy a problémákat a határon belül tartsa, és csak a termékek jó híre ragadja meg a Tesco-központ figyelmét. A nyereséget meghaladó beruházások folytatását azonban csak átlátható és kiszámítható gazdasági környezetben, valós párbeszéd keretei között lehet reálisan megvalósítani.

A reklámok és az eladótéri kommunikáció is emlékezteti a vásárlókat, hogy 100 százalékban magyar baromfi kapható kizárólag a Tesco áruházakban, amelyet olyan beszállítók biztosítanak, mint a kapacitásait 60 százalékkal növelő, Észak-Kelet-Magyarország területén működő Master Good.

Új és újabb formátumok, módszerek

– A plázastop igazából a diszkontláncok terjeszkedésének szab gátat, hiszen a hipermarketpiac szinte telített Magyarországon. Nálunk a meglévő hipermarketjeink értékeinek megőrzése és fejlesztése mellett az Expressz formátum bővítésére tolja át a hangsúlyt, ami nem idegen az elképzeléseinktől. Az Expressz boltok nyitásának gátja a válságadó által csökkentett beruházható tőke és a rendelkezésre álló, megfelelő helyen és nagyságban fellelhető üzlethelyiségek hiánya – vélekedik Gerry Gray, aki a hatékonyság növelésével, a Tesco „best practice” projektek gyakorlatba emelésével törekszik az akadályok elhárítására. A megfelelő üzlethelyiségek kialakítására thaiföldi saját tapasztalata is van: ott 3-4 hagyományos kisbolt megvételével és összenyitásával oldották fel a dilemmát.

– Szerencsére a Tesco szakemberei szinte minden problémával találkoztak már valamilyen formában a világon, így olyan nemzetközi tudáshátterünk van, amihez mindig bizalommal fordulhatunk, ha a lokális növekedési tervek megakadnának. Számos működő alternatívából meríthetünk. A feleségem például hónapok óta nem tette be a lábát egy Tescóba sem. Interneten rendeli meg a napi cikkeket is a Tesco Direct angliai rendszeréből – mondja mosolyogva az ügyvezető.

Az anyaországi üzletkoncepciók – Express, Metro, Superstore, Extra – mellett az Egyesült Államokban például a Fresh and Easy kényelmi és friss termékek kínálatát ötvöző megoldást tesztelik. A hatékony kiszolgálás érdekében pedig az internetes megoldások új generációját próbálják ki, többek között a gyorséttermekből ismert drive-thru módszert, amelynek keretében autóval „átvezethető” pontokon vehetik fel a vásárlók az előre összekészített megrendelésüket. Hogy mindezekből mi és mikor valósulhat meg hazánkban, az nagyban függ a gazdasági környezet és a kereslet alakulásától.

A Tesco, sokcsatornás stratégiája keretében, egyre bővíti szolgáltatásai körét az „Együtt mindenre találunk megoldást” szlogenhez híven. Pénzügyi szolgáltatásaik között a Tesco személyi kölcsön, áruhitel, utazási hitel is nagy népszerűségnek örvend. Utazási szolgáltatásaikat belföldre és külföldre is kedvező áron vehetik igénybe az érdeklődők. A szolgáltatások teljes listája a Tesco honlapján és a Facebookon is megtalálható. Legújabb kezdeményezésük a hamarosan induló virtuális mobilszolgáltató, a Tesco Mobile magyarországi piacra lépése lesz.

Rendelkezésre állás

– Örök kérdés a vásárlók, beszállítók és kereskedők között a polci készlet vagy készlethiány. A vásárlóink körében végzett kutatások bizonyos területeken javulást mutatnak, egyre több például a hatékony promóció, finomítottunk a forecast-rendszeren is, és folyamatosan elemezzük a vásárlói visszajelzéseket. A növekvő ClubCard-adatok is egyre több tanulsággal szolgálnak. Szerintem még 10 év múlva is lesz mit beszélnünk erről. Ismerjük a problémát és dolgozunk rajta – szögezi le a Tesco első embere.

Az instore eszközök is örökzöld téma, hiszen fel-felröppennek a Tescót érintő szakmai értesülések. Az ügyvezető leszögezte: a hatékony, valódi értéket hozzáadó, többletforgalmat generáló POP-eszközöknek létjogosultsága van az értékesítés ösztönzésében.

A karácsonyi bevásárlási lázon a válság nem éreztette hatását. A forgalom valamivel a tavalyi felett alakult. Legkeresettebbek a hagyományos karácsonyi élelmiszerek mellett a szórakoztatóelektronikai árucikkek és a játékok voltak. Az eredményen felbuzdulva úgy gondolták, hogy besegítenek a háztartások januári bevásárlásába és a teljes, emelt áfa összegét elengedik, vagyis 27 százalékos árengedményt biztosítanak több száz termékre, köztük számos mindennapi élelmiszerre. Ez a kihagyhatatlan ajánlat az ünnepek utáni vásárlási apátián is átütve a Tesco üzleteibe vonzza a vevőket. Az akció nem jöhetett volna létre a beszállítók együttműködése nélkül. Ez a vásárlók érdekében történt konstruktív összefogás is etalonként szolgálhat a magyar gazdasági életben.

100 év önkéntesség 1 év alatt

Gerry Gray kollégái kétkedéssel fogadták az önkéntesség, jótékonykodás ösztönzésének fogadtatását Magyarországon, amikor vízióját a „100 év önkéntesség 1 év alatt” címszóval vázolta. De a vezérigazgató hisz abban, hogy ami jó a közösségnek, az jó a Tescónak is. Kezdeményezésében nem is az évek száma, hanem a következetes és kitartó munka, a példaadó hozzáállás a lényeges. 2011-ben 22-en félállásban kezdték, 2012-ben már 7-en teljes állásban folytatják a Közösségi Nagykövet megbízást. 2011-ben több mint 2800 órát önkénteskedtek a Tesco-dolgozók, 2012-ben ennek a sokszorosát tervezik. A vásárlók az Ökumenikus Segélyszervezet által, a számos celebet is mozgósító, 200 Ft-os adományozással kapcsolódhattak a rászorulók karácsonyi támogatásának nemes céljához, és 20 millió forint értékű kuponvásárlásukkal megduplázták a Tesco 20 millió forintos felajánlását. A cég így összességében 40 millió forint készpénzzel támogatta az Ökumenikus Segélyszervezetet a 2011-es évben.

Új kezdeményezésük a Mohácson sikerrel tesztelt „Mi iskolánk, mi Tescónk” program, amelynek keretében a helyi közösségeket a helyi iskolák támogatására ösztönözték Tesco-vásárlásaikon keresztül. A program országos kiterjesztése 2012-re várható.

Kátai I.

Kapcsolódó cikkeink