Magazin: A szőlő ezer arca I.
A Sümegi és Fiai Pincészet – Keller Kft a Hajós-Bajai borvidék egyik meghatározó pincészete Baja és Érsekcsanád között. A családi vállalkozás 2013-ban fejezte be az elmúlt években folytatott újratelepítési programját, így már 30 hektáron rendelkeznek modern támrendszerrel és új, piacképes fajtaválasztékkal. Eredményeikről, terveikről beszélgettünk Dr. Sümegi Zsomborral, a borászat egyik tulajdonosával.
Milyen fajtákkal számoltak újratelepítési programuk során?
Fehér borhoz az Olaszrizlinget, Rajnai rizlinget, Chardonnayt, Cserszegi fűszerest, Muscat Ottonelt és Irsai Olivért telepítettünk, vörös bort pedig Kadarkából, Kékfrankosból, Cabernet Sauvignonból, Cabernet franc-ból, Pinot noir-ből és Merlot-ból készítünk. A program azonban nem pusztán az ültetvényekre terjedt ki, hiszen a magas minőségű alapanyagból kiváló borokat is kell készíteni. Ennek okán a pincészetben korszerűsítettük a pincetechnológiát, minőség centrikussá tettük a teljes feldolgozást, erjesztést, újbor kezelést és bortárolást is. Köszönhetően a támogatásoknak is, modern erjesztő, szűrő, érlelő és tároló kapacitásokat hoztunk létre, a barrique érlelést pedig évente megújuló tölgyfahordó állományukban oldjuk meg.
Milyen eredményeket érzékelnek?
A változtatások egyértelműen éreztetik hatásukat a palackozásra kerülő borok minőségében is, amelyeket a hazai és nemzetközi borversenyeken elért eredményeink is igazoltak az elmúlt években. Az egyik legnagyobb döntés a cég arculatának átalakítása és egy az új brand bevezetése jelentette. Az elmúlt hosszú évek során sajnos tudomásul kellett vennünk, hogy a „Sümegi” márkanevet a fogyasztók nem a családi pincészettel, hanem a hasonló nevű, bortermelő városunkkal azonosítják, így pedig nem működik a márka építése. Ezért, a vezetés a több tradíciót is magába foglaló és nem félreérthető „Sümeghy” márkanév mellett döntött, amelyet ezután az új arculat kialakítása és a szortimenteken történő egységesítése követett. A visszajelzések szerint a változtatás sikeres volt, az egységes megjelenés pedig felismerhetővé és beazonosíthatóvá tette a termékeket. A Pinceválogatás, a Vinotéka és a Birtokbor szortimenteken, minőség szerinti sorrendben, ugyanazok az arculati elemek ismétlődnek, egyértelműbb vagy elegeánsabb formában, a célközönség igényei szerint.
Export tevékenységük is közrejátszott a sikerben!
A belföldi piac szűkülését sikerült ellensúlyoznunk kínai kereskedelmi tevékenyésgükkel. 2012-ben egy állandó ügynökkel kezdtük el az együttműködést Pekingben, amely sikeresnek bizonyult. A kezdeti akadályok és nehézségek után, 2014-re kialakult egy partneri kapcsolatrendszer, így a kiszállítások állandóvá váltak, remélhetőleg folytonos növekedést produkálva. Elsődlegesen száraz vörösbort és jégbort forgalmazunkk Kínában, de az idei évben már az illatos Cserszegi Fűszeresükből is rendelt a kínai fél, ami igen érdekes tény, hiszen a kínaiak általában nem isznak fehérbort. Talán tud valamit a mi magyar különleges szőlőnk, amivel meg tudjuk hódítani Kínát?
És a hazai eredményeik?
Aligha véletlen, hogy a Sümeghy Cserszegi Fűszerest még a kínaiak is szeretik, hiszen a XIX. Soltvadkerti Cserszegi Fűszeres borversenyen cégünk száraz Cserszegi fűszeres bora nyerte el a legmagasabb pontszámot, illetve pincészetünk ugyanebből a fajtából készített késői, töppedt szüretelésű desszertbora kapta meg a Bács Megye bora címet 2014-ben is. Szintén ez a két bor nyert ezüst érmeket az AWC Vienna-n, ami Európa egyik legnagyobb borversenye. Azért a vörösborok is sikeresek voltak, hiszen a paksi borversenyen a Kadarka Siller lett aranyérmes, míg a Kadarka szimpóziumon a Kadarka vörösbor szerepelt sikeresen. Vörösborok közül a pincészet Cabernet Sauvignonját kell még kiemelni, amely a Duna Borrégió és a Hajós-Bajai borvidék borversenyein is aranyérmeket szerzett.
A cég egyik nem mellékes fejlesztési iránya a jégbor, valamint a töppedt, tőkén túlérett késői szüretelésű szőlőből szüretelt természetes csemegeborok készítése, ezeknek a boroknak a készítésében gyakorlatilag szakértőnek számítunk, amit az idei évben szerzett hazai és nemzetközi érmek is jeleznek. Persze szeretnénk, ha nem csak ezek drága különlegességek vinnék hírüket, hanem egyéb, már említett fehér, rozé vagy vörösboraink is. A minőség, az innovatív ötletek és a szorgos kapcsolatépítés, úgy tűnik, lassan meghozzák az eredményt. Döntéseink életképességét visszaigazolja, hogy árbevételünk nem csökkent, sőt a jobb minőség révén új piacokra is sikerült szert tennünk.
Úgy tudjuk, más irányokban is fejlesztenek.
Na igen, az innováció nem csak a minőség előtérbe helyezésére korlátozódott. Mivel több mint ezer boltban találhatóak meg boraink, adta magát a lehetőség, hogy ugyanezen a csatornán más termékekkel is megjelenjünk. Első lépésként a szőlőmag őrlemény készítésébe fogtunk bele, majd a technológia kidolgozása során, köszönhetően tapasztalatainknak, elkezdtünk szőlőmagolajat is préselni. 2014-ben saját présgépet vásároltunk, és többféle recept szerint előállított, palackozott szőlőmagolajjal jelentünk meg a polcokon – kiegészítve az őrleménnyel elindított szortimentet. Természetesen ezek a termékek is a Sümeghy márkanév alatt futnak, kifejeztten a hölgyeknek kialakított arculattal, hiszen a cél a közeljövőben a szőlőmag alapú kozmetikumok elindítása a piacon a pincészet égisze alatt.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Az NTAK-ból már látszik: 16%-kal nőtt az utazók száma az őszi szünetben
Kiemelkedő utazási kedvet hozott hazánkban az október 26. és november…
Tovább olvasom >Magyar narancs: málna nem, füge és banán igen
A klímaváltozás miatt a Kárpát-medencében olyan növényfajok tűnhetnek el, amelyek…
Tovább olvasom >Tanuljunk nyelveket – A nap képe
Frenetikus szövegfordítások – a leiterjakab FB oldalán találtuk, és persze…
Tovább olvasom >