Magazin: A burnout és a kapcsolatok
„A kiegyensúlyozottságunk és a boldogságunk inkább függ a kapcsolatainktól, mint az időjárástól, a munkánktól vagy a hobbinktól!” (Philippa Perry).
Legutóbbi írásomat a fenti idézettel hagytam abba. A kiégés elkerülésének,
illetve a kivezető út megtalálásának egyik lényeges eleme, hogy párhuzamos idősíkon mi történik a kapcsolati hálónkkal.
Százszámra sorakoznak az online felületeken (is) azok a filmek, amelyek az emberi kapcsolatok kérdéseit boncolgatják. Jók ezek a mozgóképesített sztorik? Döntse el ki-ki maga. Mi most a burnout kockázata szemszögéből nézzük.
Felemel, vagy lehúz?
Alapvetően kétféle kapcsolat létezik:
1. Amelyik felemel.
2. Amelyik lehúz.
A kiégett emberek jelentős része elhanyagolja, leépíti a kapcsolatait. Központi kérdés a burnout témakörében, hogy milyen emberek vesznek körül. A kapcsolatainkban, az interakciók során min van a fókusz: a nehézségeken vagy a megoldásokon?
A minap egy megözvegyült barátommal beszélgettem. Most, ötvenen túl, ismét párválasztás előtt áll.
– Mesélj, milyen a hölgy? – noszogatom.
– Gyermekkori szerelem. Az élet úgy hozta, hogy ő egy másik férfi felesége lett, én pedig egy másik hölgy férje. A feleségem, tudod, meghalt, az ő férje meg alkoholista. Szabadulni akar tőle, én pedig tárt karokkal várom.
– És mikről beszélgettek?
– Hát… általában az élet nehézségeiről.
– És jó ez nektek?
– Nem éppen. Egy-egy találkozás után úgy érzem, hogy még reménytelenebb az élet.
– Mondd csak, lehet így közös jövőt építeni?
– Lehet, de nem érdemes. Frusztráltsága gyakran átragad rám is.
– Te, és a barátaiddal miről szoktál beszélgetni?
– Hát a problémákról. De ez sem egy felemelő érzés…
A pozitív kommunikáció ereje
A következőt tanácsoltam barátomnak: legközelebb, amikor a szerelmeddel beszélgetsz, kezdd el kérdezni. Jó dolgokról kérdezd! Például: „Mi volt a legjobb dolog a napban?” Vagy: „Mi az, amiért hálás vagy a sorsnak?” Esetleg kérdezz rá, hogy mit szeret benned!
Másnap jött a telefon, hogy beválni látszik az ötletem. Barátom túlment a tanácsaimon, és még arra is rábírta a hölgyet, hogy a közös gyermekkorukból vicces történeteket elevenítsenek fel!
Két hét telt el a beszélgetésünk óta. Barátom és a kapcsolatai kezdenek megváltozni. Az ismerősi, baráti körben is elkezdte alkalmazni az általam javasolt technikát. Sikert sikerre halmoz. Illetve mégsem. Voltak, akik furcsállották a paradigmaváltását, és visszahúzódva, gyanakodva kezdték el szemlélni őt. Éppen tegnap hívott, és mesélt róluk.
– Nos, mihez kezdesz velük? – kérdeztem.
– Megszüntetem a kapcsolatot velük – jött a tömör, határozott válasz. – Tudod, rájöttem, hogy micsoda erő rejlik a pozitív kapcsolatokban, a pozitív kommunikációban! Aki nem áll be a sorba, annak nem adok lehetőséget arra, hogy visszahúzzon!
Munkahely, család…
Ön mihez kezd a negatív, visszahúzó kapcsolataival? Ja, hogy azok éppen a kollégák? No és? Beáll a sorba, vagy kérdések segítségével átveszi az irányítást a beszélgetésben? Ha pedig Ön irányít, merre viszi a fókuszt? Ha pedig lehetetlenek tűnő vállalkozás szemléletváltásra bírni a munkatársakat, akkor feltette már magának a kérdést, hogy egyáltalán jó helyen dolgozik-e?
És mi van a családban? Van-e lehetőség azon kapcsolatok elmélyítésére, amelyek az előrevivő, pozitív gondolkodást erősítik? Van-e bátorsága csökkenteni a találkozások számát azokkal, akik lehúzzák?
Mit kezdjen akkor, ha a társa az, aki a pesszimizmust, a visszahúzást testesíti meg? Megküzd a helyzettel? Elmenekül belőle? Vagy vállalja a magas burnoutkockázatot?
Tippeljen!
Coach vagyok, kérdésekkel dolgozom. Kérem, tippeljen gyorsan: Vajon kitől kérdezek legtöbbet?
Azok találták el a helyes választ, akik arra gondoltak, hogy saját magamat kérdezem a legtöbbet.
Hadd osszam meg az egyik kedvenc kérdéscsokromat:
1. Mit érzek ebben a pillanatban?
2. Mit gondolok ebben a pillanatban?
3. Mit csinálok ebben a pillanatban?
4. Mit akarok saját magamnak a következő pillanatban?
5. A kapcsolataim hogyan járulnak hozzá a fenti kérdéseimre adott válaszaimhoz?
Szőke Tamás
motivációs coach,
burnout-specialista
szoketamas.hu
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Íz és minőség nélkül nem maradnak versenyben a növényi alapú márkák
Ian Hepburn, a Flora Food Group marketingigazgatója figyelmeztetett: a növényi…
Tovább olvasom >Elmarad a Kroger és az Albertsons egyesülése
Az Albertsons bejelentette, hogy felbontja a Krogerrel kötött, 25 milliárd…
Tovább olvasom >Felvásárolja a Zalando az About You-t
A Zalando bejelentette, hogy megvásárolja német versenytársát, az About You-t.…
Tovább olvasom >