Magasabb minőség, fenntarthatóbb megoldások
A háztartási papíráruk – konyhai törlő, papír zsebkendő és szalvéta – kategóriájában a fogyasztók számára az alacsony ár mellett kiemelkedő szempont lett a minőség, illetve egyre nagyobb fókuszt kap a fenntarthatóság, amely elvárásoknak a gyártók igyekeznek mind teljesebb mértékben megfelelni.
Kowalska Izabella, az Essity Hungary Kft. category managere a papír zsebkendő kategória alakulásába nyújt betekintést. Elmondása szerint a szegmens 2021-ben értékben nőtt, mennyiségben azonban csökkent. A pandémia, a megnövekedett otthon töltött idővel magával hozta a dobozos papír zsebkendő népszerűségét. A háromfajta kiszerelés közül – tasakos, kiscsomagos, dobozos – csak az utóbbi tudott értékben és mennyiségben nőni az elmúlt évben.
A háztartási törlőkendő piacára áttérve kifejti: értékben növekedést, mennyiségben stagnálást figyelhetünk meg 2021-ben 2020-hoz viszonyítva. A 2020-as év, a járványnak köszönhetően, kiugró forgalmi növekedést hozott, ami 2021-ben hasonló szinten maradt. 2022 első öt hónapja már a kategória csökkenését mutatja, ami tükrözi a pandémia lecsengésével járó otthoni felhasználás mérséklődését.
Forgách Réka, az Essity Hungary Kft. brand managere arra hívja fel a figyelmet, hogy a fogyasztók részéről választási szempont lehet az egyes termékek hozzáadott értéke is, így például az antibakteriális összetevő vagy éppen a balzsamos bevonat. Ezeken felül rendszerint újdonságot jelentenek a kínálatban a limitált kiadású termékek, melyek nyáron a trópusi, míg télen a karácsonyi hangulatot hozzák el otthonainkba.
– Egyre nagyobb hangsúlyt kap a fenntarthatóság a papíráruk esetében is. Fontos, hogy az alapanyag felelős erdőgazdálkodásból származzon, a termék csomagolása újrahasznosítható legyen, illetve előny, ha fehérítés- és allergénmentes – mutat rá Forgách Réka.
Csintalan Ritától, a Sofidel Hungary Kft. key account managerétől megtudjuk, hogy az alappapírhiány 2022. márciustól csúcsosodott ki Európa-szerte, ami hatalmas gondot okozott a gyártók számára. Meglátása szerint a jelenlegi helyzet kialakulásához több tényező együttes hatása vezetett, mint például a cellulóz, az energiaárak és a logisztikai költségek folyamatos emelkedése. Az euró/forint árfolyam kedvezőtlen változásai miatt várhatóan további áremelkedésekre is készülni kell.
– A fogyasztók fenntarthatósági törekvéseivel összhangban az FSC® erdőtanúsítási rendszer biztosítja, hogy a Regina termékek felelős erdőgazdálkodásból származó és eredetigazolt alapanyagok felhasználásával készülnek. A Regina papírtörlők között megtalálhatók papírcsomagolású kiszerelések is, továbbá az újonnan bevezetett termékeink csomagolásai kizárólag 30%-ban újrahasznosított műanyagból készülnek – jelzi Csintalan Rita.
A Metsä Tissue Kft. eladásai az elmúlt évben a korábbiakhoz képest lényegesen jobbak és ígéretesebbek voltak, mind volumen, mind érték tekintetében.
– A fogyasztók egyre inkább az ár és minőség kritériumai alapján döntenek, főleg a papírtörlő szegmensben – fűzi hozzá a témához Gödri Sándor, a vállalat kereskedelmi igazgatója, aki szerint a fogyasztók egyre öntudatosabbak, egyre inkább szeretnének minőséget olcsó áron kapni. A gyakori emelkedő árak miatt nem tartja kizártnak a még komolyabb akciós „árvadászatot” a részükről.
– Mind az energia-, mind a nyersanyagköltségek 2021-ben és 2022-ben az egekbe szöktek, és a helyzet az ukrán–orosz konfliktus kitörése után még rosszabbra fordult. Ez egy nagyon nehéz momentum mindenki számára, de be kell vallanom, hogy a higiéniai papír üzletágban még soha nem szembesültem ilyen nehéz és összetett időszakkal – veszi át a szót Omar Balducci, a Lucart Group Közép-Kelet-Európáért felelős kereskedelmi igazgatója.
A cégnél egyértelmű átállást tapasztalnak a jobb minőségű termékek irányába, amelyek hatékonyabb és magasabb szintű higiéniát garantálnak: az 1-rétegű termékek egyre inkább elutasításra kerülnek a 2- vagy 3-rétegűek javára.
Megújuló portfóliók
A papír zsebkendő kategóriában az Essity Hungary Kft. tasakos Zewa papír zsebkendői mind az országos forgalmi listán, mind a saját portfólión belül a toplista elején szerepelnek. A toptermékek közé tartoznak még a prémium Zewa Softis 4-rétegű kiscsomagos, illetve dobozos termékek is. Az új Zewa Natural Soft termékcsalád kiscsomagos és dobozos verziója is kiemelten sikeres, elnyerte a vásárlók tetszését.
– A háztartási törlőkendők között kiemelkedő forgalmat ért el a 2 éve bevezetett Prémium, 3 rétegű Zewa Jumbo háztartási törlőkendő. Emellett nagyon népszerűek a Zewa Wisch&Weg 2 tekercses termékek, melyek egyedi – kicsavarható és újrahasználható – tulajdonságuk révén sok háztartás kedvencei – nyilatkozza Kowalska Izabella.
– Az idei évtől elérhető a Zewa Deluxe Design Big Pack, amely egy 150 lapos 3 rétegű dobozos papír zsebkendő. Öt gyönyörű, természet ihlette dizájnban kapható, melyek megidézik a hullámzó tenger, a felhős égbolt, a homokos sivatag, a tavaszi virágok és a zöldellő növények hangulatát – egészíti ki kolléganője, Forgách Réka.
A NielsenIQ aktuális, az év első öt hónap adatai alapján a Regina termékek piaci részesedése mind toalettpapír, mind papírtörlő kategóriában növekedett az előző év azonos időszakához képest. Csintalan Rita arról is beszámol, hogy a tavalyi évben bevezetett Regina STRONG és ULTRA 2 tekercses, 3 rétegű papírtörlőknél idén bevezették a 3 tekercses kiszereléseket is, amelyeket kedvezően fogadtak a fogyasztók. Látva az 1 tekercses papírtörlők előretörését, hamarosan az új Regina Power háztartási papírtörlő is megtalálható lesz az üzletek polcain.
A Sofidel Hungary Kft. kínálatából a Regina Bianka papír zsebkendő egyértelműen vezeti a toplistájukat, szalvétáik esetében pedig továbbra is kiemelkedő az érdeklődés a szezonális, karácsonyi és húsvéti termékeik iránt.
Az év elején megújult Regina Ecoring toalettpapírokat követően az utolsó negyedévben a polcokra kerül az új Regina Delicate toalettpapír-család is, melyek csomagolásai 30%-ban újrahasznosított műanyagból készülnek.
– Az 1 rétegű, mintás szalvétaszortimentünk megújítását év elején indítottuk el. Egyes termékek esetében csak a színeken frissítettünk, bizonyos szalvétáink azonban teljesen új mintákat kaptak – mondja.
Izgalmas fejlesztések
– Jelenleg a legnépszerűbbek a papírtörlő termékeink, főleg a 3 rétegű kategóriában: a tisztításhoz és takarításhoz ideális Tento Strong 2 tekercs 3 rétegű papírtörlő, majd a konyhában jó társként bevált Tento Kitchen 2 tekercs 3 rétegű papírtörlő. Az 1 tekercses kategóriában a Tento Complex 3 rétegű termék, mely a speciális papírösszetétele alapján elnyerte a fogyasztók tetszését, vetekedve a Tento Giant XXL 2 rétegű termékünk eladási szintjével – vázolja Gödri Sándor. – Eddig a jól bevált szortimenttel dolgoztunk, és a környezettudatos stratégiánk alapján módosítottuk azt. Hamarosan megjelenünk a piacon a családi kiszerelésű, újrahasznosított papír alapú dobozban található Tento Family Box, 200 pzs/doboz 2 rétegű papír zsebkendőnkkel is – árulja el a kereskedelmi igazgató.
A Lucart Kft.-nek egyértelműen a papírból és adagolóból álló EcoNatural termékcsoport a legnépszerűbb termékcsaládja.
– Ez egy teljesen újrahasznosított termékcsalád, mivel az italos kartondobozok összegyűjtésre és újrahasznosításra kerülnek, a papír-, polietilén és alumíniumrétegeiket szétválasztják, és teljes mértékben újrahasznosítják a Lucart üzemeiben. Valójában nemcsak papír-újrahasznosító üzemünk van, hanem egy dedikált granulálógép is az alumínium és a polietilén újrahasznosítására, így a kört közvetlenül a Lucart-ban zárhatjuk le. A polietilén és az alumínium ezután AL.PE adagolósorozatunkká alakul át, míg a szűzszálak az EcoNatural papír termékcsaládunkká. EcoNatural termékeinket AL.PE anyagból készült raklapokon is szállítják – sorolja vállalata vívmányait Omar Balducci. //
A papír zsebkendő nő legdinamikusabban a papíráruk piacán
A konyhai törlőkendő, a papír zsebkendő és a toalettpapír együttes piaca a NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint 2021. június és 2022. május között meghaladta a 83 milliárd forintos forgalmat, az ezt megelőző azonos időszakhoz viszonyított 11%-os emelkedéssel. Mindhárom vizsgált kategória esetében megfigyelhető, hogy egyre többen választják a többrétegű, minőségibb változatokat.
A legnagyobb bevételt a toalettpapír generálta: több mint 46 milliárd forintos forgalmat ért el. Így 8%-kal növekedett értékben, mennyiségi eladása ugyanakkor 3%-kal csökkent. A bevétel kétötödét a 401–2500 négyzetméteres üzletek vitték el, a 2500+ négyzetméteres boltok pedig az értékbeli eladás 25%-át jelentik.
A gyártói és a saját márkás termékek csaknem fele-fele arányban osztoznak a forgalmon. A vizsgált 12 hónapban a fogyasztók némileg több gyártói márkás terméket vásároltak, ezek értékbeli piaci részesedése ugyanis 52%-os. A forgalomnövekedés mértékét tekintve azonos a teljesítményük: mind a saját, mind a gyártói márkás termékek értékbeli eladása 8%-kal növekedett.
A tavaly június és 2022. május közötti időszakban 27%-kal bővült a papír zsebkendő értékbeli forgalma, így több mint 18 milliárd forintos forgalmat generált. Mennyiségbeli mutatót tekintve is nőtt a kategória: összesen 75 millió csomag zsebkendő fogyott, ami 12%-os növekedést jelent az ezt megelőző, azonos időszakhoz képest.
Zsebkendőre is a 401–2500 négyzetméteres üzletekben költünk a legtöbbet: az értékbeli forgalomból csaknem kétötödöt hasítanak ki. További egyötöd jut az ennél nagyobb (2500+ nm) boltokra, 19% pedig a drogériákra.
A toalettpapírhoz hasonlóan alakul a piac megoszlása gyártói és saját márkák között a papír zsebkendő kategóriájában is. A gyártói márkáknál 31%-os bővülés volt megfigyelhető. A saját márkák kisebb mértékben, 24%-kal növekedtek értékben, így a részesedésük 49%-ra csökkent.
A legkisebb piacbővülés a konyhai törlőkendők esetében történt. A vizsgált időszakban a 18 és fél milliárdos forgalmat 7%-os értékbeli növekedéssel érte el a kategória.
Itt is a piac koncentrálódása figyelhető meg: a fenti összeg meghatározó hányada, 48%-a a 401–2500 négyzetméteres üzletekben került a kasszákba, ami 9%-os növekedést jelent a csatorna részesedésében. A sorrend itt is követi az előzőeket: 23% jut a 2500 négyzetméternél nagyobb üzletekre és 12% a drogériákra.
A konyhai törlőkendők piacán a saját márkás termékek felé billen a mérleg nyelve: a piac közel 60%-át ilyen termékek teszik ki. //
A fenti cikk a Trade magazin 2022.08-09. 118-122. oldalán olvasható.
Kapcsolódó cikkeink
A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >