Macfrut 2009 – Innovációk és világtrendek
Október 9-én zárult a huszonhatodik Macfrut kiállítás és vásár az olaszországi Cesenában, amelynek keretében az első európai gyümölcságazati csúcstalálkozóra is sor került. A háromnapos gyümölcságazati rendezvényen a résztvevők megvitatták a különböző gyümölcsipari területek helyzetét, továbbá szó esett arról is, hogy milyen nehézségeket okoz a gyártóknak az árak zuhanása, a termelési volumen növekedése és a fogyasztás csökkenése.A friss zöldségek és gyümölcsök egyik legfontosabb nemzetközi seregszemléjén, a 26. Macfrut kiállításon és vásáron 21 500 látogatót regisztráltak. „30 ezer négyzetméteren 700 cég képviseltette magát, 20 százalékuk külföldről érkezett” – összegzett Domenico Scarpellini, a Cesena Fiera elnöke. A kiállítás 21 500 látogatójából 4000 külföldről jött, köztük szakértők és különböző küldöttségek tagjai 80 különböző országból, akik mintegy 300 interaktív előadáson vehettek részt. Az európai delegációkon kívül a mediterrán térség is képviseltette magát, érkeztek előadók és látogatók Ecuadorból, Egyiptomból, Pakisztánból, Kínából és Libanonból is.
Globális növekedés, csökkenő európai piac
Nem véletlenül fókuszált a 26. Macfrut elsősorban a nemzetközi trendekre, hiszen a legégetőbb problémák valamennyi EU-országot – és közvetve az egész világot – érintik. A legnagyobb gondot a gyér vagy éppen túl bőséges termést hozó szezonok váltakozása jelenti, ami rossz hatással van a termékre, ugyanakkor állandó, máig megoldatlan probléma a gyorsan romló áruk – mint például az őszibarack vagy a nektarin – tárolása, szállítása és forgalmazása is.
A Macfrut keretében bemutatott tanulmány szerint a világ zöldség- és gyümölcstermelése az elmúlt években több mint 17 százalékkal növekedett, míg az európai termelés alig nyolc év alatt csökkent 70 millió tonnáról a jelenlegi 60 millió tonnára. Pillanatnyilag Olaszország tekinthető a világ zöldség- és gyümölcsnagyhatalmának, mintegy 30 százalékos részesedésével a teljes európai piacból, a második helyen Spanyolország áll 25 százalékkal, majd Franciaország következik 16, Görögország pedig 6 százalékkal.
A gyümölcstrendek Európa-szerte hasonló tendenciát mutatnak: a nagy fajtaválasztéknak köszönhetően az alma Olaszországban és az egész világon a legnépszerűbb gyümölcs, míg a körte nehezen termeszthető, a kereslet is csökken iránta, viszont az exkluzív fajtákra még mindig komoly igény mutatkozik. Az elmúlt évek narancskrízise után a déligyümölcs magára talált, a kivipiac pedig Olaszország vezető gyümölcságazatává nőtte ki magát: az új fajták bevezetésére e két gyümölcs esetében nagyobb kereslet van, mint valaha. A legnehezebb helyzetben a spanyol és olasz szamócatermelők vannak, hiszen a válságnak köszönhetően nagyot csökkent a nehezen termeszthető, időjárási viszonyokra igen érzékeny és ezért drága aprógyümölcs iránt a kereslet.
Egységes nyilvántartás, ellenőrizhető minőség
A rendezvényt szervező Zöldség-gyümölcs Szolgáltató Központ (CSO) elnöke, Paulo Bruni elmondta, hogy közös, európai nyilvántartásra lenne szükség, amely naprakészen reagálna a termelés mennyiségére és kereskedelmére, így kiegyensúlyozottabb világpiaci trendek alakulnának ki. A nyilvántartás mellett egy uniós szinten működő központra lenne szükség, mely megtiltja a szabálytalan állami támogatásokat és egységes, ellenőrizhető minőséget biztosít.
Fontos szerepet kapott a diskurzus során az innováció is: a gyümölcságazat legérzékenyebb problémája a nehéz szállíthatóság, amire megoldást nyújthat az ún. „iható gyümölcstermékek” tudatos gyártása.
A csúcstalálkozón két fontos díj is átadásra került: legfontosabb innovációs technikáért járó díj az Unitecé lett, a legjobb exportőrnek járó elismerés pedig egy dél-tiroli gyümölcskereskedelmi szövetkezetnek, a VOG Konzorciumnak járt.
B. E.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megnyílt az FHA Szingapúr, hat kiállító az Agrármarketing Centrum standján
Több mint ötvenkét országból, mintegy ezerötszáz kiállító részvételével nyílt meg…
Tovább olvasom >„Szerelmem a trade marketing” konferenciasorozat: Infláción innen és túl
A „Szerelmem a trade marketing” konferenciasorozat alcíme idén „Infláción innen…
Tovább olvasom >A világ minden tájáról vonzza az iparági vezetőket a Fruit Logistica
A Fruit Logistica, a világ vezető gyümölcs- és zöldségipari szakkiállítása,…
Tovább olvasom >