Magazin: Ma szórólap, holnap iPhone
Saját iPhone-, sőt iPad-alkalmazások a vendéglátásban – egyáltalán nem a nagy étteremláncok kiváltsága már, sőt ajánlják magukat azok a szolgáltatók is, akik vendéglátóhelyek márkaépítésére, reklámjára specializálódnak ezekkel az eszközökkel. És ami jó hír: előző hasonló témájú cikkünk megjelenése óta magyar példát is találhatunk az iPhone gasztronómiai alkalmazásai között. Eltarthat még néhány évtizedig, amíg a ma népszerű reklámeszközök végleg eltűnnek, a közeljövőt már feltehetően az elektronikus marketingkommunikációs formák fogják uralni.
A Pizza Hut és a Starbucks sikerein felbátorodva egyre több külföldi gyorséttermi lánc rukkol elő okostelefonra tölthető programokkal, annak ellenére, hogy legtöbbjük weboldala eleve támogatja azt, hogy mobiltelefonon keresztül böngésszenek rajta. A saját alkalmazás, vallják, nemcsak az étteremlánc brandjét erősíti, hanem lehetőséget ad arra is, hogy könnyedén kapcsolatban maradjanak ügyfeleikkel. Ráadásul kevésbé terheli a telefon memóriáját és akksiját, mint a böngészgetés, és egy kis játékosságot, szórakoztatást is bele lehet csempészni.
Igaz, publikus forgalmi adatok még nem állnak rendelkezésre, azt viszont már tudhatjuk, hogy a Starbucks alkalmazásait már több mint ötszázezren töltötték le. A Pizza Hut pedig nyilvánosságra hozta, hogy az iPhone-on és iPod touchon használható rendelőprogramjának köszönhetően az alkalmazás megjelenését követő 3 hónapban 1 millió dollár bevételt zsebelt be. Nem meglepő, hogy egyre többen állnak be a sorba.
A Dunkin’ Donuts Dunkin’Run nevű szoftvere például arra épít, hogy az étterembe betérő vendég kollégáit is ellátja kávéval és sütivel. A programban létrehozott csoport tagjai azonnal értesítést kapnak, ha valaki a Dunkin’ Donutsba készül, így mindenki hozzáadhatja a közös rendeléshez a kívánságát. A LongHorn Steakhouse-nak főként a vicces marketingjelenlét, mint a forgalom fellendítése lebegett a szeme előtt, amikor elkészítette alkalmazását, amelyben egy szelet marhahúst sütögethet rácson a telefontulajdonos, aki, ha van hozzá szemüvege, 3D-ben is gyönyörködhet a műveletben.
A Chipotle és a Burger King programja egyaránt a sorban állást hivatott megrövidíteni. A rendelést követően a vásárlónak csak be kell „ugrania” az adott üzletbe az ételért. A Taco Bell megfordította a választás logikáját. Nem abból indul ki, mit akar rendelni a vendég, hanem abból, hogy mennyi pénzt szán az étkezésre. Az összeg beírása után az alkalmazás kigörgeti az összes lehetséges menüvariációt, mint egy nyerőgép.
Nemcsak a vendéglátóhelyek érzik, hogy az új trendekkel haladni kell, hanem a fejlesztők is. Megjelentek azok a vállalkozások, akik személyre szabott, az étterem brandjéhez illeszkedő iPhone-alkalmazást készítenek az ügyfelek számára. Ilyen például a Blue Shoe Mobile Solutions cég, akik szerint egy kisebb vállalkozás is megengedheti magának, hogy saját alkalmazása legyen. A fejlesztésért 500 dollárt kérnek, és havonta 50 dollárért tartják karban a rendszert. Cserébe az alkalmazás a vendéglátóhely stílusjegyeit viseli magán, a felhasználók rendeléseket adhatnak le a segítségével, az éttermek nyomon követhetik, hogy melyek a legkedveltebb ételeik, honnan jön a legtöbb ügyfél, és közvetlenül értesíthetik a felhasználókat a legújabb akcióikról, eseményeikről. A virginiai székhelyű vállalat nemcsak amerikai vendéglátósoknak, hanem európai éttermeknek (például az angol Wagamamának) is készített már alkalmazást.
Habár úgy tűnik, mintha csak tegnap történt volna, hogy Steve Jobs büszkén bemutatta az iPadet, mégis, a legszemfülesebbek már elkészítették alkalmazásaik variációit erre az eszközre is. Egyik elsőként az étteremértékeléseket publikáló Zagat tette elérhetővé bővítményét a ZAGAT TO GO alkalmazásához. Már tesztelik a Starbucks Card Mobile alkalmazását is, amely várhatóan hamarosan a táblagépre is kompatibilis lesz.
A hazai piac szereplői valószínűleg egyhamar még nem szaladnak ennyire előre, de jó tudni, hogy magyar gasztronómiai alkalmazás is tölthető már le iPhone-ra, iPod touchra és iPadre. A Mindmegette.hu programja a gasztronómiai olvasnivalók mellett hozzáférést biztosít az oldalon található összes recepthez. Így az okostelefon tulajdonosa akár a boltban, bevásárlás közben is keresgélhet a receptek között. És lássuk be, főzés közben is egyszerűbb dolog a telefonra pislantani, mint akár a konyhapultra felállított laptopon követni a recept utasításait.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >A MOL Campus mindkét étterme, a Virtu és a Zazie is Michelin ajánlást kapott
Mindössze egy évvel a megnyitásukat követően a MOL Campus mindkét…
Tovább olvasom >