Luxustermék lehet a kávé, tea, kakaó
A kávé, a tea és a kakaó árai szignifikánsan emelkedhetnek a közeljövőben: a klímaváltozás és a geopolitikai feszültségek együttes hatása súlyos fenyegetést jelent a pénztárcáinkra és a mindennapi reggelinkre. A Financial Times riportja szerint az infláció mellett az ellátási láncok instabilitása is közrejátszik abban, hogy ezek az alapvető élelmiszerek hamarosan luxustermékek lehetnek.
A modern, globalizált világban, ahol a mindennapok részévé váltak a kávé, a tea és a kakaó, könnyű elfeledkezni arról, milyen bonyolult úton jutnak el a terményektől a fogyasztókhoz. Ezek a népszerű italok évszázadok óta részei az európai kultúrának, szorosan kapcsolódnak az Ázsiából és Afrikából érkező importtermékekhez, amelyek szállításának módját és útvonalait azonban jelentősen befolyásolják a geopolitikai események és a klímaváltozás.
A klímaváltozás és a geopolitikai feszültségek egyaránt megterhelik az ellátási láncokat. A kávé, tea és kakaó Európába konténerszállító hajókon érkezik, melyek útvonalai a közelmúltban bekövetkezett események hatására instabilakká váltak. Az izraeli–Hamász háború és a jemeni húszik támadások zavart okoztak a szállítási útvonalakon, miközben a Szuezi-csatorna és a Panama-csatorna járhatósága is veszélybe került. A szomáliai kalózok újbóli megjelenése és az aszály nehezítik továbbá a globális ellátási láncok működését.
A klímaváltozás súlyos következményekkel jár a termelő országokban, ahol a mezőgazdasági termények termelése zajlik. A szeszélyes időjárás, a szárazság, az áradások és más természeti katasztrófák veszélyeztetik a terményeket, különösen a szegény országokban, ahol a gazdák nem mindig kapnak megfelelő támogatást a kormányoktól a védekezéshez.
Az uniós erdőirtást visszaszorító törvény bevezetése is további problémákat okozhat az európai raktárakban tárolt kávé és kakaó számára, mivel ezek nem felelnek meg az uniós etikai és környezetvédelmi előírásoknak.
Mindezek együttesen azt eredményezhetik, hogy a kávé, a tea és a kakaó, amelyek eddig mindennapi luxusnak számítottak, a jövőben valóban luxustermékekké válnak az átlagfogyasztók számára. Az élelmiszeripar és a kereskedelmi szereplőknek összehangolt erőfeszítésekre lesz szükségük annak érdekében, hogy fenntarthatóbb és ellenállóbb ellátási láncokat hozzanak létre az értékesítési folyamat minden szakaszában.
Kapcsolódó cikkeink
Teakert Budapest közelében? Igen! És most bárki részese lehet!
„A tea nemcsak Távol-Keleten vagy az angolszász kultúrában bír jelentőséggel.…
Tovább olvasom >Dinamikus növekedés és kihívások a globális kávépiacon
A globális kávépiac jelentős bővülés előtt áll, mivel a kereslet…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >