Luxuscikkekre már költenek a kínaiak, sörre, sporteszközre még nem
Luxuskategóriás kézitáskákat, kozmetikumokat és egészségmegőrző termékeket vásárolnak leginkább a kínai fogyasztók most, hogy az ország élete egyre inkább visszatér a megszokott kerékvágásba a járvány lecsengésével – írja a Bloomberg nyomán az origo. Sporteszközökre, sörre azonban alig költenek és éttermekbe se járnak.
Egyenletlen fellendülés zajlik a kínai kiskereskedelemben a járvány elmúltával. A több hónapig tartó szigorú korlázotások és az idei nyaralószezon szinte teljes kimaradása miatt, a fogyasztók egy része pénzét elsősorban felsőbb kategóriás termékek megvásárlására fordította. Kelendők a luxusholmik, ami nagyjából kéttucat céget érint igen kedvezően, különösen azokat, melyek növekedésüket korábban a kínai piaci kereslet járvány előtti élénkülésére alapozták.
A Bloomberg a júniussal zárult második negyedéves adatokat elemezve arra jutott, hogy az első negyedév drasztikus visszaesését egy igen erős felfutás követte a második negyedévben. A vállalati eredmények legalábbis ezt erősítik meg.
Például a több luxusmárkát (Louis Vuitton, Dior, Sephora stb.) birtokló LVMH-csoport értékesítése 65 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit ebben a negyedévben – igaz, a csoport bevételének egésze csökkent, főként az első negyedévnek köszönhetően. De szintén erős, 50 százalék feletti növekedést produkált az Estée Lauder, a Kering pedig 40 százalékosat.
Az elemzések alapján három fogyasztói trend, illetve vásárlói magatartás rajzolódik ki a járvány utáni időszakban Kínában:
az emberek, főként a tehetősebb vásárlók, szeretnének kicsit újra költekezni,
egyre fontosabbá vált az egészségtudatosság,
óvatosabban használják a nyilvános tereket.
Az egyenetlen növekedés másik oldalán az áll, hogy a szerényebb anyagi lehetőségekkel rendelkező fogyasztók viszont továbbra is takarékosak. A kormányzati és a piackutatási adatok azt mutatják, az elmúlt hónapokban erősen polarizálódott fogyasztói piac erre a körülményre vezethető vissza.
A járvány jobban sújtotta az alacsonyabb jövedelműeket, akiknek továbbra is meg kell húzniuk a nadrágszíjat” – mondja Luo Yixin, a Huatai Financial Holdings elemzője.
Érdekes vonatkozás az is, hogy az egészséges életmód előtérbe kerülése különösen az étrendkiegészítők és hasonló termékek piacán mutatkozik meg. A kínai vásárlók egyre több ilyen terméket vásárolnak, egyes cégek forgalma szintén kétszámjegyű növekedést mutat az utóbbi negyedévben.
Ugyanakkor a kínaiak még mindig alig járnak edzőtermekbe, csekély számban vesznek részt közösségi sporttevékenységekben, és nem vásárolnak sportszereket sem.
Hasonló a helyzet az éttermekbe járással: például a legtöbb nagy franchise-hálózat egységeiben továbbra is mérsékelt a forgalom.
Az elemzők arra számítanak, a jelenlegi negyedévben a legutóbb felfutott termékek forgalma is mérséklődik, és a vásárlók még szelektívebben fognak majd a boltokban vagy online rendeléseknél dönteni. Várhatóan a luxuscikkek piaca is lassulni fog azért, mert a legutóbbi negyedévben a tehetősebb vásárlók jelentős része kielégítette azon vágyát, hogy a járvány után újra felsőkategóriás termékeket vegyen magának. (origo)
Kapcsolódó cikkeink
Magyar fejlesztésű AI-szoftver írja át a nemzetközi üzleti világot a vendéglátóiparban
A 100%-ban magyar fejlesztésű Everguest Intelligence AI-szoftver nem csupán egy…
Tovább olvasom >Hello METRO, HelloPay!
Júliustól a METRO kínálatából, valamint a nagykereskedelem értékesítőin keresztül országszerte…
Tovább olvasom >Ingadozó munkaerő-állomány
Az MVI évente közzéteszi statisztikai helyzetjelentését a vendéglátásról. A kiadvány…
Tovább olvasom >További cikkeink
Paradigmaváltás küszöbén az élelmezésben – A Lánchíd Klub szeptemberi ülésének vendége volt: Szöllősi Réka élelmiszer-politikai szakértő
Hátrányból indulunk! Egy globális paradigmaváltás küszöbén állunk! 2030-ig a G20…
Tovább olvasom >Elismerték a gabona és olajosnövény termesztés új ÜHG-kibocsátási értékeit
2023-ban kérte fel az Európai Bizottság a tagállamokat, hogy nyújtsanak…
Tovább olvasom >Tovább mélyül a Zalando és az OpenAI együttműködése
A Zalando negyedéves árbevétele 3,6 %-kal 2,8 milliárd euróra nőtt. A…
Tovább olvasom >