Kevesebb kalóriával újból nő a szénsavas üdítő
A szénsavas üdítőitalok piaca, amely az utóbbi évtizedekben jelentős mértékben csökkent, az előző két évben kezdődött növekedés után 2016-ban további 4,2%-kal nőtt. Így a szénsavas üdítőitalok – beleértve az ízesített vizeket is – egy főre eső fogyasztása 2016-ban 66,7 liter volt, de még így is 15%-kal kevesebb az európai átlagnál. Ez az érték az összes alkoholmentes ital fogyasztásának 30%-a.
AMagyarországon gyártott szénsavas üdítőitaloknak közel 90%-a belföldön kerül forgalomba, bár az utóbbi években az export is növekedésnek indult. Erre a termékkörre is érvényes, hogy a szállítási költség relatíve magas összeg – tudjuk meg Bikfalvi Istvánnétól, a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség titkárától.
Módosított receptúrák
Az elmúlt években a termékkör előállítását nagymértékben befolyásolta az Európai Unión belül megindult cukorcsökkentési kezdeményezés. 2016 első félévében az EU Bizottsága javasolta a tagállamoknak, hogy a lakosság egészségi állapotának javítása céljából több élelmiszer – ezek közé sorolta a szénsavas üdítőitalokat is – cukortartalmát 2020 végéig csökkentsék 10%-kal.
– A hazai üdítőital-ágazat az elmúlt években, már az EU-javaslat előtt is számos intézkedést tett a lakosság egészségi állapotának, a népegészségügyi mutatók javításának érdekében, élen jár az innovációban, a termékek energiatartalmának csökkentése terén: receptmódosításokkal csökkentették termékeik cukor/kalóriatartalmát, illetve portfóliójában növelte a csökkentett kalóriatartalmú, illetve kalóriamentes termékeinek a számát – fejti ki Bikfalvi Istvánné. Hozzáteszi: mindezek eredményeként termékeik átlagos cukor/kalóriatartalma 2017. évre jelentősen csökkent, megközelítve az EU által megkívánt értéket, valamint a portfólión belül a csökkentett kalóriatartalmú és kalóriamentes termékek aránya több mint duplájára nőtt.
Továbbra is a kólaíz a legnépszerűbb
A szénsavas üdítőitalok gyártását három nagy- és több közepes és kisvállalat végzi. A forgalom 90%-át a három nagyvállalat termelése teszi ki. Az utóbbi években egyre több ásványvíz-palackozó is elkezdett szénsavas üdítőitalt, és főleg ízesített vizet gyártani. Kapacitásuk igény szerint bővíthető.
Akárcsak az ásványvíz-palackozók esetében, a nagy cégek technológiai fejlettsége szintén világszínvonalú, a közepes és kis cégek számára viszont több beruházást segítő támogatásra lenne szükség. A nagy cégek ebben a szektorban is jellemzően külföldi, a közepes és kis cégek pedig hazai tulajdonban vannak.
– A szénsavas üdítőitalok közül legnépszerűbb a kólaíz, azután a narancs, tonic, őszibarack, vegyes hazai és a trópusi gyümölcsök. Az ízesített vizek közül a citrom és a vegyes gyümölcsízű termékek forgalma a legnagyobb – jegyzi meg a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség titkára.
Az Unióban, de az egész világon megindult egészségügyi irányzatok eredményeként a hazai fogyasztók is egyre nagyobb figyelmet fordítanak az egészséges táplálkozás fontosságára, a gyártók a felelős reklámozásra, és csökkentett kalóriatartalmú, illetve kalóriamentes termékeiknek egyre nagyobb választékát kínálják a fogyasztóknak. Ez határozza meg a termékkörre vonatkozó aktuális trendeket, a termékfejlesztéseket.
Budai Klára
Kapcsolódó cikkeink
Mizse, természetes ásványvíz alapú szénsavas üdítő
Természetes ásványvíz alapú, cukor-, tartósító-, adalék-, színezésmentes termék. A palackhoz rögzítettük…
Tovább olvasom >Limitált kiadású őszibarack és lime ízekkel jelentkezik a Pepsi idén nyáron az Egyesült Államokban
A grillpartik szerelmeseinek szánt italok a vállalat azon stratégiájába illeszkednek,…
Tovább olvasom >XIXO Lemonade Bodzavirág- és Citrom 250 ml, szénsavas üdítőital
A XIXO márka büszkén mutatja be legújabb innovációját a szénsavas…
Tovább olvasom >További cikkeink
Rendkívüli fogyasztóvédelmi ellenőrzést indítanak az ételfutár cégeknél
A fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium rendkívüli fogyasztóvédelmi vizsgálatot indít a…
Tovább olvasom >Csökkent a Ryanair nyeresége az első üzleti félévben: bevételnövekedés mellett mérsékelt eredmény
A Ryanair, Európa egyik legnagyobb fapados légitársasága, jelentős nyereségcsökkenést könyvelt…
Tovább olvasom >Omnichannel Scale 2024 – Miként maradhatnak versenyképesek a magyar kereskedők?
Mindannyian érezzük, hogy valami nagyon megváltozott a kereskedelemben. A digitális…
Tovább olvasom >