Logisztikai szervezetek: sürgős intézkedésekre van szükség az árufuvarozás biztosítása érdekében
Sürgős intézkedésekre van szükség annak érdekében, hogy a védekezésben, a lakosság ellátásában, valamint a gazdasági működés fenntartásában egyaránt nélkülözhetetlen szerepet betöltő logisztikai ágazat ne kerüljön már rövidtávon az összeomlás szélére.
A kifizetetlen számlák által okozott körbetartozás, a sofőrök csoportos felmondása, a határellenőrzés miatti többórás várakozás és a gépjárművezetők karanténba zárása körüli anomáliák már most súlyos problémákat okoznak az iparágnak, miközben a létfontosságú szállítmányok – élelmiszer, gyógyszer, védőfelszerelés – mennyisége folyamatosan nő. A logisztikai szervezeteket tömörítő Logisztikai Egyeztető Fórum (LEF) öt pontban foglalta össze a legégetőbb feladatokat és megoldási lehetőségeket.
A logisztikai ágazat a koronavírus okozta veszélyhelyzet rendkívül gyorsan zajló eseményei miatt mára szorult helyzetbe került, és félő, hogy nem fogja tudni ellátni az ország lakossága és a gazdaság működése szempontjából egyaránt létfontosságú feladatait.
A LEF tagjai arra kérik a kormányt, hogy soron kívül biztosítsa a logisztikai ágazat számára a következőket:
1. Biztosítsák egy gyakorló logisztikai szakember részvételét az Operatív Törzsben, valamint egy munkabizottság felállítását, amely a szakmai javaslatok ágazatok közötti kidolgozását koordinálja és a kormány elé terjeszti.
2. Kormány vonja be a logisztikai ágazatot (közúti-, vasúti-, vízi-, légi árufuvarozás, kapcsolódó szolgáltatások, raktározás, futárszolgálatok, gyártási logisztika) is a kiemelt támogatást igénylő ágazatok közé (47/2020. (III. 18.) Korm. rendeletet kiegészítése), így többek között terjessze ki az ágazatra a munkahelyvédelmi rendelkezéseket és fogadjon el ágazatspecifikus gazdaságélénkítő intézkedéseket.
3. Nyilvánítsák kiemelt közfeladatot ellátó személyeknek a közúti, vízi, vasúti, légi árufuvarozásban dolgozókat, és kapják meg az ebből eredő védelmi státuszt. Dolgozzanak ki egységes protokollt az országba való beléptetésre (gyorsított ügyintézés), valamint biztosítsanak ingyenes gyorsteszteket és megfelelő védőfelszereléseket a külföldről hazatérő járművezetők számára.
4. Szüntessék meg, illetve mérsékeljék azokat az adminisztratív és forgalmi akadályokat, amelyek lassítják, vagy lehetetlenné teszik az árufuvarozást. Például a vámszervek egységesen biztosítsák az eredeti okmányok leadásának heti egyszerivé ritkítását. Jelöljenek ki a nemzeti szállítás számára is zöldfolyosós árufuvarozási útvonalakat, mert a tranzitforgalom korlátozása akadályozza a Magyarországra irányuló szállítmányokat. Egyszerűsítsék az EKÁER-rendszert, biztosítsák a 24 órás ügyeletet a hatósági ügyekben és engedélyezzék a lejáró időszakos vizsgák halasztását – ahol ebben még nem történt intézkedés. Az exporthoz kapcsolódó okmányhitelesítési feladatok ellátását a Külgazdasági és Külügyminisztérium, illetve a területi iparkamarák a csökkentett ügyfélszolgálati rend alatt is kiemelt prioritásként kezeljék.
5. Kezdjék meg a felkészülést a közúti fuvarozási kapacitások csökkenésére, mérjék fel, hogy milyen módon tudja a vasúti vagy vízi fuvarozás a kieső fuvarozási igényeket pótolni. Ilyen lehet például a hajós társasági üres konténerek bevonása a kontinentális forgalomba, céltámogatási rendszer azonnali bevezetése a vasúti (egyes kocsi, kombinált és irányvonati forgalomban), vágányzárak felülvizsgálata a zavartalan vasúti közlekedés biztosítása érdekében, a felszabaduló személyszállítási kapacitások átcsoportosítása vagy a futárszolgálatok kapacitásbővítése taxisokkal.
A LEF tagjai vállalják a megoldási javaslatok részletes kidolgozását, valamint minden támogatást és segítséget megadnak azok megvalósítása érdekében. A mielőbbi rövid- és hosszú távú intézkedések azért is különösen fontosak, mert a logisztikai ágazatnak kulcsszerepe lesz abban is, hogy a veszélyhelyzetet követően milyen gyorsan tud majd talpra állni az ország gazdasága.
Kapcsolódó cikkeink
CÖF-CÖKA: a multinacionális cégek a kis falvakat is vegyék fel a kiszállítási portfóliójukba
A Civil Összefogás Fórum (CÖF) – Civil Összefogás Közhasznú Alapítvány…
Tovább olvasom >Magyarországon elsőként szerzett uniós fenntarthatósági hitelesítést a HelloParks Fót csarnoka
A Futureal-csoporthoz tartozó ipari ingatlanfejlesztő HelloParks FT1-es raktárcsarnoka megfelel az…
Tovább olvasom >Környezettudatos technológiai megoldásokkal működő okoscsarnokot adott át a Weerts Logistics Vecsésen
Csaknem 40 ezer négyzetméteres, környezettudatos technológiai megoldásokat alkalmazó fenntartható gyártócsarnokot…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >