Liszt, tojás… és egy csipetnyi kreativitás
Egyediségre, különbözőségre, ötletekre van szükségük a tésztamárkáknak, hogy az elkerülhetetlen áremelések közepette, az elsőáras termékek és saját márkák szorításában megőrizhessék pozícióikat. Szerencsére az amúgy konzervatív piacon az új generációkkal új fókuszok is érkeznek, legyen az olaszos életérzés, egészségtudatosság vagy éppen fenntarthatóság.
A cikk a Trade magazin 2025/6-7. lapszámában olvasható.
Stagnáló árszintek mellett stabilizálódó tésztaértékesítés – ilyen volt 2024 a piaci szereplők szerint. Ez az árszint azonban az idei évben már nem tartható, teszik hozzá, mivel a tavalyi búzatermés nem lett túl kiemelkedő, és a jó minőségű búzalapanyag ára az ősz végétől jelentősen elkezdett emelkedni. Emellett a tésztagyártás másik fontos alapanyaga, a tojás ára szintén jelentősen nőtt a 2. félévben, ahogy a szállítmányozás költsége és a csomagolóanyagok ára is.
Hosszabb távú szempontok
Az eladások szerkezetében nagy trendfordulások nem érzékelhetők, az elmúlt években megfigyelt lassú változások azonban folytatódnak.

Bokros Gábor
marketingigazgató-helyettes
Gyermelyi
– A fogyasztók megfontoltabban vásárolnak, a kosarak tartalma csökken – konstatálja Bokros Gábor, a Gyermelyi Zrt. marketingigazgatója. – Mindemellett azonban a Gyermelyi márka jobban szerepelt, mint a saját márkás termékek: brandnövekedésünk messze a piaci átlag felett teljesített. A hazai növekedéshez a gasztró piacokon elért eredményeink is hozzájárultak. Ezen a területen sikerült új partnereket szereznünk, új szegmensekbe belépnünk.

Ifj. Mándy Csaba
tulajdonos-cégvezető
Mary-Ker Pasta
A legszembetűnőbb változás a vásárlói preferenciákban az egészségtudatosabb választások iránti növekvő érdeklődés. Egyre több fogyasztó keresi a magasabb minőségű, tápanyagban gazdagabb termékeket, például a durum búzából készült tésztákat, vagy a tojásos alternatívákat, mondja ifj. Mándy Csaba, a Mary-Ker Pasta Kft. ügyvezető tulajdonosa, aki hozzáteszi:
– Az egészségtudatosság mellett a fenntarthatóságra is nagyobb figyelem irányul, egyre többen érdeklődnek a környezetbarát csomagolású termékek iránt. A kisebb kiszerelésű tészták iránti kereslet továbbra is stabil, de a nagyobb kiszerelésű termékek, különösen azokra a vásárlókra szabottan, akik előre vásárolnak és hosszabb távra terveznek, egyre népszerűbb.
A kereskedelem hozzáállásában is tapasztalnak változásokat. Az áruházak és diszkontok erőteljesebben fókuszálnak az akciók számára és a saját márkás termékekre, mivel a vásárlók egyre inkább hajlandóak elfogadni a megfelelő minőségű, megbízható saját logós alternatívákat. A prémium márkák számára a verseny fokozódik, így egyre fontosabbá válik a márkák közötti különbségek kommunikálása. A mai fogyasztó leginkább akciós terméket vesz, hangsúlyozza ki.

Tavaly stabilizálódott a tésztaértékesítés, idén azonban újabb áremelkedés jöhet
Az árat nézik – és mást is
Izsákon legintenzívebbnek jelenleg azt a trendet tartják, hogy a fogyasztók a kedvezőbb árú termékek felé nyitottak.

Rácz Róbert
kereskedelmi
és marketingigazgató
Izsáki Házitészta
– Az első áras termékek és a saját márka térnyerése figyelhető meg a márkatermékekkel szemben. A fogyasztás a kisebb kiszerelésű és alacsonyabb tojástartalmú termékek irányába tolódott – jelzi Rácz Róbert, az Izsáki Házitészta Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója. – Ez a folyamat már évekkel ezelőtt elindult a fogyasztási szokások változásával, de most a gazdasági környezet jelenlegi helyzete felgyorsította a folyamatot. Mi az évek alatt többféle módon reagáltunk a változásra. Vannak kisebb kiszerelésű termékeink, és alacsonyabb tojástartalmú termékekkel is készültünk erre az évre.
Ugyanakkor a fogyasztók vásárlási szokásai, preferenciái már nem annyira szimplák, a döntéseiket egyre inkább komplex szempontok határozzák meg.

Bozó Tamás
sales manager
GOF Hungary
– Ez a jelenség nemcsak az árérzékenység erősödéséről szól, hanem arról is, hogy a fogyasztók tudatosan keresnek olyan megoldásokat, amelyek a számukra fontos paramétereket (pl. gluténmentesség, gyors elkészíthetőség, vegán opciók) egy adott költségkereten belül képesek nyújtani – emeli ki Bozó Tamás, a GOF Hungary Kft. sales managere.
Mint mondja, a gluténmentes termékek piaca – amely eddig is speciális szabályok szerint működött – szintén érzékeli a „lefelé vásárlás” tendenciáját. Tapasztalataik szerint egyre több fogyasztó keres pénztárcabarát alternatívát a megszokott gluténmentes termékek helyett, és hajlandó kompromisszumot kötni az összetevők vagy a márkahűség terén. Ez különösen a tésztafélék esetében érzékelhető, ahol az olcsóbb alapanyagra – például kukoricára – épülő termékek egyre népszerűbbek a vásárlók körében.
Hagyományos magyar, fiatalos olasz

Soós Brigitta
kereskedelmi és
minőségbiztosítási vezető
Soós Tészta
Soós Brigitta, a Soós Tészta Kft. kereskedelmi és minőségbiztosítási vezetője úgy látja, az idei év is kihívásokkal lesz teli. A búzahelyzet miatt az első nehezítő körülmény a megfelelő minőségű és mennyiségű liszt beszerzése.
– Több évtizedes partneri viszonyban állunk beszállítónkkal, így szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hogy „csak” az árak miatt kell aggódnunk – jegyzi meg Soós Brigitta. – A növekvő költségek egy részét igyekszünk hatékonysággal ellensúlyozni. Fejlesztések terén jelenleg főként erre koncentrálunk.
Véleménye szerint a piac továbbra is inkább konzervatív tészták terén, ezért még mindig elkötelezettek a hagyományos magyar konyha alapjait képező termékek gyártása iránt. Ugyanakkor a fiatalabbak körében hódítanak a gyors, egyszerű olaszos ízvilágú receptek, így az ő kiszolgálásuk is fontos szempont.
– Marketingszempontból is le kell követnünk mindkét vonalat, így nem maradhatnak el a TV-s, rádiós spotok, de készülünk egy kis újítással a közösségi média terén is – zárja gondolatait a cég kereskedelmi és minőségbiztosítási vezetője.

A legszembetűnőbb változás a vásárlói preferenciákban az egészségtudatosabb választások iránti növekvő érdeklődés
Erős alapokon növekvő rétegtermékek
A Gyermelyi Zrt. forgalmának legnagyobb részét továbbra is a hagyományos, friss tojással készült prémium Gyermelyi tészták adják. Erősödött a Vita Pasta durum termékcsalád forgalma is, míg az alacsony tojástartalmú vagy tojás nélküli tészták értékesítése, hasonlóan a kereskedelmi márkákhoz, csökkent.
– Egyértelműen megállapítható, hogy a fogyasztók – legalábbis a mi termékeink tekintetében – a rendelkezésre álló jövedelmüket inkább a jobb minőségű termékekre fordították – mondja Bokros Gábor. – Azaz, alaposan megvizsgálják, mit és milyen áron vásárolnak, de ha költenek, inkább minőségi terméket választanak. Bár csak rétegtermékeknek számítanak, de növelni tudtuk a forgalmát a teljes kiőrlésű Integrale durumtésztáinknak, mely kategória nemzetközi szinten is egyre kelendőbb.
A cég tavaly ősszel új termékcsaláddal jelentkezett. A Gyermelyi Expressz tészták azért különlegesek, mert mindössze 3 perc alatt elkészíthetők. Az elmúlt hónapokban ennek a termékcsaládnak a népszerűsítése állt a marketing fókuszában.
– 2024-ben új reklámfilmmel jelentünk meg, mellyel a TV-csatornák mellett online felületeken is találkozhattak a vásárlók. Kommunikációnkban továbbra is kiemelt szerepet kap a Gyermelyi esernyőmárka erősítése. A különböző eladótéri és klasszikus ATL-megjelenések mellett megjelentünk egyedi villamosmegállókkal is – sorolja a cég marketingigazgatója.
Fenntarthatóság és kézműves jelleg
A Mary-Ker Pasta Kft. folytatja a prémium kategóriás tésztái fejlesztését, és kiemelt figyelmet fordít az egészségtudatos és fenntartható termékek iránti igények kielégítésére.
– Innovációs munkánk során több területre is koncentrálunk. Az egyik legfontosabb célunk a fenntarthatóság, és kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy eredményeinket nem a zsugorinflációval, hanem valódi, a környezetre gyakorolt hatás csökkentésére irányuló intézkedésekkel érjük el, különös tekintettel a csomagolás környezeti terheinek mérséklésére – húzza alá ifj. Mándy Csaba. – A környezetbarát csomagolás, az ellenőrzött gazdálkodásból származó és újra felhasznált alapanyagok alkalmazása és az energiatakarékos gyártási folyamatok kulcsszerepet kaptak. Ezenkívül a prémium termékeinkben hangsúlyozzuk a kézműves jelleget, és különleges formájú tésztákat is piacra kívánunk dobni, amelyek a fogyasztók étkezési élményét emelik.
Marketingmunkájukban a jövőben is a digitális, interaktív eszközök és a fenntarthatóságra építő marketingfogások kerülnek előtérbe.
– Eszköztárunkban újdonságnak számít a közösségi média, mint például Facebook, Instagram és YouTube-kampányok, amelyek egyre nagyobb szerepet kapnak. Emellett influencer marketinget is alkalmazunk. Az üzletekben végzett vizuális merchandising tevékenység és a különleges termékelhelyezések segítenek kiemelni az új termékeket, és növelni az impulzusvásárlásokat. A boltban alkalmazott szórólapok és plakátok is hozzájárulnak a termékeink láthatóságához – nyújt áttekintést az ügyvezető tulajdonos.

A viszonylag konzervatív fogyasztói ízlés miatt a választék talpköveit a hagyományos magyar formátumok képezik
Formába hozzák az országot
Az Izsáki Házitészta Kft. folyamatosan megújítja, aktualizálja választékát.
– Most a könnyed, tavaszi, nyári levesekhez, salátákhoz ajánljuk az Izsáki 4 tojásos, kisvirág tésztánkat. Rizsszem tésztánk a másik olyan termék, amely a klasszikusok közül most újragondolt receptekkel a gyors hétköznapok része lehet – mutatja be újdonságaikat Rácz Róbert. – A metélteknek eddig is nagyon széles választékával voltunk jelen a piacon. Ezt egészítettük ki az Izsáki Olasz metélttel (pappardellével), amely gyorsan elkészíthető, fiatalos megjelenésű termékünk. Azonban van egy valóban különleges, egyedi termékünk, az Izsáki Magyar tészta. Ez a kiváló minőségű, 4 tojásos tészta 300 g-os kiszerelésben tökéletes választás mindazok számára, akik a házias ízeket és a prémium alapanyagokat keresik egy különleges formában. A tésztában rejlő egyediséget nemcsak a gazdag ízvilág, hanem a formák is biztosítják. A csomagban olyan, a magyarságot szimbolizáló alakzatok találhatók, mint a borosüveg, a gyulai vár, a Parlament épülete, a pálinkáspohár, a magyar paprika, a bogrács, a magyar vizsla kutya és Magyarország térképe.
Idén is folytatják az évekkel ezelőtt sikeresen bevezetett, hagyományos tészta formátumokkal a „Főzz a szabadban” promócióikat. Egyre több termék és információs anyag elérhető a bográcsos szezonhoz kapcsolódva. Aktuális üzeneteiket a social media felületeiken kommunikálják, amit az áruházakban wobblerek segítségével erősítenek meg.
– A kisebb üzleteknek is kínálunk lehetőséget kapcsolódni a nyári akcióinkhoz új display kartonunkkal, amely egy ízelítő az Izsáki Házitészta Kft. bográcsos választékából – fűzi hozzá a kereskedelmi és marketingigazgató. – Továbbá tervezzük, hogy a termékeinkhez csomagolt mintával megismertetjük az újabb, a nyári szezonhoz erősen kötődő termékünket, az Erős Pistás csipetkét.

A prémium márkák számára a verseny fokozódik, így egyre fontosabbá válik a márkák közötti különbségek kommunikálása
Prémiumizálódó gluténmentesek
A GOF Kft. gluténmentes, zabtartalmú termékeivel stabil prémium pozíciót épített fel. A gluténmentes tésztacsaládjuk iránt fokozódott az érdeklődés. Az árszintet sikerült változatlanul tartaniuk, ugyanakkor az értékesítési volumen fenntartása érdekében gyakoribb promóciós aktivitásokra volt szükség. Előnyt jelentett számukra, hogy a tésztáik alapanyagául szolgáló zabot saját termelésből biztosítják.
– Az idei évben jelentős fejlesztéseket tervezünk a tészta kategóriában – informálja lapunkat Bozó Tamás. – Bár a részleteket egyelőre megtartjuk meglepetésnek, annyit elárulhatunk: a klímaváltozás és az időjárási kihívások miatt már most elkezdtünk dolgozni egy olyan új alternatív alapanyagon, amely hasonlóan magas élettani értékkel bír, mint a zab – és természetesen gluténmentes.
A kereskedelmi láncok részéről egyre több megkeresés érkezik a céghez saját márkás, gluténmentes termékek gyártására, immár nemcsak az alsó árkategóriában, hanem prémium kivitelben is. A vásárlók ma már nem automatikusan az ismert márkát keresik – sokan nyitottak az új, „jó ár-érték arányú” saját márkás opciókra, amennyiben az minőségben hozza a várt szintet, állapítja meg a sales manager.
– A fenti piaci változások fényében mi is újragondoltuk promóciós stratégiánkat – jelzi Bozó Tamás. – Az idei szezonban sokkal inkább az online térre helyezzük a fókuszt: célzott kampányokkal, edukatív tartalmakkal és a közösségimédia-felületek aktiválásával kívánjuk elérni a gluténmentes életmódot folytató, illetve az egészségtudatos vásárlókat. Ezzel párhuzamosan nagyobb figyelmet fordítunk a saját márkás együttműködésekre. Marketing terén több új eszközt is használunk, amelyek egyszerre szolgálják a márkaismertség növelését, az edukációt és a fogyasztói elköteleződést: podcast csatornát, nyereményjátékokat és közösségi aktivitást, YouTube-tartalmakat, valamint edukációs kampányokat. //
Olasz fölény a tésztaformák között
A háztartások vásárlásai alapján a három fő köretalapanyag közül a burgonya messze a legnépszerűbb hazánkban. A második helyen a száraztészta szerepel, melyből évente több mint másfélszer annyit veszünk, mint rizsből. A levesbetétnek valókat nem számítva is 30% körüli a száraztészták fölénye a rizshez képest, a megvásárolt mennyiség alapján.

Vendégszerző:
Ikvai-Szabó Emese
product specialist
CPS GfK–YouGov
A YouGov Shopper mérései szerint egy év alatt közel az összes magyar háztartás vásárolja a kategóriát, évente átlagosan 9 kilogrammot. Az elmúlt három év adatai alapján, jellemzően havonta egyszer, alkalmanként valamivel több mint 75 dekagramm száraztésztát viszünk haza.
Ami a költségeket illeti, nem ilyen stabil a kép: a 2022–2023-ban tapasztalt kiemelkedő infláció a száraztészta kategóriát jóval átlag feletti mértékben érintette: 2021-hez képest két év alatt mintegy 80%-kal nőtt a kilónkénti átlagár. Az előző évhez képest 2024-ben viszont 5%-os átlagos árcsökkenés tapasztalható. Mindennek eredményeképpen, 2024-ben egy háztartás közel 11 ezer forintot költött száraztésztára.
Az egyes tésztatípusok szerepe nem változott érdemben az elmúlt 2-3 évben. A magyar háztartások jellemzően a tojásos tésztákat kedvelik, a megvásárolt mennyiség több mint kétharmada kerül ki ebből a szegmensből. A sima lisztből készülthöz képest egészségesebbnek tartott durum tészták a volumen több mint ötödét adják.
A tészták fajtája-formája alapján a legnépszerűbbek a spagetti/makaróni, illetve a kocka/ csusza tészták, előbbit a háztartások kétharmada, utóbbit közel 60%-a vásárolja egy év alatt. Együttesen a kategória volumenének több mint harmadát adják.
A kategóriában az FMCG átlagához képest kiemelkedően magas a kereskedelmi márkák súlya. Évről évre a háztartások által megvett száraztészta- mennyiség több mint kétharmada valamelyik kereskedelmi lánc saját márkás terméke.
Ami a kereskedelmi csatornák szerepét illeti, az előző évhez képes jelentős változás nem történt a száraztészta kategóriában. Azonban, az FMCG-piac egészéhez hasonlóan, a diszkont csatorna részesesedésének évek óta tapasztalt növekedése itt is folytatódik.
Az egyes szociodemográfiai csoportok közül az évi átlagos 9 kg-nál számottevően többet vásárolnak a gyermekes családok és a kistelepülésen élő háztartások.
//
Kapcsolódó cikkeink
Exportban erősödik a Gyermelyi – alkalmazkodás a kihívásokhoz
A Gyermelyi Zrt. 2024-es pénzügyi beszámolója alapján világosan látszik: a…
Tovább olvasom >Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >Promóció 2025: egyszerűség, adat, élmény
A Promóciók napjának nyitóelőadását Barna Tamás, a Republic Group tulajdonos-ügyvezetője…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: áprilisban a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 5,0, az előző havit 2,0 százalékkal haladta meg
2025. áprilisban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint…
Tovább olvasom >Csökkent a FAO élelmiszerár-indexe májusban
Csökkent az élelmiszertermékek világpiaci árának referenciaértéke májusban az előző hónaphoz…
Tovább olvasom >Az euróövezetben nőtt a kiskereskedelmi forgalom áprilisban
Havi és éves összehasonlításban egyaránt nőtt a kiskereskedelmi forgalom az…
Tovább olvasom >