A csokoládé árának emelésére számít a Lindt
A svájci prémium csokoládégyártó, a Lindt & Sprüngli szerint nem lesz választásuk a csokoládégyártóknak, kénytelenek lesznek árat emelni, miután két afrikai ország is jelentős felárat vetett ki, amiból jövedelemtámogatást fizetne a legszegényebb farmereknek – írja a Bloomberg tudósítása nyomán a portfolio.hu.
Októbertől tonnánként 400 dollárt szed be két nyugat-afrikai ország, Ghána és Elefántcsontpart a kakaóértékesítésekre megélhetési jövedelemtámogatás céljából, amit a legszegényebb termelők kapnának meg. A lépés jelentős hatással lehet a világ csokoládégyártóira, tekintve, hogy a világ kakaótermelésének 60 százalékát adja a két ország.
Különösen fájdalmas lehet a lépés a svájci prémium csokoládégyártónak, a Lindtnek, amely az alapanyaga 80 százalékát szerzi be Ghánából. A vállalat évtizedek óta ugyanazt a receptet követi, ha más beszállítókra kell támaszkodnia, akkor időbe telik, mire sikerül a kakaóbabokat úgy mixelnie, hogy a megszokott ízeket kaphassák a fogyasztók.
A két afrikai ország a 2020-as és a 2021-es termésre vetette ki a tonnánkénti 400 dolláros felárat. De valószínűleg nem csak itt fog drágulni az alapanyag a csokoládégyártóknak, a többi termelő országban is áremelkedések jönnek majd.
Az elvekkel egyetért a szektor szereplőinek többsége, hogy magasabb árat kellene fizetni a farmereknek, ezzel a megoldással csak az a problémájuk, hogy nem tudják fedezni ellene magukat.
A magasabb árak oda vezetnek majd, hogy a csokoládégyártók alternatív alapanyagok után kutassanak, a termelőket pedig több kakaó előállítására ösztönzik. Ez előbb-utóbb oda vezet majd, hogy a kakaó iránti kereslet csökken, a másik oldalon pedig túltermelés lesz. De ez nem néhány hónapos történet, inkább 2-3 éves távlatban lehet rá számítani – tette hozzá a Lindt vezérigazgatója, Dieter Weisskopf.
(portfolio.hu, Bloomberg)
Kapcsolódó cikkeink
Gondok vannak csoki-fronton
Miközben egyre többet fizetünk a prémium csokoládékért, a kakaótermesztők többsége…
Tovább olvasom >Árat emel Japánban a Suntory októbertől
A japán italóriás Suntory 2025. október 1-jétől áremelést hajt végre…
Tovább olvasom >Kihívások és lehetőségek között egyensúlyoz a magyar édesipar
A 2024-es év nyertesei az eladott mennyiség alapján sorrendben a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >Riasztó jelek a földeken: aszály sújtja a kukoricát, a búzánál még van remény
A szakértők szerint a kukoricaállomány már most tragikus képet mutat,…
Tovább olvasom >