Lezárult a konzervágazat átrendeződése
Az idei esztendő a magyar tartósítóiparban hosszú idő után az első kiegyensúlyozott, jó évnek számít. Amint Szórádi Sándor, a Magyar Tartósítóipari Szövetség elnöke elmondta, egyetlen alapanyagból sem volt túltermelés, de hiány sem. Ezért a zöldség- és gyümölcstermelők és a feldolgozók is egyenletesen, jó árakkal dolgozhattak. Míg 2004 az erős forint miatt veszteséges volt, az elmúlt esztendő már a stabilizáció évének nevezhető, 2006 pedig minden valószínűség szerint eredményes lesz. Az elmúlt két esztendő mérlegét megvonva kiderül, hogy a belföldi piacon a magyar vállalatok tartani tudták pozícióikat. Az Európai Unió tagállamai felé kiszállított termék mennyisége is növekedett, igaz, közben csökkent a korábbi fontos piacnak számító orosz kivitel. Mert bár sikerült emelni az Oroszországba irányuló zöldborsó- és kukoricaszállításainkat, viszont csökkent az uborka-, paprikafélék, paradicsomos termékek kivitt mennyisége.
Enyhülő importnyomás
Az Európai Unióhoz csatlakozás utáni időszakban rendkívül erős importnyomásnak volt kitéve a hazai piac. Szórádi Sándor véleménye szerint a régi uniós tagállamok konzervgyárai „kisöpörték” raktáraikat és az ott lévő, nehezen értékesíthető, olcsó termékeikkel megjelentek az újonnan csatlakozó tagállamokban. 2005 vége óta ez megszűnt, egyrészt elfogyott a készlet, másrészt nyugat-európai ízléssel készült, amelyet a magyar fogyasztó nem kedvel.
Az elmúlt esztendőben lezárult a konzervipar átrendeződése. 2006-ban már azok a gyárak, amelyek jelentős termelői kapcsolatokkal, termékkörrel, finanszírozással rendelkeztek, ennek megfelelően stabilizálták a helyzetüket. A közepes és kisebb méretű feldolgozóknál még lehetséges némi átrendeződés, de a hazai fogyasztói piac szempontjából már nem hoz jelentős változást. Ezek után a magyar konzervipar immár két évtizedes válsága a végéhez közeledik. Ezzel kialakul a hosszabb távon is fennmaradó termelői kör, ami a nyolcvanas évek konzerviparának harmadát jelenti.
Újdonság: nemzeti ételspecialitások
A hazai fogyasztás mennyisége már évek óta állandó, ugyanakkor az igények változnak. Egyre bővül az úgymond árérzékeny fogyasztók száma. Ezen túl létezik egy nagyon kis fogyasztói kör, amelyik a prémium termékeket képes megfizetni. Egy szűkebb, de egyre bővülő réteg, amelyik az egészséges életmódot szolgáló készítményeket keresi. Ugyancsak növekszik a diabetikus készítmények iránti kereslet is.
Új irányzatként jelent meg a nemzeti ételspecialitások konzervipari gyártása, például távol-keleti, olasz, mexikói ízekkel. A főzésre szánt idő csökkenése, valamint az egyre kisebb létszámú családok miatt a kisebb kiszerelésű, mikrohullámú készülékben gyorsan elkészíthető ételekből is egyre bővülő kínálattal rukkolnak elő a gyártók.
Az elkövetkező években a belföldi fogyasztás mennyiségének állandósulására számítanak, ugyanakkor kis bővülés várható az uniós exportban, különös tekintettel az újonnan belépő Romániára és Bulgáriára.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >Vállalkozásra szabott csarnokok segítik a KKV-k fejlődését és növekedését
A RaktárAD belga-magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező logisztikai fejlesztő új fejezetet…
Tovább olvasom >