Lezárult a konzervágazat átrendeződése
Az idei esztendő a magyar tartósítóiparban hosszú idő után az első kiegyensúlyozott, jó évnek számít. Amint Szórádi Sándor, a Magyar Tartósítóipari Szövetség elnöke elmondta, egyetlen alapanyagból sem volt túltermelés, de hiány sem. Ezért a zöldség- és gyümölcstermelők és a feldolgozók is egyenletesen, jó árakkal dolgozhattak. Míg 2004 az erős forint miatt veszteséges volt, az elmúlt esztendő már a stabilizáció évének nevezhető, 2006 pedig minden valószínűség szerint eredményes lesz. Az elmúlt két esztendő mérlegét megvonva kiderül, hogy a belföldi piacon a magyar vállalatok tartani tudták pozícióikat. Az Európai Unió tagállamai felé kiszállított termék mennyisége is növekedett, igaz, közben csökkent a korábbi fontos piacnak számító orosz kivitel. Mert bár sikerült emelni az Oroszországba irányuló zöldborsó- és kukoricaszállításainkat, viszont csökkent az uborka-, paprikafélék, paradicsomos termékek kivitt mennyisége.
Enyhülő importnyomás
Az Európai Unióhoz csatlakozás utáni időszakban rendkívül erős importnyomásnak volt kitéve a hazai piac. Szórádi Sándor véleménye szerint a régi uniós tagállamok konzervgyárai „kisöpörték” raktáraikat és az ott lévő, nehezen értékesíthető, olcsó termékeikkel megjelentek az újonnan csatlakozó tagállamokban. 2005 vége óta ez megszűnt, egyrészt elfogyott a készlet, másrészt nyugat-európai ízléssel készült, amelyet a magyar fogyasztó nem kedvel.
Az elmúlt esztendőben lezárult a konzervipar átrendeződése. 2006-ban már azok a gyárak, amelyek jelentős termelői kapcsolatokkal, termékkörrel, finanszírozással rendelkeztek, ennek megfelelően stabilizálták a helyzetüket. A közepes és kisebb méretű feldolgozóknál még lehetséges némi átrendeződés, de a hazai fogyasztói piac szempontjából már nem hoz jelentős változást. Ezek után a magyar konzervipar immár két évtizedes válsága a végéhez közeledik. Ezzel kialakul a hosszabb távon is fennmaradó termelői kör, ami a nyolcvanas évek konzerviparának harmadát jelenti.
Újdonság: nemzeti ételspecialitások
A hazai fogyasztás mennyisége már évek óta állandó, ugyanakkor az igények változnak. Egyre bővül az úgymond árérzékeny fogyasztók száma. Ezen túl létezik egy nagyon kis fogyasztói kör, amelyik a prémium termékeket képes megfizetni. Egy szűkebb, de egyre bővülő réteg, amelyik az egészséges életmódot szolgáló készítményeket keresi. Ugyancsak növekszik a diabetikus készítmények iránti kereslet is.
Új irányzatként jelent meg a nemzeti ételspecialitások konzervipari gyártása, például távol-keleti, olasz, mexikói ízekkel. A főzésre szánt idő csökkenése, valamint az egyre kisebb létszámú családok miatt a kisebb kiszerelésű, mikrohullámú készülékben gyorsan elkészíthető ételekből is egyre bővülő kínálattal rukkolnak elő a gyártók.
Az elkövetkező években a belföldi fogyasztás mennyiségének állandósulására számítanak, ugyanakkor kis bővülés várható az uniós exportban, különös tekintettel az újonnan belépő Romániára és Bulgáriára.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >