Lengyelország
A lengyel piac irányába dinamikus, 22,4 százalékos exportnövekedés zajlott 2006-ban. Így Lengyelország az ötödik legfontosabb agrárpiacunkká vált.Sok lábon áll az export
A mintegy 152 millió eurós kivitelünk meglehetősen diverzifikált. Ennek megfelelően az exportstruktúrát nagyobb részarányt képviselő termék vagy termékcsoport nem igazán fémjelzi.
Kivételt ez alól jószerivel egy nem tipikusan magyar termelői hátterű termékkör, a kávé-, teakivonat termékegyüttes képez a maga 30,7 millió eurós nagyságrendjével, amely önmagában véve is 20 százaléknyi exportnagyságrendet képvisel.
Ezenkívül jelentősnek mondható exportalkotó tényező a 12 millió eurót, ezzel 8 százalékos részarányt elérő tartósított zöldség és a 7,2 százalékot képviselő (11 millió euró értékű) búza, amely utóbbi egyébként 14-szeres exportbővülés eredményeként ért el ilyen nagyságrendet 2006-ban. Ugyancsak a gabona termékkörhöz kapcsolódik az 5 százaléknyi exportrészarányt lekötő, 7-8 millió eurós nagyságrendű kukoricakivitelünk is.
Néhány százalékos exportsúlyú termékkörökből elég sok van. Ilyen a sertéshús, a baromfihús, a dinnye, a repce és a napraforgómag. Emellett számottevő a méz-, a cukorka-, a fagylalt-, a dohány- és a borkivitelünk is.
Megduplázódó kivitel jellemezte a bort, vermutot, a fagylaltot, a kávét, a kukoricát és a baromfihúst.
Másfélszeresére nőtt a gyökérzöldségek, a szárított hüvelyesek, a gyümölcs, a cukorkaáru, a mártások, szószok és az ásványvíz kivitele.
Kiugró teljesítménynövekedés jellemezte néhány kisebb jelentőségű termék exportját is, hiszen 14-szeresére nőtt például a tejcukor-, a sör- és a búzakivitel, szinte a semmiből több ezerszeresére nőtt a repceexport, nyolcszorosára pedig a cukor.
Mindezek azt mutatják, hogy lengyel exportunk sok lábon áll, kellőképpen diverzifikált és dinamikusan fejlődik. Ebből adódóan Lengyelország a magyar agrártermékek perspektivikus piaca még akkor is, ha – mint mindjárt látjuk – a lengyel import a magyar agrártermék-kivitelnél még dinamikusabban és magasabb értékhatár mentén fejlődik.
Megtízszereződött az élősertés-behozatal
A Lengyelországból származó élelmiszer- és mezőgazdasági termékimport csaknem 23 százalékkal, ezen belül az élelmiszer, ital, dohány árufőcsoportba tartozó termékek importja 25,5 százalékkal bővült 2006-ban. Az export mértékével közel azonos importnövekmény az eltérő bázis következtében a kétoldalú kereskedelem mérlegének további romlásával járt, hiszen a 152 millió eurós exporttal szemben 356 millió eurós lengyel import képződött. Lengyelország ma már a németek után a második legnagyobb importpiacunk.
Tavaly rendkívüli fejlődés jellemezte az élősertés-behozatalt, amely közel 10-szeresére nőtt 2005-höz képest. A mintegy 45 millió eurós (hozzávetőlegesen félmillió darab) élő sertés adta a 2006. évi lengyel import 12,6 százalékát.
Megduplázódott a takarmányimport (10 millió eurós szintet elérve), másfélszeresére nőtt a sajt és túró behozatala. Közel 40 százalékkal bővült a gyümölcsléimport, továbbá komoly fejlődést tud felmutatni a cigaretta és a cukrászsütemény is.
Az úgymond kisebb fajsúlyú termékek esetében néhol szintén látványos importbővülés zajlott. Háromszorosára nőtt a kolbászfélék, mintegy 80 százalékkal pedig az élő marha behozatala. De alig marad el az utóbbitól a szemes kávé, valamint a tej és tejszín fejlődése. A zöldségfélék közül nyolcszorosára nőtt a hagymafélék importja, a karfiol és a karalábé pedig 80 százalékkal.
Megfeleződött viszont tavaly a Lengyelországból érkezett banán és déligyümölcs forgalma.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >