Lékek és kések
A dinnyetermelők után a tejtermelők is az áruházláncok elleni demonstrációra készülődtek lapzártánk idején. A húsosok és baromfisok viszont előbb saját házuk tájékán, a feketézőkkel akarnak leszámolni. Õk úgy gondolják, a piac tisztába tétele tán rejt még annyi tartalékot, hogy ez elég lehet a talpon maradáshoz. Így magukra maradtak a tejesek, mert közben a dinnyeszezon haladt előre, s sok minden megoldódott magától. A szakértők szerint a termelőknek – és ez nem csak a tejtermelőkre vonatkozik – jobban össze kellene fogniuk, hogy az import rovására növelhessék eladásaikat, s újra megkedveltessék a magyar árut. A jelenlegi piaci anomáliák (meggy, dinnye, alma, tej) fő okát a termelők szervezetlenségében és a kereskedelmi koncentrációban kell keresni, és abban, hogy csekély az együttműködés, s igencsak hiányos az információátadás a termékpálya piaci szereplői között.
Példaként hozható az Auchan és a Tej Terméktanács esete. Az Auchan-illetékes egy lapnak nyilatkozva azt mondta: hetek óta képtelenek felvenni a kapcsolatot az áruház elé demonstrációt szervező Tej Terméktanáccsal. A terméktanácsnál pedig azt állították, hogy a hivatkozott cikk megjelenése után egy – minden közvetlen elérhetőséget nélkülöző – kvázi kapcsolatteremtő faxot küldött az Auchan. Mindebből az is következhet, hogy egyik sem akar a másikkal találkozni, de lehet, hogy nincs mondanivalójuk egymás számára.
Miközben a vita folyik, a magyarnál elmaradottabbnak kikiáltott román piacon – legalábbis a hírek szerint – a termelők nagyot léptek előre, mert július végén megállapodást írtak alá a Romániában jelen lévő hipermarketek és agrártermelők, valamint az élelmiszer-feldolgozók. A megállapodásra a beszállítók szerint már régóta szükség volt, hiszen számtalan feszültség keletkezett a termelők és a nagykereskedők között az átvételi árak, valamint a marketing- és promóciós hozzájárulással kapcsolatos költségek viselése miatt.
A megállapodásban rögzítették, hogy a jövőben a termelőt nem kényszerítheti a kereskedő arra, hogy a marketingköltségekhez hozzájáruljon: sem direkt, sem indirekt módszerekkel a kereskedő nem kérhet hozzájárulást új üzlet nyitásához vagy meglévő üzlet bővítéséhez a termelőtől. A kereskedő nem kötheti ki a kizárólagosságot a szerződésben, azaz nem kényszerítheti a termelőt arra, hogy a termékeit kizárólagosan neki értékesítse. Olyan kitételt sem szerepeltethetnek az értékesítési szerződésben, hogy a termelő csak a kereskedő felé érvényesített áron adhatja el a termékét más kereskedőnek. Kimondták azt is, hogy a szerződéseknek mindkét fél kölcsönös üzleti érdekeit kell szolgálniuk. A termelő listázott termékét kizárólag előzetes írásbeli értesítés után lehet kivonni a listázott termékek közül.
Ezen közben a kereskedők szövetségének internetes lapján megjelent egy írás, ami nyilván a kereskedők szempontjából próbálja lezárni a kínos ügyet.
Rövidesen új fejezet kezdődik – állapítja meg a szerző. A politikusok már fenik piaclékelő késeiket. A dinnye után következő terméket tejnek hívják, ha igaz a hír. Legyen kevesebb az import, és drágább a felvásárlási ár! Azonban a tejüzem is importálhat feldolgozni való tejet, szabad az út felé is. A boltokban körülnézve import tejtermékre vadászva pedig javasoljuk megtekinteni a forgalmazó nevét: bizony előfordul, hogy neves gyártó külpiaci gyártóüzeméből szállít a hazai piacra (ami a nemzetközi cégek esetén a regionális gyártás miatt teljesen természetes).
Tessék bátran kóstolni, válogatni, a lékelőkéssel pedig óvatosan bánni, nehogy feleslegesen megvágja valakinek az ujjhegyét. Óvatosan kell bánni az árpéldákkal is, mivel elég nagyok az árkülönbségek a tejpiacon, sokszor ugyanannál a cikkelemnél. A kereskedők egy év alatt 12 százalékkal emelték az élelmiszerek fogyasztói árait. Pontosan annyival, amennyivel a hazai termelők belföldi átadási áraikat.
És a vásárló? Megkérdezte őket valaki, mire futja manapság? A cikk szerzője csak egyről felejtkezik meg (amit pedig a románok is tudnak): a hazai termék, ha drágább is, hazai munkahelyeket teremt, s kézenfekvő, a körforgás megindul vagy felerősödik: a hazai munkás többnyire itthon költi el élelmiszerre a keresetét.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >