A pandémia átrendeződést hozott a szájápolási piacon

Szerző: Budai Klára Dátum: 2021. 10. 07. 08:13

A pandémia átrendeződést hozott a szájápolási piacon, ami megfigyelhető egyrészt az értékesítési csatornák eredményességének változásában, másrészt a fogyasztói elvárások alakulásában is. Mint számos más szegmensben, itt is az online erősödését tapasztalják a piac szereplői, a trendekről szót ejtve pedig egyetértenek abban, hogy a higiénia az élmezőnybe került a fontossági listán, és a természetes összetevők is sokkal nagyobb hangsúlyt kapnak a vásárlási döntések során.

Szerző: Budai Klára

Hering Boglárka, a GSK consumer healthcare brand managere úgy látja, a szájápolási termékek piaca 2021 első hat hónapjában értékben infláció alatti, egy számjegyű, de gyorsuló növekedést mutat, míg volumenben az elmúlt évhez hasonlóan csökkenés tapasztalható.

Hering Boglárka
consumer healthcare
brand manager
GSK

– A GSK továbbra is őrzi piacvezető szerepét a szájápolási kategóriában, a tavalyi évben közel két és félszer gyorsabb fogyasztásban mért értékbeni növekedést tudtunk realizálni előző év azonos időszakához képest. 2021-ben a verseny erősödik, kihívásokkal elsősorban a fogkrémek és műfogsorápolási termékek terén szembesülünk. Az egyelőre kisebb súlyt képviselő prémium fogkefe kategóriában ugyanakkor piac feletti növekedéssel erősítettük vezető szerepünket Sensodyne és Parodontax márkáinkkal – ismerteti Hering Boglárka.

A brand manager arról is szót ejt, hogy a pandémia és az ezzel járó kijárási korlátozások miatt a fogyasztók a lakóhelyükhöz közelebbi bevásárlóegységeket részesítették előnyben a távolabbi és nagyobb hipermarketekkel és bevásárlóközpontokkal szemben. Így 2020-ban és 2021-ben egyaránt a lakóhelyhez közeli diszkontereknek sikerült növekedniük a drogériák és hiperek kárára.

– Az otthon töltött idő megnövekedésével az online vásárlások részaránya is jelentősen növekedni tudott, ami jelenleg az egyik legdinamikusabban fejlődő terület. A kiszerelések tekintetében azt látjuk, hogy az összecsomagolt duo-, illetve triopackok, illetve a nagyobb gazdaságos kiszerelésű termékek térnyerése az előző évekhez képest számottevőbb volt.

Fodor Tamás, a Naturprodukt Kft. key account managere arról ad hírt, hogy 2020-ban és 2021-ben a szájápolási kategória, azon belül is leginkább a fogkrémek, mind eladási értékben, mind darabszámban növekedni tudtak az előző évekhez képest. Az eladási csatornákat vizsgálva azt állapítja meg, hogy a szájápolási termékek forgalma intenzíven emelkedik a drogériákban és a hipermarketekben, míg a gyógyszertári értékesítés stagnáló vagy enyhén csökkenő tendenciát mutat.

Marinova
Annamária
Curaprox brand manager
Sager Dental

– A pandémia új helyzetet teremtett számunkra: átrendeződést hozott az eladási csatornákban a fogkefék piacán. 2020-ban rugalmasan reagálva áthelyeztük a hangsúlyokat a pandémia során is nyitva tartó drogériákra, és átmeneti csökkenést követően sikerült megőriznünk az eladásainkat. Ennek eredményeként a drogériákban történő eladások erősödtek a gyógyszertárak terhére, illetve ez a tendencia, úgy tűnik, az idei évben is folytatódik – teszi hozzá Marinova Annamária, a Sager Dental Kft. Curaprox brand managere.

Meleg Viktória, Orbico

Meleg Viktória
junior category manager
Orbico

Meleg Viktória, az Orbico junior category managere az elektromos fogkefék piacába nyújt betekintést, amely elmondása szerint folyamatosan növekszik, eladási értéket tekintve 2020 első negyedévéhez képest 2021 első negyedévében közel 40%-ot nőtt. Úgy véli, nagy potenciál rejlik a piacban, egyre több új szereplő jelenik meg, ezzel komoly versenyhelyzetet teremtve.

– Júniusban ért véget a pénzügyi évünk és örömmel mondhatjuk, hogy sikeresen zártuk az elmúlt egy évet. Az Oral-B márka 2020-ban is megőrizte piacvezető pozícióját az elektromos szájápolás kategóriában, teljesítettük a szerénynek nem mondható tervszámokat, ami azt gondoljuk, hogy különösen az elmúlt időszakban szép eredmény – avat be Meleg Viktória, aki arra is emlékeztet, hogy 2020 egy rendhagyó év volt, sok változást hozott.

– A pandémiás helyzettel elindult egy trend, sok új fogyasztó jelent meg a webshopok vásárlóközönségében, hiszen sokan elkezdtek online rendelni, akik eddig korábban elutasították ezt a vásárlási formát. Arra számítunk, hogy az online eladások nem esnek majd vissza, a vírushelyzet eredményezte emelkedett forgalmat fent fogják tudni tartani a webáruházak, azáltal, hogy a vásárlók a bolti nyitások ellenére sok esetben továbbra is az online rendelést preferálják.

Felértékelődött a minél több funkció

– Minden gyártó és forgalmazó igyekszik kitűnni a nagy választék közül, ezért folyamatos újításokkal lehet találkozni, egy-egy gyártó évente akár több új fogkrémet, szájvizet is bevezet a piacra. Összetevők, íz, kiszerelés szerint nem volt nagy változás a tendenciákban, viszont a funkciók előtérbe helyezése tapasztalható. A multifunkciós terápiás fogkrémek egyre keresettebbek. Nem elég már, ha egy fogkrém simán csak fehérítő hatású, szükséges, hogy emellett más hatóanyaggal – például ínygyulladás kezelésére szolgáló összetevőkkel – is rendelkezzen – fogalmaz Fodor Tamás.

A Naturprodukt Kft. kínálatában fogkrémek közül a standard, 75 ml kiszerelés, míg szájvizeknél a 300 ml–500 ml kiszerelések a legkeresettebbek.

– Sokat számítanak az esetleges fogyasztói akciók, de általánosságban a leggyakoribb problémára megoldást nyújtó termékünk a legnépszerűbb. Ez a fogkrém megelőzi a fogínyvérzést és csillapítja a fogak fájdalom és ingerérzékenységét – teszi hozzá a key account manager.

A Sager Dental Kft. Curaprox fogkeféi a pandémia során sem veszítettek a népszerűségükből. A különféle sörteszámú fogkeféik közül tovább nőtt az ár-érték arányban kedvező árú CS5460 trio kiszerelésük. Bár a fogorvosi rendelők bizonyos időszakra bezártak, Curasept öblögetőik továbbra is növekedést mutatnak, mely feltételezi, hogy a vásárlók tisztában vannak a terápiás célú használattal.

– Az elmúlt időszakban piacra dobtuk az eddigi legpuhább fogkefénket, a Curaprox Velvet-t egyedülálló módon 12.460 Curen® szállal. A fogorvosi szakma által is nagyon pozitívan fogadott fogkefe szenzációsan gyengéd a fogakhoz és az ínyhez. Emellett erősítjük jelenlétünket a fogkrémek szegmensében is: megújult a piacon szintén kivételes enzimes fogfehérítő fogkrém családunk, a Be you fogkrémek, melyek a mindennapos, biztonságos otthoni fogfehérítésre kínálnak megoldást olyan különleges ízekben, mint a gin tonic, a görögdinnye vagy a szeder. Ezen kívül hiánypótlóként piacra került a kifejezetten gyerekeknek szóló fogkrém családunk a Kids, mely szintén enzimekkel a nyál természetes védekezőképességét támogatják – sorolja Marinova Annamária.

Szintén újdonságként jelentek meg a Curaprox Hydrosonic szónikus fogkefék csepp formájú kefefejjel és speciális Curen® szálakkal, melyek egyedülálló módon fogról fogra, gyengéden, ugyanakkor rendkívül hatékonyan tisztítanak.

Az összecsomagolt duo-, illetve triopackok, illetve a nagyobb, gazdaságos kiszerelésű termékek (részben a pandémia számlájára írható) térnyerése szembetűnő

Teljes körű szájápolás

Hering Boglárka arról informálja lapunkat, hogy a természetes összetevők és a natúr trend nem kerülte el a szájápolási kategóriát sem, amit két újdonságuk, a Sensodyne Herbal Fresh fluoridos fogkrém eukaliptusz & édeskömény-kivonattal, illetve a Parodontax Herbal Fresh népszerűsége is mutat.

– Szintén erősödő trendként jelent meg a higiénia iránti igény fokozódása, amely az egyszerű fogmosáson túlmutatva egy teljes szájápolási rutint vetít előre, melynek része a fogkrémhez választott fogkefe, a fogselyem és a szájvíz használata is. Mind a Sensodyne, mind pedig Parodontax márkáink ajánlatai között megtalálható a fogkrémekhez illő, annak hatását erősítő fogkefe választék is – tudjuk meg a GSK consumer healthcare brand managerétől.

A Herbal termékek mellett a fogfehérítést támogató Whitening fogkrémek számítanak a legnépszerűbb termékeiknek.

– Felelős vállalatként a GSK számára ki­emelten fontos bolygónk jövője, így nem volt kérdés, hogy a fenntarthatóság jegyében csomagolásaink megújulnak. Számunkra a „sustainability” nemcsak egy trendi hívószó, hanem egy komoly elköteleződés – hangsúlyozza Hering Boglárka.

Az elektromos fogkefék piacán az Oral-B termékek széles skálája érhető el a fogyasztók számára.

– Minden árponton kínálunk terméket a fogyasztóknak az alacsonytól a magas árkategóriás termékekig. Igyekszünk minden fogyasztói korcsoport számára terméket kínálni, így megtalálhatók gyerekeknek, tinédzsereknek és felnőtteknek szánt termékek is a portfóliónkban – nyilatkozza Meleg Viktória.

A piac elvárásain túl a technológia fejlődésével is lépést tart az Oral-B elektromos fogkefék fejlesztése, állandó innovációval folyamatosan frissül a portfólió. A top kategóriában jelenleg megtalálható termékeik az Oral-B applikáción keresztül kapcsolódnak okostelefonokhoz, így is elősegítve a minél hatékonyabb és alaposabb fogmosást.

– Az Oral-B az idei évben egy forradalmi újdonsággal jelentkezik, az új fogkefe egy egyedülálló lineáris mágneses meghajtót használ, amely az energiát közvetlenül az egyes sörték csúcsára továbbítja, így mikrorezgést generálva. Ily módon egyedülállóan alapos, mégis gyengéd és csendes tisztítást biztosít, ellenállhatatlan fogmosási élményt nyújtva a felhasználóknak – emeli ki a junior category manager. //

 

Egy év alatt több mint 27 milliárd forint szájápolásra

nielsen iq logo

Fogkefe

Major Annamária-nielsen

Vendégszerző:
Major Annamária
client consultant
Nielsen IQ

A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint a 2020. június–2021. május közötti időszakban közel 5 és fél milliárd forintot tett ki a fogkefe értékbeli forgalma, amely 3 százalékos emelkedést jelent az ezt megelőző 12 hónaphoz képest. A gyártói márkás és a saját márkás termékek közt 84-16 arányban oszlik meg a kategória eladása, a gyártói márkák javára.

A kategória értékbeli forgalmának mintegy háromötöde a drogériákban koncentrálódik. Második helyen a 2500 négyzetméternél nagyobb üzletek állnak, a forintban mért eladás csaknem egynegyede itt zajlik. A 401–2500 négyzetméter területű boltok pedig 16%-os piaci részesedést tudhatnak magukénak.

A vizsgált időszakban a felnőttek számára készült fogkefék tették ki a kategória értékbeli forgalmának több mint négyötöd részét.

Ha a fogkefék sörteerősségét vizsgáljuk, továbbra is a közepes erősségűek generálják a legnagyobb forintban mért eladást a kategóriában, az összforgalom több mint kétötödét teszik ki. A puha sörtéjű fogkefék adják a piac 38%-át, ezeket követik az extra- és az ultrapuha sörtéjűek.

Fogkrém

A tavaly júniustól ez év májusig tartó intervallumban vásárolt fogkrémmennyiség meghaladta a 2 millió litert, a kategóriára mintegy 17 és fél milliárd forintot költöttünk. Értékben ez 2 százalékos növekedést jelent az ezt megelőző, azonos időszakhoz képest. A gyártói márkák forintban mért forgalma hasonló mértékben emelkedett, a saját márkás termékek értékbeli eladása pedig stagnál. Az előbbiek uralják a kategóriát: piaci részesedésük 98 százalékos.

A fogkeféhez hasonlóan a fogkrém eladása is koncentrált, hiszen az értékbeli eladások fele a drogériákban zajlik. A 2500 m²-nél nagyobb boltokban a vásárlások értékének több mint egyötöde realizálódik, a 401–2500 négyzetméter alapterületű üzletekben pedig majdnem egynegyede – ugyanakkor ez utóbbi az a csatorna, amely értékbeli forgalma a legnagyobb mértékben, 6%-kal emelkedett az előző időszakhoz viszonyítva.

A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe 7 funkcióra bontja a kategóriát, melyek közül a legnagyobb értékbeli forgalmat a fehérítő hatású fogkrémek érték el, így a piac egyötöd részét hasítják ki. Az érzékeny fogakra szánt termékek 15%-ot tudhatnak magukénak a forintban mért eladásból, az általános készítmények pedig csak ezután következnek (a piac egytizedét teszik ki).

A kategória értékbeli eladásának több mint háromnegyedét az 50–75 milliliteres kiszerelésű termékek adják. A piac további egyötöd részét a 75–100 ml-es fogkrémek jelentik.

Szájvíz

Szájvízből mintegy 2 millió liter fogyott 2020. június–2021. május között, csaknem 5 milliárd forint értékben. A kategória értékben 7, mennyiségben pedig 6 százalékot nőtt. A forintban mért forgalom megközelítőleg fele-fele arányban oszlott meg az alkoholos és az alkoholmentes termékek között. A legnagyobb értékbeli eladást generáló íz a mentol volt, több mint kétharmados részesedéssel.

A kategória értékbeli forgalmának kétharmadát meghaladó rész a 400 milliliternél nagyobb kiszerelésű termékek eladásából realizálódik, valamint ezek a termékek értékben 10%-kal, mennyiségben pedig 8%-kal növekedtek az előző időszakhoz viszonyítva. A maximum 250 milliliteres készítmények pedig az eladás 16 százalékát tették ki.

A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint a számos különböző funkciójú szájvíz közül a hűsítő tulajdonságokkal rendelkezők vitték a pálmát: értékben mért részesedésük az eladás egyötödét is meghaladta. A fehérítő és a mélytisztító-frissítő termékek pedig egy-egy tizedet hasítanak ki a piacból.

A csatornák top3-as listája ennél a kategóriánál is követi az előzőekben látott sort: drogéria (a szájvízre költött összeg fele kerül itt a kasszákba), 2500 négyzetméternél nagyobb üzletek (több mint egynegyedes részesedés) és 401–2500 négyzetméter területűek (a piac közel egyötöde). //

Kapcsolódó cikkeink