Lehetőség és kihívás is az otthon főzés erősödése a tészta előtt
Kiugróan magas a kereskedelmi márka aránya a tészták piacán, ami fokozza a gazdaságossági versenyt a hazai gyártók között. Többen a kereskedelmi márkák gyártásában látják biztosítottnak a jövőt, mások a hozzáadott értékeket keresik. Ugyanakkor a házon kívüli étkezést takarékosságból mellőző fogyasztói réteg új lehetőségeket jelent.A tavalyi év óta elég „árharcos” a tésztapiac, hiszen a 2007. év emelkedése után az átlagár 2008 eleje óta stagnál, a kereskedelmi márkák pedig már 45 százaléknál járnak. Ugyanakkor az import továbbra sem jelentős (ebből a szempontból jól jött a magas euróárfolyam a hazai gyártóknak), és tojástartalom tekintetében is csak minimális eltolódások fedezhetők fel.
– Komoly árverseny zajlik, a minőségi szempontokkal csak nagyon kevesek törődnek – állapítja meg Káhn Norbert, a Gyermely Zrt. kereskedelmi igazgatója. – A gyártói márka oldaláról a piac beszűkült, így a kapacitás lekötésének egyetlen eszköze a gyártók egy részénél kizárólagosan a kereskedelmi márka lett. Ez az indokoltnál is alacsonyabb árszinteket eredményezett, ezért a kereskedelmi márkák ettől függetlenül is bekövetkező növekedése tovább gyorsult.
Ez a folyamat rendkívül kedvezőtlen, mert a kialakult átadói árak elszakadtak az előállítási költségektől és egy irreális (átadói) árképzet alakult ki. Ha ez a helyzet nem fog változni, úgy gyárbezárások következnek, figyelmeztet a szakember. Ráadásul a tésztapiacon eddig is jelentős feketepiac az áfaemelés hatására tovább erősödik.
Bejöhet az előre menekülés
A gazdasági válság legnagyobb áldozatai minden termékcsoportban, így a tésztagyártás területén is, a kis beszállítói körrel rendelkező tésztagyártók, akik egy adott területi körben értékesítik termékeiket, nagymértékben függve területük jelenlegi fizetőképes keresletétől, jelzi Hajduné Reinwald Anita, a Mary-ker Pasta Kft. kiemelt partner-igazgatója, majd hozzáteszi:
– Ám aki bátor, és a jelen helyzetben mer kockáztatni (mint például társaságunk idei innovációival), azoknak a nehezebb piaci helyzet ellenére is „áll a zászló”.
A Mary-ker Pasta ugyanis két új termékcsaláddal is megjelent idén, mégpedig a „Táplálkozzon tudatosan” jelmondat életre keltésével. A fiataloktól a középkorosztályon át minden korcsoportban megtalálható az a dinamikusan erősödő fogyasztói réteg, amelyik egészségtudatosabban táplálkozik – már az alapanyagok beszerzésétől kezdve.
A Mary-ker tehát ennek jegyében változtatott: Korona durum termékét omega3 lenolajjal dúsította, és „Durum, másképp…” szlogennel forgalmazza. Korona 4 tojásos termékét pedig nemcsak csomagolásában fiatalította meg, hanem egy tradicionális magyar gabonából készült alapanyag, a tönkölybúzaliszt hozzáadásával tette élettanilag is kiemelkedővé.
Felgyorsult koncentráció
A tésztapiac szerkezetét tekintve lassan változik, gúzsba kötik a tradíciók, akár formák, akár tojástartalom tekintetében. A háziasszonyoknak – főként az idősebbeknek – az a fontos, hogy mindig ugyanolyanra tudják reprodukálni az ételek ízeit, ezért többnyire csak erős ráhatásra próbálnak ki új termékeket. A gazdasági körülmények azonban néha erősebbnek bizonyulnak. Gnám Péter, a Soós Tészta Kft. kereskedelmi igazgatója például elmondja:
– Úgy érzékeljük, hogy a kategóriákon (leves- vagy körettésztákon) belül a kevesebb tojást tartalmazó tészták felé fordul a kereslet a magas tojásár és – különösen a gasztro területén – a tárolási és élelmiszer-biztonsági okok miatt.
Ugyancsak a gazdasági körülmények gyorsították fel az eladások koncentrálódását a nagyobb alapterületű üzletek felé, teszi hozzá a szakember. A nagy láncok akcióival, promócióival nem tudják felvenni a harcot a kisboltok, különösen a függetlenek.
A választék ennek következtében egységesedik. De a „házias” tészták piaci részaránya csak kismértékben változik, mivel az országos láncok is hasonló arányban forgalmazzák azokat.
– A kisboltok visszaszorulásával alapvetően nem változott meg a fogyasztók hozzáállása a „házias” száraztésztafélékhez – fogalmazza meg Puskás János értékesítési igazgató a Famíliatészta Kft. részéről. – Az eladási csatornák változása nem hoz jelentős változást a választékban, mivel a fogyasztók igényei a fajták sokszínűségét illetően nem változtak. Előfordulhat, hogy néhány gyártó racionalizálja, koncentrálja a választékát, de ezzel piaci rések keletkeznek, amelyek a rugalmas, kisebb gyártóknak teremtenek lehetőséget.
Válságban is marad a kedveltség
A piackutatási adatok szerint a tészta az általános takarékoskodás közepette megőrizte kedveltségét. Ezt kényelmi és egészséges jellegének köszönhette, valamint annak a ténynek, hogy továbbra is megmaradt fajlagosan olcsó és tápértékben gazdag terméknek.
– Az éttermi vonalon érezhető a keresletcsökkenés, a nagykonyhák, menzák, munkahelyi étkezés esetében viszont növekedést látunk – mondja Káhn Norbert. – A jövő évi költségvezetési tervezetben szereplő, ide irányuló forráscsökkentés viszont aggasztónak tűnik.
Az otthoni főzés előtérbe kerülése, mint a takarékoskodás egyik formája, mindenképpen jó lehetőség a száraztésztatermékeknek és gyártóiknak.
– Ez a trend azonban egyben jelentős kihívás is a gyártóknak, hiszen folyamatosan állandó, jó minőségű terméket kell tudjon kínálni a vásárlóinak – figyelmeztet Puskás János. – Mivel gyakrabban veszik le a polcról a terméket, kiváló lehetőség adódik a márkahűség kialakítására. Ám közép- és hosszú távon csak megfelelő minőséggel lehet megtartani a vásárlókat. Innovációs irányként is csak olyanokban tudnék gondolkodni, ami minél megbízhatóbb és kiválóbb termékminőséget indukál.
A prémiumok között erősít a piacvezető
A fizetőképes kereslet csökkenésére a Gyermely Zrt. két új termékcsaláddal reagált. Megjelent a Donna Pasta egytojásos tésztával, amely magas minőségű tésztalisztből és friss tojásból készül, azonban a kisebb tojásszám miatt olcsóbb és szélesebb körhöz ér el.
Durumtésztáikat is megújították Vita Pasta néven. A változás a dizájnt és a termékválasztékot is érintette, így bővült a fogyasztói hatókör és a forgalom. A márkacsaládon belül a zöldséggel dúsított termékek körét bővítették
A fentieken kívül a cég további három termékcsaláddal versenyez a piacon. A piacvezető Gyermelyi tészta legnagyobb termékcsaládja a négytojásos tészta, amely az év elején két házias, korábban csak kisebb gyártók által kínált formátummal bővült: a csuszatésztával és a dörzstarhonyával.
A nyolctojásos termékcsalád csomagolását az elmúlt évben átalakították, négy élen hegesztett, talpas tasakokban kínálják őket.
– Az utolsó kategóriába azon exkluzív termékeink tartoznak, amelyekkel az idei ősz folyamán jelenünk meg a piacon – árulja el a kereskedelmi igazgató. – Olyan míves, kisüzemi technológiával, hagyományos szárítással és kézimunkával előállított termékeket fejlesztettünk ki, amelyek csomagolásuk, formájuk és beltartalmuk miatt is a prémium szegmens részei. A papírdobozos csomagolásban megjelenő lasagne és az egyedi formájú fészektészta kiváló durumőrleményből, kilogrammonként további négy, frissen feltört tojás hozzáadásával készül.
Másik két újdonságuk: a bronzmatricával gyártott 7 centiméteres óriáskagyló és a több mint 2 centi átmérőjű, pákkeri durumőrleményből készült, tölthető, csak a legigényesebb olasz tésztamanufaktúrák által gyártott elit tészták. A bronzmatricának köszönhetően a termékek fala érdes, és ez a rusztikus felület jobban megköti a szószt, mártást, így nyújtva a látvány mellett harmonikus, összetett ízélményt a fogyasztónak.
Közel kerülni a fogyasztóhoz
– Gróf Széchenyi István mondta: „A nemzet alapja a család”. Mennyire igaz: a mai rohanó világban a család a legsebezhetőbb. A Mary-ker Pasta Kft.100 százalékban magyar családi vállalkozás – emeli ki Hajduné Reinwald Anita. – Nagy örömünkre szolgál, hogy hazai háztartásokba kerülnek be termékeink, hisz az ételkészítés és elfogyasztás családi körben meghittebbé tudja tenni rohanó életünket, összehozza a családokat. A csomagolt kis kiszerelésű termékek piaca, ennek is köszönhetően, remélhetőleg a közeljövőben tovább növekszik. Természetesen emellett jelen vagyunk a HoReCa-piacon is, keressük a lehetőségeket, a kitörési pontokat.
A Korona család marketingértékét növeli, hogy a Kiváló Magyar Élelmiszer logó használatára jogosultak, fűzi hozzá a kiemeltpartner-Igazgató.
– Minden olyan eszköz, amelyet partnereink forgalomnövelés céljából kitalálnak bolti szinten, és amivel termékeinket nem csak a polcra, de a vevők kosaráig kísérhetjük, lehetőség számunkra és élünk vele – ígéri. – A fogyasztót érdekeltté kell tenni, el kell mondani neki, hogy a Korona tészta miért jó választás. Ehhez a legszembetűnőbb lehetőség egyből a vásárláskor a csomagoláson történő kommunikáció. Az újságos akciók, kiemelt hirdetéseken kívül bolti promóciók, kóstolók, rendezvények szponzorálásával próbáljuk megszólítani fogyasztóinkat, megismertetni új termékcsaládjaink előnyeit.
Hozzáadott értékek, piaci rések
A Soós Tészta fő profilja a „házias”, minőségi, 8 tojásos levestészták gyártása, amelyek éppen ezért nem az árharcos kategóriában küzdenek.
– Termékeinket inkább azok keresik, akik jót és finomat akarnak enni, nem pedig azok, akik spórolni akarnak – mondja Gnám Péter. – Innovációink is a speciális, sok kézi munkát igénylő, minőségi termékekre irányulnak.
A vállalkozás e termékfejlesztési irány mellett erősíteni kívánja jelenlétét a gasztro-szegmensben, tudjuk meg a kereskedelmi igazgatótól, aki hozzáteszi:
– Termékeink marketingtámogatását a direkt vásárlásösztönző módszerek felé irányítottuk, de kipróbálunk új, általunk még nem használt, a válság miatt nagyon olcsóvá vált nyomtatott és audiovizuális médiát is.
A Família tészták körében nem lesz alapvető változás, bár a kínálatot átfésülik, átrendezik, tudjuk meg az értékesítési igazgatótól. Néhány termék gyártása megszűnik, de lesznek újabb fajtáik is.
– Főleg olyan új termékeket szeretnénk gyártani, amelyekre igény van, de gyártó nemigen a piacon – árulja el Puskás János.
Szalai László
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >