„Legyen a vásárlás szórakoztató”
Magyarországról szembetűnik, hogy sokkal koncentráltabb az osztrák élelmiszer-kiskereskedelem, mint a miénk.
Amíg nálunk 10 millió lakos mellett mintegy 18 ezer 700 élelmiszerbolt működik, addig Ausztria 8 és fél millió lakójának kerekítve 5 ezer 600 üzlet áll rendelkezésére. Nálunk tízezer lakosra majdnem háromszor annyi élelmiszerbolt jut, mint Ausztriában. Kerekítve, a mutató hazánkban 19, nyugati szomszédunknál 7 üzlet, tízezer lakosonként.Rewe, Spar és a többi lánc
A német Rewe működteti a legtöbb üzletet, összesen 1884-et, a legutóbbi osztrák cenzus szerint, négy csatornában: a Merkur hipermarket, Billa szupermarket és Penny Market diszkont mellett odatartoznak a Sutterlüty és Adeg láncok magánkereskedői is.
A Spar logója Interspar, Eurospar és Maximarkt hipermarketek mellett Eurospar és Spar szupermarketekben, valamint Spar franchise-üzletekben várják a vevőket, összesen 1450 egységben.
Szintén több csatornában érdekelt a Markant Österreich, hipermarketben a Tabor, Pro Kaufland és Welas révén. Szupermarketjei a Nah&Frisch és Unimarkt. Ezek mellett magán-kiskereskedők is tartoznak hozzá. Így hálózata összesen 776 üzletet számlál.
Az Aldi (Ausztriában Hofer nevű) diszkontüzleteinek száma 444, míg a Lidl 202 egységgel van jelen az osztrák piacon.
Rajtuk kívül a Zielpunkt lánc logója 259, míg az Mpreis logója 212 szupermarketen látható.
Nőtt a forgalom 3,1 százalékkal
Összességében az osztrák élelmiszer-kiskereskedelem 18,7 milliárd euró bevételt ért el tavaly, 3,1 százalékkal többet, mint az előző év során. Azzal egy időben az árak átlag 1,8 százalékkal emelkedtek.
Élelmiszerek közül legnagyobb mértékben – értéket tekintve – a reform élelmiszerek és recept nélküli szerek eladása emelkedett, 8 százalékkal. Utánuk a babaétel 7,6, pikáns snack 6,2, valamint alapvető élelmiszerek 3,4 százalékkal következnek.
Háztartási vegyi áruk és kozmetikumok közül az élelmiszer-kiskereskedelem és a drogériák bevétele az „egészség” termékcsoportban 3,2, míg a szájápolási termékeké 1,5 százalékkal bővült, egyik évről a másikra.
Több boltot keresnek fel
Annak ellenére, hogy az üzlethálózat ott kisebb, az osztrák fogyasztók havonta átlag 4,2 különböző boltot keresnek fel, a magyarok azonban csak 3,5-öt. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen Shopper Trends felmérése a vásárlási szokásokról.
Jelentősen eltérnek a két országban a boltválasztás fő szempontjai. Nálunk a legfontosabb kritériumok a kényelemhez kapcsolódnak: a legtöbb magyar fogyasztó ott szeret vásárolni, ahol mindig van készleten az, amit keres. Második, hogy „könnyen és gyorsan megtalálom, amire szükségem van”. Harmadik: „mindent megtalálok egy boltban”.
Ausztriában azonban a legtöbben arra szavaztak, hogy „legyen a vásárlás szórakoztató”. A következő legfontosabb szempont, hasonlóan hazánkhoz, a könnyű és gyors eligazodás. Harmadik Ausztriában, hogy az élelmiszerek megérjék a pénzt, amit kiadnak értük. Negyedik a friss élelmiszerek magas minősége. Ötödik pedig, ami nálunk az első, hogy a keresett áru készleten legyen.
Ami az árakat illeti: a megkérdezett osztrákok 93 százaléka érzékeli, hogy drágul az élelmiszer. Erre legnagyobb részük úgy reagál, hogy jobban odafigyel a promóciókra, mint korábban.
Ingadozik a fogyasztók bizalma
Figyelemre méltó, hogy a fogyasztói bizalmi index Ausztriában 2 ponttal kisebb lett az idei második negyedévre, az elsőhöz képest. Bár a legutóbbi 85 pontos mutató még mindig nagyobb, mint a 79-es európai átlag.
Legnagyobb mértékben az osztrákok vásárlási kedve csökkent az index három összetevője közül. Amíg ugyanis az első negyedévben még a válaszadók 36, addig a másodikban már csak 32 százaléka tartotta a megkérdezés időszakát alkalmasnak arra, hogy tekintettel az árakra és saját jövedelmére, megvásárolja mindazt, amit akar, és amire szüksége van.
Személyes pénzügyi helyzetét a válaszadó osztrákok többsége, 52 százaléka tartja többé-kevésbé jónak a következő tizenkét hónap során. Ez a mutató 2 százalékponttal kisebb az első negyedévinél.
Hasonlóképpen csökkent, 37 százalékra azok aránya, akik a munkahelyi kilátásokat inkább kedvezőnek látják, tizenkét hónapos távlatban előre.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
30 kategóriában ezer háztartási termékre lesz érvényes az árréscsökkentés
Harminc kategóriában mintegy ezer háztartási termékre lesz érvényes az árréscsökkentés…
Tovább olvasom >Madárinfluenza elleni vakcinázás indult ritka és nagy értékű állatkerti madárfajoknál
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatallal közreműködve a Ceva-Phylaxia Zrt. országos vakcinázási…
Tovább olvasom >A lengyelországi sörgyártás az alkoholmentes termékek felé tolódik el
A lengyelországi sörgyártás az alkoholmentes sörök előállítása felé tolódik el…
Tovább olvasom >