Legyen a fenntarthatóság könnyen elérhető bónusz
A vásárlók belefáradtak a fenntarthatóságra való törekvésbe – véli Lenneke Schils, a YouGov CPS Global Insights igazgatója –, ezért fontos, hogy a fenntarthatóságot a kereskedők és a márkák úgy jelenítsék meg előnyként, hogy eközben a fogyasztók is érezhessék, hatással vannak a környezetre. A vásárlók szokásainak megváltoztatása nem jelentheti a kényelem végét.
A cikk a Trade magazin 2024/12-2025/01. lapszámában olvasható.
A megélhetési válság kapcsán a fogyasztókon eluralkodott anyagi aggodalmak enyhülésével a fókuszba újfent az egyéb – az egészségi állapottal, illetve a környezettel kapcsolatos – félelmek kerültek. Az aggodalmak pedig minden jel szerint komolyan hatnak a vásárlói magatartásra: a fogyasztók egyre inkább a karbonsemleges, illetve a nyíltan a biodiverzitás megóvása mellett állást foglaló, illetve hivatalos tanúsítvánnyal rendelkező termékeket keresik, és az ilyen szellemben cselekvő vállalatoknak szavaznak nagyobb bizalmat.
Mindeközben a fenntarthatónak tartott termékkategóriák közül a helyettesítő termékek, azaz a vegán, illetve hús- és tejtermék-alternatívák esetében némi visszaesés tapasztalható, úgy tűnik, ezek már túl vannak népszerűségük csúcsán.
Kié a felelősség?
Míg 2019-ben a fogyasztók még úgy vélték, hogy a fenntarthatóságért a gyártóknak kell tenni, a többség ma már elsősorban a kormányoknak tulajdonít e téren felelősséget. A rangsor második helyén a márkák állnak, amelyekkel szemben kifejezetten magasak a fogyasztói elvárások. Az egyén felelőssége csak a harmadik a sorban, és minden valószínűség szerint ez az oka annak, hogy sokszor oly messze állnak egymástól a szavak és a tettek.
Tovább komplikálja a helyzetet az elvárások és a tapasztalatok közötti szakadék: a fogyasztók ugyan komoly szerepvállalást várnak el a márkáktól a fenntarthatóság terén, ám meglehetősen kritikusak azok fenntarthatósági céljaik eléréséért végzett munkájával szemben. E kritikus hozzáállás pedig egyre csak fokozódik: míg 2 évvel ezelőtt 57% gondolta úgy, hogy a márkák adott termékek fenntarthatóságára vonatkozó állításai csak a nagyobb profit érdekében bevetett marketingfogások, addig ez az arány ma már 63%. A hangosabb kommunikáció tehát nem minden.
A fenntarthatósági törekvéseket a fogyasztók, ha azokról tudnak, elismerik. Egy hollandiai megkérdezés eredményei szerint a zöld kategóriamenedzsmentet a fogyasztók a háztartási tisztítószerek és a zöldség-gyümölcs kategóriákban érzékelik leginkább, a testápolás, a hús és tejtermékek kategóriájában kevésbé, legkevésbé pedig az italok, fagyasztott élelmiszerek, édes és sós snackek esetében.
Gondot jelent ugyanakkor, hogy a fogyasztók nagy része úgy érzi, saját egyéni döntéseik, választásaik és tetteik nem elegendőek a változtatáshoz (2022-ben 54%, 2024-ben, 53%), és csak egy nagyon szerény kör hisz ebben rendíthetetlenül. Mindazonáltal 65% elégedett saját fenntarthatósági erőfeszítéseivel, míg azzal, amit a kiskereskedők tesznek azért, hogy a vásárlók fenntartható módon élhessenek, mindössze 18% van kibékülve.
Az Öko-aktívak aránya Európában jelenleg 25%, és bár ez a szám nem nő, magatartásuk határozottan megmutatkozik az értékesítési volumenekben, ahogy aggodalmaik is egyértelműen nyomot hagynak az eladótérben.
A környezettudatosság értékesítési volumenben kifejezhető
Az egyes termékkategóriákból forgalmazott mennyiség a környezettudatosság szintjétől és országtól függően is változó. Németországban például a kevésbé környezettudatos vásárlók háztartásonként több mint 50 literrel több szénsavas üdítőt vesznek, mint az Öko-aktívak, míg Romániában az Öko-aktív és a környezeti problémákra kevésbé érzékeny Öko-elutasító vásárlók kosarába hasonló mennyiség kerül palackozott vízből. Ennek oka egyrészt, hogy az országban kevesebben vannak az Öko-aktívak, másrészt a környezetvédelmi aggályok is más irányúak. Növényi alapú italokból az Öko-aktívak vásárolnak többet, ám ezt sokkal inkább az egészség, mint a fenntarthatóság motiválja.
A fenntarthatósághoz való viszonyulás kapcsán a YouGov CPS három kategóriába sorolta a vásárlókat:
Az Öko-aktívak érzik egyéni felelősségüket, környezettudatosan cselekednek, aktívan tesznek a környezetért, és fenntartható módon élnek, például mindent megtesznek, hogy az általuk termelt hulladék mennyiségét csökkentsék.
Az Öko-megfontolók környezettudatosan gondolkodnak, de egyelőre csak igyekeznek környezetbarát döntéseket hozni. Ebben leginkább a kényelem és az ár gátolja őket.
Az Öko-elutasítók a környezetvédelmi szempontokat figyelmen kívül hagyják, és nem tesznek lépéseket a fenntartható életmód érdekében.
A kényelem a fenntarthatóság terén is fontos
Abban, hogy az Öko-aktívak aránya stagnál, a geopolitikai bizonytalanságon és a gazdasági nehézségeken túl közrejátszik az is, hogy a vásárlók belefáradtak a témába, és már nem akarnak több kényelmetlenséget.
Ez meglátszik a fogyasztói viselkedésen: minél nagyobb energiabefektetést igényel egy lépés, amelyet ökolábnyomuk mérsékléséért megtehetnek, annál hamarabb hagyják azt figyelmen kívül. Ezért lehet, hogy alábbhagyott a lelkesedés aziránt, hogy az üzletbe magukkal vigyék a zöldség-gyümölcs hálót, a munkahelyükre pedig a saját termoszt, amelyből kávét, teát ihatnak.
Az egyetlen saját hatáskörben meghozott intézkedés, amely egyre népszerűbb, a műanyag palackos italok vásárlásának kerülése, mert ez nem igényel extra energiát.
Az árkülönbség a legfőbb gátló tényező
A fenntartható magatartás általánossá válásának elsősorban e termékek ára, a kényelem igénye és az szab határt, hogy a fogyasztók vagy nem ismerik (esetleg nem találják a boltokban) a fenntartható alternatívákat, vagy nincsenek meggyőződve arról, azok ugyanolyan jól beválhatnak, mint az általuk helyettesített termékek.
A YouGov CPS és a németországi Future Institute for Sustainable Transformation közös projektje ugyanakkor arra derített fényt, hogy nem is annyira az ár maga, hanem a fenntartható alternatívák és a hagyományos termékek közötti árkülönbség az, ami nagyban befolyásolja, hogy a vásárlók mennyire tudják fenntarthatósági elveiket vásárlásaikban érvényesíteni. Minél nagyobb ez az árkülönbség ugyanis, annál nagyobb az eltérés a fogyasztói szándék és a tényleges viselkedés között.
Hasonlóképpen fontos szempont a fenntartható termékek elérhetősége. Minél kevesebb fenntartható termék szerepel a kínálatban, magától értetődően annál kisebb az esélye, hogy a vásárlók ezeket választják. Ha a kereskedők tehát valóban a fenntartható alternatívák választására szeretnék ösztönözni a vásárlókat, az a választék bővítése terén több közös erőfeszítést igényel.
Magyarországon a globálisnál magasabb az Öko-aktívak aránya

Földvári Andrea
senior tanácsadó
YouGov CPS
A CPS-YouGov adatai szerint 2021-ig Magyarországon is egyre növekvő mértékben volt megfigyelhető az öko-aktivitás, viszont az azóta megélt válság és a megélhetési költségek növekedése felülírta ezt a trendet. Az azonban fontos, hogy az enyhe visszaesés ellenére még mindig nagyobb az Öko-aktívak aránya hazánkban, mint globális szinten.
A magyar vásárlók leginkább a globális felmelegedést tartják továbbra is a fő környezeti problémának, de a vízhiány és az élelmiszer-pazarlás is egyre inkább előtérbe kerül. Abban a kérdésben, hogy kinek a felelőssége a környezetvédelem és a fenntarthatóság, leginkább a kormányzattól várunk el nagyobb szerepvállalást, miközben a gyártók felé egyre kisebb az elvárás.
– A magyar háztartások egyharmada tavaly nehezebben tudott fenntartható módon cselekedni, mint korábban. A környezetbarát termékek vásárlásának fő akadálya nálunk is a magas ár – mondta el Földvári Andrea, a YouGov CPS senior tanácsadója. Ám nálunk jelentős korlátot képez az is, hogy a vásárlók egyharmada nem tudja eldönteni, mi minősül fenntarthatónak, háromnegyed részük pedig egyetlen, ilyen módon működő márkát sem tud megnevezni – tette hozzá a szakember. //
Kapcsolódó cikkeink
Nem a piac vezérli elsősorban a zöld vállalati döntéseket itthon
A hazai vállalatok fenntarthatósági stratégiáit és beruházásait legerősebben nem piaci…
Tovább olvasom >Európa éléskamrája sivataggá válhat
Spanyolország mára Európa vezető zöldség- és gyümölcstermelője lett, de agrársikereit…
Tovább olvasom >K&H fenntarthatósági index: több a jó szándék, de a tettek még váratnak magukra
A 300 millió forintnál nagyobb árbevételű hazai vállalatok körében végzett…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >