Lassult az infláció az euróövezetben és az EU-ban
Márciusban lassult a fogyasztói árak éves emelkedése az euróövezetben és az Európai Unióban.
Az Európai Unió statisztikai hivatala (Eurostat) szerdán közzétett adatai szerint a 19 országot tömörítő eurózónában, az elemzői várakozásokkal összhangban, 1,5 százalékkal nőttek a fogyasztói árak tavaly márciushoz képest. Februárban 2,0 százalékot, januárban 1,8 százalékot, tavaly decemberben pedig 1,1 százalékot tett ki az éves szintű áremelkedés.
A 28 tagú unióban 1,6 százalékkal nőttek a fogyasztói árak márciusban az egy évvel korábbihoz képest. Februárban 2,0 százalékra, januárban 1,7 százalékra, decemberben pedig 1,2 százalékra rúgott az éves összevetésű áremelkedés.
Tavaly márciusban az euróövezetben és az unióban is zéró volt az éves infláció.
Az előző hónaphoz képest idén márciusban az euróövezetben 0,8 százalékkal, az unióban pedig 0,6 százalékkal emelkedtek a fogyasztói árak.
A legalacsonyabb éves rátát Romániában (0,4 százalék), valamint Írországban és Hollandiában (0,6 százalék) mérték, míg a legnagyobbat Lettországban (3,3 százalék), Litvániában (3,2 százalék) és Észtországban (3,0 százalék) jegyezték fel.
A Magyarországon éves összehasonlításban 2,7 százalékos emelkedést, az előző hónaphoz képest pedig stagnálást jelzett a statisztika.
Márciusban az energiaárak húzták felfelé az éves inflációt az euróövezetben: éves összevetésben 7,4 százalékkal drágult az energia. A szolgáltatások ára 1,0 százalékkal, az élelmiszer-, alkohol- és dohánytermékeké pedig 1,8 százalékkal nőtt.
Az energiaárakat nem számolva 0,9 százalékkal emelkedtek egy év alatt a fogyasztói árak, a gyakran változékony energia-, élelmiszer- és dohányárakat nem tartalmazó maginfláció pedig 0,7 százalékos volt márciusban az euróövezetben. Februárhoz képest viszont a maginfláció 1,4 százalékosra ugrott.
A fogyasztói árak emelkedésének lassulása nem jó hír az Európai Központi Banknak (EKB), amely igyekszik felpörgetni az inflációt. Az infláció üteme, különösen a maginflációé, messze elmarad az EKB 2 százalékos céljától. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Óvatosan, de tudatosan terveznek a hazai vállalkozások – VOSZ Barométer üzleti hangulatelemzés – 2024. I. negyedév
A bizonytalanság továbbra is erősen érezhető a hazai vállalkozások üzleti…
Tovább olvasom >Raskó György: az alapvető élelmiszerek megvásárlása is komoly kihívást jelent számos magyar háztartás számára
A magyar lakosság körében továbbra is érzékelhető az elszegényedés súlyos…
Tovább olvasom >A nemzetközi pénzügyi intézmények szerint Magyarország visszatér a gazdasági növekedés pályájára
A nemzetközi pénzügyi intézmények előrejelzése szerint a magyar gazdaság idén…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hullámok a cégtrendben – a felszámolások és cégalapítások változó arcai
Csökkenő megszűnések mellett is csökkenő cégszámok a cégtrendben. A cégalapítási…
Tovább olvasom >IGD: A retail média és a hatékonyságnövelés fontos lesz 2024-ben
Az alábbi cikkünkben azt az IGD nemrégiben megjelent előrejelzésében felvázolt öt…
Tovább olvasom >Óvatosan, de tudatosan terveznek a hazai vállalkozások – VOSZ Barométer üzleti hangulatelemzés – 2024. I. negyedév
A bizonytalanság továbbra is erősen érezhető a hazai vállalkozások üzleti…
Tovább olvasom >