Lassan luxusétel lesz a lecsó is
A magyar háztartások asztalain elengedhetetlen részét képezi a nyári lecsó, azonban az élelmiszeriparban tapasztalható általános áremelkedés hatására az alapanyagok költségei is jelentősen nőttek az elmúlt időszakban. Az Agrárszektor információi szerint az utóbbi öt évben folyamatosan emelkedett a paradicsom és paprika éves átlagára, amely globális tendenciaként is megfigyelhető.

Folyamatosan nő az alapanyagok ára
A FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács közölte, hogy a paradicsom és paprika ára folyamatosan emelkedett az elmúlt öt évben. A paradicsom és paprika éves átlagára az utóbbi időszakban jelentősen nőtt, és mára már a holland és a magyar paradicsom ára között éves szinten nincsenek jelentős különbségek.
Magyarországon a zöldségtermelés több mint 3000 hektáron zajlik, beleértve a hajtatott termesztést is. A paprika és paradicsom hajtatott termesztése is jelentős, és a frisspiac minőségi követelményeinek elsődlegesen a hajtatott paprika tud megfelelni. Az utóbbi években végzett fejlesztéseknek köszönhetően a magyar hajtatott felület növekedett, és több termálkutat is fúrtak az időszak alatt.
A magyar terméktanács szerint a frisspiac minőségi elvárásainak megfelelő termékeket elsősorban hajtatott paprikából tudnak előállítani. Az elmúlt években a termésátlagok jelentősen nőttek, ami kompenzálta a termőterület kis mértékű csökkenését. Ugyanakkor a paradicsom termelése nőtt, és a termelési érték is megnőtt az elmúlt öt évben. Az export is folyamatosan növekszik, a főbb célországok között Szlovákia és Csehország szerepelnek.
Az Európai Unióba irányuló export esetében Marokkó, Törökország, Egyiptom, Albánia és Észak-Macedónia a fő beszállítók, míg a holland és spanyol termékek dominálnak a hazai üzletláncok polcain. Az áremelkedés globális trendként érinti a paradicsom és paprika piacát, és az árkülönbségek ma már csak elvétve mutatkoznak meg, leginkább a szezon egyes pontjain.
Kapcsolódó cikkeink
Most akár 20%-kal olcsóbban szerezhetők be a magyar lecsó alapanyagai a PENNY-ben
A nyári szezon kihagyhatatlan kedvence a friss, házias lecsó, amelyhez…
Tovább olvasom >Zamatos indulás: Elrajtolt a 2025-ös magyar dinnyeszezon
Bár a hűvös tavasz néhány héttel eltolta a hazai dinnyeszezon…
Tovább olvasom >Visszaszerezheti elvesztett exportpiacait a magyar dinnye a termelői érdekképviseletek szerint
Visszaszerezheti exportpiacait a magyar dinnye, a 175 ezer tonnásra becsülhető…
Tovább olvasom >További cikkeink
Így ebédel a magyar – továbbra is húsfogyasztó nemzet vagyunk
Egy friss hazai kutatás feltárta, hogyan (nem) változott a magyar…
Tovább olvasom >Zsugorinfláció: adatbázis indul a kisebb kiszerelésekről
A fogyasztók könnyen hozzáférhető, megbízható és folyamatosan frissülő forrásból tájékozódhatnak…
Tovább olvasom >Támad a Temu: az online diszkontóriás betörne az európai élelmiszerpiacra is
A kínai Temu online piactér az olcsó elektronikai és ruházati…
Tovább olvasom >