Lassan luxusétel lesz a lecsó is
A magyar háztartások asztalain elengedhetetlen részét képezi a nyári lecsó, azonban az élelmiszeriparban tapasztalható általános áremelkedés hatására az alapanyagok költségei is jelentősen nőttek az elmúlt időszakban. Az Agrárszektor információi szerint az utóbbi öt évben folyamatosan emelkedett a paradicsom és paprika éves átlagára, amely globális tendenciaként is megfigyelhető.
A FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács közölte, hogy a paradicsom és paprika ára folyamatosan emelkedett az elmúlt öt évben. A paradicsom és paprika éves átlagára az utóbbi időszakban jelentősen nőtt, és mára már a holland és a magyar paradicsom ára között éves szinten nincsenek jelentős különbségek.
Magyarországon a zöldségtermelés több mint 3000 hektáron zajlik, beleértve a hajtatott termesztést is. A paprika és paradicsom hajtatott termesztése is jelentős, és a frisspiac minőségi követelményeinek elsődlegesen a hajtatott paprika tud megfelelni. Az utóbbi években végzett fejlesztéseknek köszönhetően a magyar hajtatott felület növekedett, és több termálkutat is fúrtak az időszak alatt.
A magyar terméktanács szerint a frisspiac minőségi elvárásainak megfelelő termékeket elsősorban hajtatott paprikából tudnak előállítani. Az elmúlt években a termésátlagok jelentősen nőttek, ami kompenzálta a termőterület kis mértékű csökkenését. Ugyanakkor a paradicsom termelése nőtt, és a termelési érték is megnőtt az elmúlt öt évben. Az export is folyamatosan növekszik, a főbb célországok között Szlovákia és Csehország szerepelnek.
Az Európai Unióba irányuló export esetében Marokkó, Törökország, Egyiptom, Albánia és Észak-Macedónia a fő beszállítók, míg a holland és spanyol termékek dominálnak a hazai üzletláncok polcain. Az áremelkedés globális trendként érinti a paradicsom és paprika piacát, és az árkülönbségek ma már csak elvétve mutatkoznak meg, leginkább a szezon egyes pontjain.
Kapcsolódó cikkeink
2025. január 1-jétől kötelező feltüntetni a diófélék és szárított gyümölcsök származási helyét
A jövő év elejétől bizonyos diófélék és szárított gyümölcsök csomagolásán…
Tovább olvasom >A szélsőséges időjárási körülmények ellenére is jó éve volt az olasz Muttinak
A paradicsomtermelő Mutti idén 565 000 tonna paradicsomot dolgozott fel.…
Tovább olvasom >A fűszerpaprika válsága: csökkenő termelés és növekvő kihívások
A szegedi fűszerpaprika, amely egykoron a magyar gasztronómia és mezőgazdaság…
Tovább olvasom >További cikkeink
Szárnyal a gyorskereskedelem Indiában
Az indiai fogyasztók – különösen a fiatalabbak – egyre gyorsabb…
Tovább olvasom >Megújítja digitális hűségprogramját a német REWE Group
Adatvezérelt technológiákkal átfogoan megújítja a REWE és Penny vásárlók számára…
Tovább olvasom >Bezárja zambiai üzemét a Lactalis
A Lactalis Csoport bizonyos piaci dinamikákra hivatkozva bezárja zambiai üzemét…
Tovább olvasom >