Lassan luxusétel lesz a lecsó is
A magyar háztartások asztalain elengedhetetlen részét képezi a nyári lecsó, azonban az élelmiszeriparban tapasztalható általános áremelkedés hatására az alapanyagok költségei is jelentősen nőttek az elmúlt időszakban. Az Agrárszektor információi szerint az utóbbi öt évben folyamatosan emelkedett a paradicsom és paprika éves átlagára, amely globális tendenciaként is megfigyelhető.

Folyamatosan nő az alapanyagok ára
A FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács közölte, hogy a paradicsom és paprika ára folyamatosan emelkedett az elmúlt öt évben. A paradicsom és paprika éves átlagára az utóbbi időszakban jelentősen nőtt, és mára már a holland és a magyar paradicsom ára között éves szinten nincsenek jelentős különbségek.
Magyarországon a zöldségtermelés több mint 3000 hektáron zajlik, beleértve a hajtatott termesztést is. A paprika és paradicsom hajtatott termesztése is jelentős, és a frisspiac minőségi követelményeinek elsődlegesen a hajtatott paprika tud megfelelni. Az utóbbi években végzett fejlesztéseknek köszönhetően a magyar hajtatott felület növekedett, és több termálkutat is fúrtak az időszak alatt.
A magyar terméktanács szerint a frisspiac minőségi elvárásainak megfelelő termékeket elsősorban hajtatott paprikából tudnak előállítani. Az elmúlt években a termésátlagok jelentősen nőttek, ami kompenzálta a termőterület kis mértékű csökkenését. Ugyanakkor a paradicsom termelése nőtt, és a termelési érték is megnőtt az elmúlt öt évben. Az export is folyamatosan növekszik, a főbb célországok között Szlovákia és Csehország szerepelnek.
Az Európai Unióba irányuló export esetében Marokkó, Törökország, Egyiptom, Albánia és Észak-Macedónia a fő beszállítók, míg a holland és spanyol termékek dominálnak a hazai üzletláncok polcain. Az áremelkedés globális trendként érinti a paradicsom és paprika piacát, és az árkülönbségek ma már csak elvétve mutatkoznak meg, leginkább a szezon egyes pontjain.
Kapcsolódó cikkeink
Árzuhanás a paradicsomválasztékban és bőséges jégkrémkínálat a PENNY-ben
A nyár beköszöntével a PENNY szezonális termékekkel és árcsökkentésekkel várja…
Tovább olvasom >Elfogyott a tavalyi alma – kilőhetnek az árak az új szezonban
Lengyelországban gyakorlatilag kiürültek a hűtőházak: az élénk belföldi és külpiaci…
Tovább olvasom >Termelői összefogás indult a hazai zöldségekért
A magyar zöldségtermelők célja, hogy a hazai boltok polcain újra…
Tovább olvasom >További cikkeink
PwC E-toplista: A legnagyobb és legismertebb online kereskedők
4 kategória: legnagyobb, FMCG, magyar, legismertebb – 2024 legsikeresebb e-kereskedőinek…
Tovább olvasom >Krízistérkép 2024: Jelentősen nőtt az elhúzódó válságok száma
450 válsághelyzetet regisztrált és elemzett kommunikációs szempontok szerint az MPRSZ…
Tovább olvasom >A magyarok adnak a leggyakrabban online borravalót az ételfutároknak
Továbbra is népszerű a magyarok körében a borravaló adása, ami…
Tovább olvasom >