Kutatás: így vásárolnak a magyarok finompéksüteményt
A magyarok 68 százaléka fogyaszt rendszeresen finompéksüteményt: 34 százalék naponta, ugyanekkora arány pedig hetente több alkalommal – derül ki a 6 országban jelen lévő, régiós hálózattal rendelkező Pek-Snack Csoport országos reprezentatív közvéleménykutatásából. Miközben a péksütemények fogyasztása tíz év alatt több mint duplájára emelkedett, a kenyérfogyasztás pedig 20 százalékkal csökkent, a lakosság leggyakrabban reggelire vagy tízóraira fogyaszt pogácsát, kakaós csigát vagy túrós táskát, és a választásban a frissesség, az egészséges összetevők, valamint a megszokott ízek a legfontosabbak. Az adatok azt mutatják, hogy a finompékáru-piac stabilan növekszik, és kevésbé érzékeny a gazdasági változásokra.
Az elmúlt évtizedben látványosan nőtt a péksütemények népszerűsége: a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az egy főre jutó fogyasztás 2010 és 2020 között 9,9-ről 22,9 kilogrammra emelkedett. Ugyanebben az időszakban a kenyérfogyasztás több mint 20 százalékkal csökkent, ami jól mutatja, hogy a mindennapi étkezések egyre inkább az útközbeni, kényelmi termékek felé tolódnak. Ezt a tendenciát mutatja a Pek-Snack Csoport friss, országos reprezentatív kutatása is, amely a finompékáruk – vagyis az olyan édes és sós péksütemények, mint például a kakaós csiga, túrós táska, pizzaszelet, croissant vagy pogácsa – fogyasztási szokásait vizsgálta.
A kutatás eredményei alapján az alapvetően kényelmi kategóriába tartozó termékeket a magyarok többsége (68%) naponta vagy hetente több alkalommal is fogyasztja, legalább hetente pedig további 14 százalékuk. A finompékáru-fogyasztás ma már a mindennapi étkezés része, és stabilan növekvő tendenciát mutat. Ezt Novák Zoltán, a Pek-Snack ügyvezetője is megerősíti: szerinte a finompékáru ma már nemcsak nassolnivaló, hanem a mindennapi étkezések része. A vásárlók a megszokott ízek mellett a frissességet és a kényelmet keresik – akár otthon, akár útközben. Ennek megfelelően a finompékáru-piac stabilan növekszik, és kevésbé érzékeny a gazdasági változásokra. A kategória sikerének kulcsa a frissesség és a minőség megtartása, miközben folyamatosan figyelnünk kell az ízvilágok sokszínűségére, a fogyasztói igények változásaira így az ezeket figyelembe vevő folyamatos termékfejlesztésre – tette hozzá Novák Zoltán.
A nemzetközi hálózattal rendelkező Pek-Snack Csoport tapasztalatai szerint a fogyasztói ízlés országról országra eltér: míg Magyarországon a sajtos pogácsa és a kakaós csiga a legnépszerűbb, a környező országokban a pizzás mini és a hot dog vezeti a listát. Csehországban például a ketchupos, míg Magyarországon a mustáros hot dog a sláger, Horvátországban pedig a burek számít helyi kedvencnek. Ezek a különbségek nemcsak kulturális érdekességek, hanem a termékfejlesztés irányát is kijelölik a Pek-Snack számára.
Magyarországon a kutatás eredményei alapján legtöbben (66,7%) reggelire vagy tízóraira esznek finompéksüteményt, és a kategória kényelmi jelentőségét mutatja, hogy munkahelyi, iskolai étkezéskor (20,9%) valamint útközben, gyors harapnivalóként is sokan fogyasztják (14,2%). Esti nassolásként vagy kávé mellé is választják a válaszadók, ami jelzi, hogy a termékkategória egyre inkább a nap bármely szakában fogyasztható snackként is megjelenik.
Tudatos választás: a frissesség az első
A kiválasztás legfontosabb szempontja a frissesség (55,3%) – nem véletlen, hogy sok áruházlánc a saját, helyben sütött péksüteményekkel reklámozza magát, ami kifejezetten fontos hívószó a vásárlók számára. Az egészséges összetevők is lényegesek (18%), valamint sokan az íz és a megszokott kedvenc (13,9%) szempont alapján választanak a polcokról.
A Pek-Snack Csoport szerint a helyben sütött finompékáruk népszerűsége azért is nő folyamatosan, mert a fogyasztók számára a „frissen sült” élménye és az állandó minőség egyszerre fontos.
Otthonra és útközben, maguknak és a családnak is veszik
A finompékárut vásárlók közel háromnegyede (73,9%) nemcsak magának, hanem a családjának is visz haza ilyen terméket, míg kizárólag saját részre mindössze minden negyedik válaszadó (22,8%) vásárol. Az adatok arra utalnak, hogy a finompékáru nemcsak impulzusvásárlás, hanem tudatosan és rendszeresen is része a háztartások bevásárlásának.
A Pek-Snack 2016 és 2024 között árbevételben és eredményben egyaránt stabil növekedést ért el: árbevételének közel 40 százaléka már nemzetközi piacokról származik, a vállalat pedig évek óta nyereségesen és hatékonyan működik. Az innovációra épülő működés és a régiós jelenlét a jövőben is kulcsszerepet játszik abban, hogy a magyar tulajdonú cég tovább erősítse pozícióját a közép-európai finompékáru-piacon.
Kapcsolódó cikkeink
8,5 millió pékáru fogyott egy év alatt: helyi pékségek, kézműves ízek, tudatos választások a Kifli.hu-nál
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >„Deluxe” kenyerek a Lidlben: szintet lép a diszkontlánc prémium stratégiája Lengyelországban
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Már több mint 1,1 millió Munch ételmentő csomag talált gazdára a SPAR-üzletekben
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
MA-HAL: stabil kínálat és árak várhatók a karácsonyi halpiacon – a tógazdaságok szerepe egyre fontosabb a vízgazdálkodásban
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Megjelent a Lidl szakácskönyve
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Közösen hívta fel a figyelmet a koraszülöttmentés fontosságára a Shell Hungary és a Peter Cerny Alapítvány
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >

