Küszöbön a drága kávé
Az egyre nagyobb fogyasztás miatt jelentősen drágulhat a kávé. Az elemzők tartósan magas árakra számítanak, a termőterület ugyanis szűkül, a hozamnövelő beruházások pedig költségesek és időbe is telnek.
A termelők képtelenek kielégíteni a kávéfogyasztók egyre növekvő igényeit, ami az elemzők szerint drasztikus drágulást okozhat. „A kínálati oldalon egyre aggasztóbb a helyzet. A speciális kávék iránti igény 12–15 százalékos növekedést mutat világszerte” – idézi a pozsonyi Új Szó Jeffrey Youngot, az Allegra Strategies ügyvezető igazgatóját.
A piackutatók elemzése szerint Európában a felkapott kávéházláncok forgalma tavaly 9 százalékkal nőtt. Ázsiában még ennél is jobban megugrott a fogyasztás, Kínában naponta négy új kávézó nyílik. Eközben a felmelegedés miatt a kávé klasszikus termőterülete egyre szűkül és a termelőknek hozamnövelő beruházásokra viszont a kisebb gazdaságoknak nincs pénzük. A nemzetközi kávészervezet becslése szerint a jelenlegi kávétermelés 143 millió zsák évente, amit már 2014-ben meghaladt a fogyasztás.
Ha mindez még nem lenne elég, a napokban a Természetvédelmi Világalap (WWF) is figyelmeztetett, hogy a kávé árára a klímaváltozás is rányomja a bélyegét. A világ kávétermésének felét jelenleg Brazília és Vietnam adja. Az elmúlt évtized során a növekvő vízhiány már eddig is drasztikus terméscsökkenést eredményezett mindkét országban, az évszázad közepére viszont már a jelenlegi termőterületek fele termelésre alkalmatlanná válhat az éghajlatváltozás következtében. (munkatársunktól)
Kapcsolódó cikkeink
Kulcsfontosságú a felelős mezőgazdasági vízgazdálkodás az aszályos időszakban
Kiemelten fontos, hogy a magyar mezőgazdaság alkalmazkodni tudjon az éghajlatváltozás…
Tovább olvasom >Fúziót fontolgat a Lavazza és a Dallmayr– európai kávéóriás jöhet létre
Az olasz Lavazza kávékonszern egyesülést fontolgat a német Dallmayr vállalattal…
Tovább olvasom >Egy csésze kávé a hosszú, egészséges életért? 30 évnyi kutatás adta meg a választ
A reggeli kávé nemcsak ébresztő – a legfrissebb kutatások szerint…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >Budapest nem tudja megtartani a prémium utazót – Interjú Holczinger Zoltánnal a magyar légiközlekedés és turizmus kihívásairól
A nemzeti légitársaság hiánya, a fapados dominancia és a luxusturizmus…
Tovább olvasom >