Külföldi piacok – Németország Kényelmesen és kellemesen vásárolnak a németek
Amíg a magyarok számára a kényelem kiemelkedő szerepet játszik a boltválasztásban, addig a németek számára igen fontos, hogy a vásárlás kellemes is legyen. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen németországi vállalatának ShopperTrends című kutatása a vásárlási szokásokról.A német élelmiszer-kereskedelemben piacvezető Edeka-csoport az előző évhez képest 17 százalékkal növelte forgalmát tavaly. Így 39,6 milliárd eurós árbevételt ért el Európa legnagyobb piacán. Mintegy 18-szor annyit, mint a magyarországi listavezető Tesco. Az utána következő Rewe-csoport – többek között a Penny Market tulajdonosa – 6 százalékkal növelte árbevételét, 26,2 milliárd euróra. Harmadik a Schwarz-csoport (egyik lánca a Lidl) plusz 3 százalékkal, 22,2 milliárd euróval. A negyedik Aldi szintén 3 százalékkal növekedett 20,4 milliárd euróra.
Eltérések és hasonlóságok
Ha összehasonlítjuk a magyarok és németek vásárlási szokásait, akkor azok sokféle eltérést tükröznek. Ugyanakkor érdekes hasonlóságokat is találhatunk. Kezdjük a boltválasztás kritériumaival.
A legtöbb magyar fogyasztó számára idén a boltválasztás legfontosabb kritériumává lépett elő, hogy egy üzletben megtaláljon mindent, amire szüksége van. Tavaly ezt még a harmadik legfontosabbnak tartották. Idén második a tavalyi első megfontolás: „Olyan boltba megyek szívesen, ahol könnyen és gyorsan megtalálom, amire szükségem van”. A tavalyi hatodik helyezés után most dobogóra került az élelmiszerek kedvező ár-érték aránya. Negyedik nálunk változatlanul a friss élelmiszerek magas minőségű kínálata. Ötödik pedig, szintén stabilan, hogy a választékban legyenek magas minőségű márkák.
Jó kiszolgálás, kellemes környezet
Az első számú szempont a németeknél is: „Egy boltban megtalálni mindent, amire szükségem van”. Ott ezután a személyzet által nyújtott jó kiszolgálás következik, együtt az üzleti környezet kellemes voltával. (Nálunk ezek a 13., illetve 15. helyen állnak, a kritériumok rangsorában). Németországban negyedik a termékek megfelelő kihelyezése. Ötödik: „Mindig van készleten az áruból, amit keresek”. Hatodik: „Olyan hely, ahol könnyen megtalálom, amit keresek”.
Érdekes, hogy amíg a legfontosabb szempontok sorrendje eléggé eltér a két országban, addig a legkevésbé jelentőseket hasonlóan ítélik meg a válaszadók.
Legkevésbé fontos a németek szemében, hogy a legtöbb terméket alacsony áron kínálják. Ez a megfontolás nálunk is a rangsor alsó harmadában foglal helyet. Oka nyilván a kereskedelemben folyó éles verseny. Az alacsony árakat a vásárlók nagy része magától értetődőnek tartja ott is, itt is.
Hasonló lehet a helyzet a könnyű parkolással. Ez az igény mindkét országban az utolsó előtti helyen áll.
Népszerű bio szupermarket
A vásárlási gyakoriságot nemcsak a fogyasztók szándékai határozzák meg, hanem a bolthálózat szerkezete is. Hiper- és szupermarketnél nincs különbség. A két üzlettípust a magyar és német megkérdezettek egyaránt havonta átlag 5-ször, illetve 7-szer keresik fel. Nagyjából hasonló a pékségek és hentesek kedveltsége is. Az ott jóval elterjedtebb diszkontba viszont a német válaszadók havonta átlagosan 8-szor, a magyarok csak 5-ször mennek.
Hagyományos kisboltnál az átlagos mutató Németországban havi 3, Magyarországon 13(!).
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >