Külföldi piacok – Lengyelország: Kis boltok ezrei szűnnek meg, de piacrészük stabil
A korábbi évekhez képest gyorsabban csökken a kis élelmiszerboltok száma Lengyelországban. Ugyanakkor egyre több új hiper- és szupermarket nyílik. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen lengyelországi vállalatának Shopper Trends kutatása. A modern csatornák közül legnépszerűbb a szupermarket. Forgalma az utóbbi években dinamikusan növekedett.
„Igen fontos szerepet játszik a hipermarket és a diszkont is” – állapítja meg a lengyel Nielsen tanulmánya. – „Figyelemre méltó azonban, hogy amíg előbbi pozíciója gyengülni látszik, addig utóbbié erősödik”.
Százezernél több üzlet és kioszk
A lengyel FMCG kereskedelmi vállalatok forgalom szerinti rangsorát az ottani Metro vezeti, tavaly 4,2 milliárd eurós forgalmával. Utána a portugál Jeronimo Martins cég Biedronka (Katicabogár) diszkontlánca következik 3,8 milliárd euróval. További sorrend: Tesco (2,7), a Schwarz-csoport a Lidl- és Kaufland-láncokkal (2,5), majd a lengyel tulajdonban lévő Emperia holding (2,0).
A 38 millió lakosú Lengyelországban 34 600 vegyesbolt működik, és 8 ezernél több vegyiáru-szaküzlet. A kis élelmiszerboltok száma az előző felmérésben szereplő 66 800 után egy év alatt 7 ezerrel lett kevesebb. Hasonló trend látható a kioszknál is: 23 900-ról egyik évről a másikra 22 ezerre csökkent a szám. Viszont a hipermarket-hálózat 10 százalékkal bővült, és 267-nél tart, a tavalyi adatok szerint. Szupermarketnél a 12 százalékos növekedés 3 916 egységet jelent.
Gyakran járnak szaküzletbe: Árérzékenyebbek – kisebb kosárérték
Hogyan hat a válság a lengyelek vásárlási szokásaira?
„A fogyasztók többsége azt mondja, hogy élelmiszerek beszerzésénél árérzékenyebb lett.” – Első helyen ezt állapítja meg a Nielsen ottani vállalata. „A megkérdezettek fele kijelentette, hogy országa jelen gazdasági helyzetében úgy döntött, behatárolja az FMCG-re kiadandó pénzét”.
Ez konkrétan legjobban a szeszes italt, kekszet és csokoládét érinti. A másik oldalon, a legkevésbé sebezhető kategóriák a következők: ásványvíz, zöldség, tea, babaétel, joghurt és sütőipari termék.
„Mindig van készleten, amit keresek”
A boltválasztás szempontjai a magyar és a lengyel fogyasztóknál szintén különböznek. Lengyelországban most a fő kritérium: „Mindig van készleten az áruból, amit keresek”. Ez nálunk 2008-ban jött fel a második helyre. Addig hátrább sorolták a megkérdezettek.
Lengyelországban második, hazánkban harmadik: „Mindent, amire szükségem van, megtalálok egy boltban”.
A következő szempont nálunk hatodik a sorban, de szerepelt már hátrább is. A lengyeleknél viszont harmadik: „Az élelmiszerek megérik az árukat”.
A boltválasztás szempontjainak rangsorában az első tíz szempont, Magyarország és Lengyelország legutóbbi Shopper Trends tanulmányaiban (a helyezési számok)
Szempont Magyarország Lengyelország
Olyan hely, ahol könnyen megtalálom, amire szükségem van 1 4
Mindig van készleten az áruból, amit keresek 2 1
Mindent, amire szükségem van, megtalálok egy boltban 3 2
Jó minőségű, friss termékek 4 7
Kiváló minőségű márkák 5 6
Az élelmiszerek megérik az árukat 6 3
Modern és kényelmes üzlet 7 5
Jól ismert márkák széles választéka 8 19
Alacsony árak a legtöbb terméknél 9 18
Megfelelő a termékek kihelyezése 10 9
Friss gyümölcs és zöldség széles választéka 15 10
A személyzet jó kiszolgálást nyújt 16 8
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >