Külföldi piacok – Lengyelország: Kis boltok ezrei szűnnek meg, de piacrészük stabil
A korábbi évekhez képest gyorsabban csökken a kis élelmiszerboltok száma Lengyelországban. Ugyanakkor egyre több új hiper- és szupermarket nyílik. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen lengyelországi vállalatának Shopper Trends kutatása. A modern csatornák közül legnépszerűbb a szupermarket. Forgalma az utóbbi években dinamikusan növekedett.
„Igen fontos szerepet játszik a hipermarket és a diszkont is” – állapítja meg a lengyel Nielsen tanulmánya. – „Figyelemre méltó azonban, hogy amíg előbbi pozíciója gyengülni látszik, addig utóbbié erősödik”.
Százezernél több üzlet és kioszk
A lengyel FMCG kereskedelmi vállalatok forgalom szerinti rangsorát az ottani Metro vezeti, tavaly 4,2 milliárd eurós forgalmával. Utána a portugál Jeronimo Martins cég Biedronka (Katicabogár) diszkontlánca következik 3,8 milliárd euróval. További sorrend: Tesco (2,7), a Schwarz-csoport a Lidl- és Kaufland-láncokkal (2,5), majd a lengyel tulajdonban lévő Emperia holding (2,0).
A 38 millió lakosú Lengyelországban 34 600 vegyesbolt működik, és 8 ezernél több vegyiáru-szaküzlet. A kis élelmiszerboltok száma az előző felmérésben szereplő 66 800 után egy év alatt 7 ezerrel lett kevesebb. Hasonló trend látható a kioszknál is: 23 900-ról egyik évről a másikra 22 ezerre csökkent a szám. Viszont a hipermarket-hálózat 10 százalékkal bővült, és 267-nél tart, a tavalyi adatok szerint. Szupermarketnél a 12 százalékos növekedés 3 916 egységet jelent.
Gyakran járnak szaküzletbe: Árérzékenyebbek – kisebb kosárérték
Hogyan hat a válság a lengyelek vásárlási szokásaira?
„A fogyasztók többsége azt mondja, hogy élelmiszerek beszerzésénél árérzékenyebb lett.” – Első helyen ezt állapítja meg a Nielsen ottani vállalata. „A megkérdezettek fele kijelentette, hogy országa jelen gazdasági helyzetében úgy döntött, behatárolja az FMCG-re kiadandó pénzét”.
Ez konkrétan legjobban a szeszes italt, kekszet és csokoládét érinti. A másik oldalon, a legkevésbé sebezhető kategóriák a következők: ásványvíz, zöldség, tea, babaétel, joghurt és sütőipari termék.
„Mindig van készleten, amit keresek”
A boltválasztás szempontjai a magyar és a lengyel fogyasztóknál szintén különböznek. Lengyelországban most a fő kritérium: „Mindig van készleten az áruból, amit keresek”. Ez nálunk 2008-ban jött fel a második helyre. Addig hátrább sorolták a megkérdezettek.
Lengyelországban második, hazánkban harmadik: „Mindent, amire szükségem van, megtalálok egy boltban”.
A következő szempont nálunk hatodik a sorban, de szerepelt már hátrább is. A lengyeleknél viszont harmadik: „Az élelmiszerek megérik az árukat”.
A boltválasztás szempontjainak rangsorában az első tíz szempont, Magyarország és Lengyelország legutóbbi Shopper Trends tanulmányaiban (a helyezési számok)
Szempont Magyarország Lengyelország
Olyan hely, ahol könnyen megtalálom, amire szükségem van 1 4
Mindig van készleten az áruból, amit keresek 2 1
Mindent, amire szükségem van, megtalálok egy boltban 3 2
Jó minőségű, friss termékek 4 7
Kiváló minőségű márkák 5 6
Az élelmiszerek megérik az árukat 6 3
Modern és kényelmes üzlet 7 5
Jól ismert márkák széles választéka 8 19
Alacsony árak a legtöbb terméknél 9 18
Megfelelő a termékek kihelyezése 10 9
Friss gyümölcs és zöldség széles választéka 15 10
A személyzet jó kiszolgálást nyújt 16 8
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >