Magazin: Kulcsszerepben
A bor kultúránkban, gasztronómiánkban és szórakozási szokásainkban betöltött szerepének az utóbbi években végbement változásai jól nyomon követhetők a piac meghatározó üzletláncainak tevékenységében is. Érzékelhetően mind rugalmasabban alkalmazkodnak a trendekhez, és szerepük egyre jelentősebb nemcsak a magyar fogyasztó ízlésének formálásában, hanem a hazai borászat eredményeinek alakulásában egyaránt.
Aborkereskedelmi stratégiájukat hosszú távú koncepció mentén, világos elképzelésekkel alakító láncok példamutató módon alkalmazkodnak a fogyasztók igényeinek változásaihoz és jó kapcsolatot ápolnak a magyar borászokkal. A hazai piac néhány meghatározó szereplőjét a piacról alkotott véleményéről, választékuk kialakításának elveiről, vásárlásösztönző módszereikről kérdeztük.
Kölcsönös előnyök mentén
A METRO borszortimentjének összeállításánál a vevőink igényéből indulunk ki: a választékot igyekszünk mindig a népszerű bortípusok, borvidékek és termelők irányába eltolni – fejti Rutka Zoltán, a METRO bor kategória menedzsere –, a fejlesztésnél ez az irány a leghangsúlyosabb. Ugyancsak fontosnak tartjuk, hogy különlegességekkel is szolgáljunk vásárlóinknak, így a mainstream irányzatok mellett a különleges tételek, illetve kevésbé ismert, de feltörekvő, kiváló minőséget előállító kistermelők is rendszeresen bemutatkoznak a választékunkban. Ez közös munka és kísérletezés is mindkét fél részéről; a kistermelő egy komoly piaci partner segítségével meg tud erősödni és ismertté tud válni, a METRO pedig a polcon jól működő terméket tud kifejleszteni a beszállítójával együttműködésben.
Az elkövetkező 1-1,5 év során elképzelhetőnek tartjuk a forgalomnövekedést, értékben legalábbis biztosan. A minőségi borok és pezsgők forgalma eddig is töretlenül nőtt, az alacsonyabb árkategóriájú termékekből viszont egyre kevesebb fogy. Így összességében mennyiségben stagnál a fogyasztás, de értékben nő, és ezt a trendet várjuk az ezt követő időszakra is.
Jellemző trend a fehér- és rozéborok térnyerése a vörösborok, azon belül is elsősorban az olcsóbb, félédes-édes változatok kárára. Ezzel a rozé 20%-os részesedés fölé került, a fehérborok pedig immár 40%-os részesedésükkel megelőzték a korábban legnépszerűbb vörösborokat.Örökzöld kedvencek az Irsai Olivér, valamint a friss, illatos borok és a rozék általában, a borvidékek között pedig a Balaton és Szekszárd részéről láttunk komoly fejlődést. Szintén meg kell említeni a palackban érlelt pezsgők térnyerését, egyre több pincészet készít ilyet kis szériában.
Prémiumizáció
A legfontosabb trend a fogyasztás már korábban is említett, minőségi termékek felé történő eltolódása, mind a borok, mind a pezsgők területén – folytatja Rutka Zoltán. – A fogyasztók szívesen kipróbálják az ismert termelők új termékeit (ilyenek például a villányi fehérborok) és a feltörekvő termelők borait is. Szakmailag óriási pozitívum, hogy az Irsai Olivér mellett egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek olyan nagy potenciállal bíró fajták, mint a Furmint vagy az Olaszrizling.
A METRO csak akkor lehet sikeres, ha a vevőit és a beszállító partnereit is sikerhez segíti, ezért a borászokkal folyamatos, jó szakmai és üzleti kapcsolatot ápolunk. A rendszeres egyeztetéseken keressük a közös irányokat a termékfejlesztésben, a promóciókban és a márkaépítésben egyaránt. Évente kétszer, húsvét előtt és ősz elején készítjük el a Borkatalógusunkat, amely nemcsak terjedelmében, de szakmai szemmel is komoly kiadvány, ismertetőkkel, borleírásokkal; széles fókuszú áttekintés a METRO borszortimentjéről. A fogyasztók tájékozódását plakátok, kihelyezések és kóstolók szervezésével is segítjük.
Azt látjuk, hogy az alternatív kiszerelési formák, különösen a „bag-in-box”, erősen terjedőben vannak, elsősorban a könnyű kezelhetőség, a felbontás utáni hosszabb tárolhatóság és a palackos változatokkal szembeni árelőny miatt. Úgy gondolom, hogy a több mint 60 típusból álló választékunkkal komoly potenciállal bírunk.
Többszörösen ellenőrzött minőség
A magyar vásárlók alapvető árérzékenysége mellett az utóbbi éveket a magyar borkultúra fejlődése és a borfogyasztási szokásokban való változások jellemezték –
véli Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője.
– A Lidl Magyarország tapasztalatai szerint az elmúlt évek fogyasztói attitűdjének átalakulása azt eredményezte, hogy nőtt a magyar pincészetekből származó borok, illetve a magasabb minőségi kategóriába tartozó termékek iránti kereslet is. Szortimentünk kiválasztása a nemzetközi minőségi sztenderdeknek megfelelően történik: szakembereink borszakértőkkel együttműködve értékelik a borokat, hogy minden árkategóriában sokszínű és a lehető legjobb borkínálatot biztosítsuk vevőinknek. A kínálatba minden bor kizárólag úgy kerülhet be, hogy a minőségét külső és belső szakértők előzetesen többször is ellenőrzik. Ez biztosítékot jelent arra, hogy az adott árkategóriákba kizárólag kiváló minőségű borok kerülhessenek a Lidl polcaira.
A Lidl Magyarország a 2017-es gazdasági évben mintegy 14,9 millió palack bort értékesített, ami mintegy 20%-kal haladja meg az előző év eredményét. Az eladás mennyiségi növekedése szinte azonosan oszlott meg a hazai és külföldi eladások között. 2017-ben vállalat 5 milliárd forint értékben mintegy 7,8 millió palack bort értékesített Magyarországon, ami jelentősen meghaladja a 2016-ban belföldön eladott 6,3 millió palack mennyiségét. Ugyanakkor jól látható, töretlen az érdeklődés a magyar borok iránt külföldön is, hiszen a hazai borászatok 2017-ben közel 7 millió palack bort exportáltak a Lidl Magyarországon keresztül. 2017-ben a magyar borok közül a Királyleányka, a Tokaji Furmint és a Szürkebarát fogytak a legnagyobb palackszámban a külföldi Lidl áruházakban.
Észszerű fejlesztések
A következő években hasonló fejlődési ütemet várunk, a vásárlói tendenciák és új irányok figyelembevétele mellett tovább bővítve borkínálatunkat – húzza alá Tőzsér Judit. – Az egyre inkább gyarapodó, kiváló magyar borokat kereső európai Lidl-vásárlók jelentette piac pedig mind biztosabb megélhetést és mindinkább töretlen szakmai fejlődési lehetőséget biztosít a hazai borászok és beszállítók számára.
A magyar vásárlók ma a könnyedebb borokat keresik az áruházak polcain. Továbbra is népszerűek a rozék és a fröccsborok. A Lidl a nyár során két alkalommal is fröccsre fókuszált akciós hetekkel várta vásárlóit. A gyöngyöző- és habzóborok, illetve a pezsgők iránt a kereslet az ünnepek mellett a nyári hónapokban is erős azok körében, akik inkább a gyümölcsösebb ízeket kedvelik. Divat lett a prosecco fogyasztása is.
A Lidl weboldalán több hasznos információ is megtalálható a különböző ételekhez kapcsolódó borválasztáshoz, ezzel is segítve a vásárlókat a borfogyasztás élvezetének növelésében.
A vásárlói attitűdöket lekövetve a Lidl borválasztéka olyan gyümölcsösebb borfajtákkal bővült, mint például a Pinot Grigio, Pinot Noir és Savignon Blanc, és saját márkás pezsgővel, a Pannon Imperial extra száraz, komplex tradicionális érlelésű pezsgővel is erősítettük a szortimentet.
A Lidl Magyarország 2014-ben indította útjára a Wine Expo Hungary programot, amely a Lidl Magyarország „A magyar beszállítókért” program része. A közel ötéves program eredményeként jelenleg 2500-féle magyar termék kapható a Lidl-üzletekben, melyek 320 hazai beszállítótól származnak. A magyar beszállítókat támogató programjával a Lidl Magyarország lehetőséget biztosít arra is, hogy – csatlakozva az áruház nemzetközi hálózatához – a hazai beszállítók termékei külföldi Lidl-áruházakba is eljussanak.
Egyeztetve a borászokkal
A SPAR borszortimentjét úgy állítjuk össze, hogy igyekszünk minden fogyasztói réteg igényének megfelelni, minden ismert borrégió és borvidék termelőit bemutatni – hangsúlyozza Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője. – Borforgalmunk folyamatosan növekszik, és érzékelhetően tolódik a magasabb minőségű és árú termékek felé.
A rozé népszerűsége folyamatos, a fehérborok között az Irsai Olivér a legnépszerűbb, az utóbbi időben a Sauvignon Blanc, illetve a Cserszegi fűszeres típusok forgalma növekszik. A termékfejlesztés és a kommunikáció területének meghatározó hívószavai ma a fiatalos design, a nyitás a fiatal generáció felé és a fogyasztói edukáció.
A SPAR sok borászattal dolgozik közvetlen kapcsolatban: a megjelenéseket folyamatosan egyeztetjük a termelőkkel, figyelembe véve lehetőségeiket, és persze a rendelkezésre álló mennyiségeket.
Az alternatív kiszerelési formákat illetően úgy látom, az ezirányú fejlődés fokozatosan egyre érzékelhetőbbé válik a magyar piacon is, jelenleg a bag-in-box a legnépszerűbb közöttük, de erre a területre is hatással van a szezonalitás.
Cél a jó ár-érték arány
Az ALDI új szortimentjében számos izgalmas, kiváló ár-érték arányú hazai tétel is található, köztük olyanok is, amelyeket kimondottan az áruházlánc számára készítettek.
Az ALDI 132 magyarországi áruházában egyre több hazai ismert és kedvelt pincészet tétele jelenik meg. A lánc szoros együttműködésben dolgozik a termelőkkel, és ahol lehetőség van, közvetlenül tőlük vásárol – így biztosítva a termelők számára a minél magasabb átvételi árat, a fogyasztók számára pedig a magyar termékek esetében is a kiváló ár-érték arányt.
Több bort exkluzívan az ALDI számára készítettek a pincék, amely tételek sehol máshol nem kaphatóak a magyar piacon. Ezek közé tartozik például az idei nyár egyik újdonsága, egy könnyű, Sauvignon Blanc és Chardonnay alapú fehér házasítás a Kristinus Borbirtokról, amelynek címkéjén a Balaton az ALDI színeiben játszik. Mindemellett csak az ALDI üzleteiben elérhető a Vylyan Pincészet Syrah-Cabernet Franc házasítása, a Laposa Pincészet Prizma fehérbora, illetve a Lajvér Borászat Aura névre keresztelt fehér cuvée-je, melyben az Olaszrizling dominál.
A vásárlók könnyebb tájékoztatása érdekében egyes saját márkás tételeknél azonos stílusú címkével kerülnek a polcokra a magyar, illetve a nemzetközi fajták. A címke képvilága ugyanolyan lesz, csupán színárnyalatokkal különböztethetők meg az eltérő szőlőfajták.
A cél, hogy minden vásárló a legjobb ár-érték arányú borokhoz juthasson hozzá az ALDI üzleteiben, legyen szó akár saját márkás, akár széles körben ismert tételről. A nyár során számos kedvelt hazai pincészet tételei kerülnek be a kínálatba, és az ALDI a korábbinál több tematikus hetet szentel a magyar boroknak.
Az ALDI borkínálatának 45%-át adják a vörösborok, közel 40%-át a fehérborok és 15%-ot a rozék. A borszortiment háromnegyedét adják a magyar pincészetekből származó borok. A legolcsóbb bor palackja 379 forintba, míg a legdrágább 1499 forintba kerül az állandó termékek közül. Az ALDI vásárlói a saját márkás tételek közül leginkább a kiváló ár-érték arányú borokat keresik, melyek átlagára 599–799 forint között van. //
Kapcsolódó cikkeink
Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >Új logisztikai központot nyitott a Metro Szerbiában
A német Metro Cash and Carry új, 15000 négyzetméteres logisztikai…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >