KSH: májusban is emelkedett a kiskereskedelmi forgalom
A kiskereskedelmi forgalom volumene 5,1 százalékkal nőtt májusban az egy évvel korábbihoz képest a nyers és a munkanaphatástól megtisztított adatok szerint egyaránt – jelentette csütörtökön a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
A KSH ugyanakkor emlékeztet arra, hogy a dohánykereskedelemben és az adatszolgáltatásban beállt változások, valamint az online pénztárgépek bevezetése miatt kifehéredett forgalom miatt a július előtti adatok nem összevethetők a tavalyiakkal. A korábban alkalmazott mintavételes adatgyűjtéssel összevethető adatok szerint a májusi forgalom 2,6 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.
Az eltérés az élelmiszer-kiskereskedelem forgalmában mutatkozik, amely az új módszertannal 8,4, a korábbi mintavételes eljárás alapján 3,0 százalékkal nőtt.
A nem élelmiszer jellegű termékek forgalma 2,8, az üzemanyag-fogyasztás 1,5 százalékkal nőtt tavaly májussal összehasonlítva.
A korábban alkalmazott mintavétel alapján az idén január-májusban a kiskereskedelmi forgalom kiigazítatlan, nyers adatok alapján 4,3 százalékkal, naptárhatástól megtisztítva 4,2 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. Ezen időszak alatt a az élelmiszer kiskereskedelmi forgalom 3 százalékkal, a nem élelmiszer kiskereskedelem 5,4 százalékkal nőtt, az üzemanyag eladások 4,9 százalékkal emelkedtek.
Az új adatforrás alapján január-májusban a kiskereskedelmi forgalom kiigazítatlanul 6,7 százalékkal, naptárhatással korrigálva 6,6 százalékkal nőtt egy év alatt, az élelmiszer eladások 8,1 százalékkal, a nem élelmiszer kiskereskedelem 5,4 százalékkal emelkedett, az üzemanyag értékesítése 4,9 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál.
A KSH adatai szerint 2013 júliusa óta minden hónapban emelkedett a kiskereskedelmi eladások volumen-indexe.
A kiskereskedelmi forgalom májusi alakulásának második becslését 2014. július 23-án teszi közzé a statisztikai hivatal. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >