KSH: 3 százalékkal emelkedtek az árak éves alapon
Októberben a fogyasztói árak éves növekedési üteme 3,0 százalékra lassult az előző havi 3,4 százalékról. Az infláció lefékeződésében főként az élelmiszerek és a szeszes italok, dohányáruk szeptemberinél mérsékeltebb éves áremelkedése, valamint a járműüzemanyagok árcsökkenése játszotta a legnagyobb szerepet – közölte kedden a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
Az elemzők 3,1 százalékos októberi inflációt vártak.
Egy hónap alatt, szeptemberhez képest a fogyasztói árak átlagosan 0,2 százalékkal emelkedtek.
Az éves maginfláció 4,0 százalékról 3,8 százalékosra csökkent. A nyugdíjas fogyasztói kosárra számolt éves áremelkedés 3,4 százalékos volt a múlt hónapban a szeptemberi 3,8 százalék után.
Tavaly októberhez viszonyítva az élelmiszerek ára 6,5 százalékkal nőtt a szeptemberi 7,3 százalékot követően. Ezen belül az idényáras élelmiszerek – burgonya, friss zöldség, gyümölcs – ára 15,7 százalékkal lett magasabb. A burgonya 12,3 százalékkal olcsóbb volt októberben, mint egy évvel ezelőtt a szeptemberi 7,5 százalékkal szemben. A friss zöldségek áremelkedése 1,3 százalékosról 5,9 százalékponttal 7,2 százalékra gyorsult, a friss gyümölcsöké viszont 9,6 százalékponttal mérséklődött, de még ezzel együtt is 31,4 százalékos volt. A sertéshús 6,0 százalékkal kerül többe, mint egy éve, a szeptemberi 7,3 százalékos drágulás után, a baromfihús változatlanul 1,3 százalékkal drágább. A párizsi, a kolbász és a felvágottak ára 3,6 százalékponttal mérsékeltebb éves emelkedést mutat a szeptemberinél, de ezzel együtt is 13,4 százalékkal többe kerülnek, mint tavaly októberben. A kenyér ára 7,7 százalékkal ment feljebb, a szeptemberi 8,1 százalék helyett, a péksütemények 5,9 százalékos drágulása 0,9 százalékponttal szerényebb a szeptemberinél.
A szeszes italok, dohányáruk átlagosan 6,1, ezen belül a dohányáruk a szeptemberi 9,6 százalék után 9,3 százalékkal, a szeszes italok 2,8 százalékkal drágultak tavaly októberhez képest.
A szolgáltatásokért a szeptemberivel megegyező 2,4 százalékkal kellett többet fizetni, mint egy éve. A telefon és internet tarifák csökkenése azonban 1,2 százalékosról 2,7 százalékosra erősödött.
A járműüzemanyagokért 5,3 százalékkal kevesebbet kellett fizetni az szeptemberi 3,4 százalékos csökkenés után. A tartós fogyasztási cikkek 2,9 százalékkal drágultak októberben az előző havi 2,6 százalék után, a ruházati termékek viszont átlagosan 0,5 százalékkal olcsóbbak lettek, míg szeptemberben 0,6 százalékkal többe kerültek az egy évvel korábbinál.
Szeptemberhez viszonyítva a fogyasztói árak átlagosan 0,2 százalékkal emelkedtek. Az élelmiszerek ára átlagosan nem változott, amit az idényáras élelmiszerek árának 1,6 százalékos havi csökkenése magyaráz, anélkül 0,2 százalékkal emelkedtek az árak, miután a száraztészta 2,6 százalékkal, az étolaj 2,3 százalékkal, a cukor 0,7 százalékkal, a sajt 0,5 százalékkal drágult egyetlen hónap alatt.
A szezonváltás következtében a ruházkodási cikkek 1,0 százalékkal többe kerültek. A járműüzemanyagokért 0,2 százalékkal kellett kevesebbet fizetni. A szolgáltatások ára 0,1 százalékkal mérséklődött, főként annak köszönhetően, hogy a telefon- és internetszolgáltatások ára 1,3 százalékkal csökkent.
Az év első tíz hónapjában a fogyasztói árak az összes háztartást figyelembe véve átlagosan 3,5, a nyugdíjas háztartások körében pedig 3,9 százalékkal emelkedtek – közölte a KSH. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
3,7%-kal emelkedtek az árak novemberben
Az októberi 3,2%-os év/év alapú áremelkedést követően novemberben 3,7%-kal nőttek átlagosan…
Tovább olvasom >KSH: novemberben a fogyasztói árak 3,7 százalékkal haladták meg az előző év azonos havi értékeket
Novemberben a fogyasztói árak átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >Nagy Márton: a kormány alacsony szinten tartja az inflációt, a hangsúlyt a termelékenység növelésére kell helyezni
A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai alapján az infláció novemberben…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >