Középpontban a készételek
A Sealed Air Cryovacnak (a Sealed Air Corporation élelmiszer-csomagolási üzletágának) Párizs melletti bemutatóközpontja a Packforum® nemzetközi szemináriumnak adott otthont novemberben. Ennek középpontjában a készételpiac állt. A rendezvényre 20 országból több mint 80 résztvevő érkezett, akik megismerhették a készételpiacra jellemző legújabb irányzatokat és megoldásokat.A szupermarketekben kapható készételektől egészen a legelegánsabb éttermekben rendelhető ételkülönlegességekig, a készételek alkotják az élelmiszeripar egyik legdinamikusabban fejlődő piacát. Legyen szó otthoni vagy éttermi fogyasztásra szánt készételről, a minőség és a kényelem a siker kulcstényezői.
Akár a kereskedelmi láncokat, akár a vendéglátó-ipari cégeket célozzák meg az élelmiszergyártók, akkor érhetnek sikerrel célba, ha biztosítják a végfogyasztók számára a megbízható minőséget, széles választékot, frissességet, változatos ízvilágot és természetesen a kényelmet.
Egyszerűség, egészség, íz
A legfrissebb becslések szerint a készételek kiskereskedelmi értékesítése 2007-ben elérheti a 46 milliárd dollárt. A dinamikus növekedés az életvitelünkben bekövetkező gyökeres változásokban keresendő: egyre több dolgozó nő, egyszemélyes háztartások, egyre szegényesebb főzőtudomány, egyre öregedő társadalom. Bár a jómódú, időhiánnyal küszködő fogyasztók számára elsődleges a kényelem, a minőség legalább olyan fontos.
– A készétel kiskereskedelmét Angliában három jelentős tényező uralja – kezdte előadását Francesco Arena, a Cryovac Food Solutions készételekért felelős marketingmenedzsere. – Az első az időtényező: az ételadagok elkészítése legyen rendkívül gyors és egyszerű. A második a „hipochonder” tényező: a fogyasztók egyre több információt és választékot várnak el, hogy minél egészségesebb ételt vásárolhassanak, Végül, de nem utolsósorban az ízélmény legyen érdekesebb, élvezetesebb, színesebb és egzotikusabb.
Peta Conn, az Euromonitor UK csomagolással foglalkozó nemzetközi igazgatója átfogó képet nyújtott az angliai készételpiac jelenlegi helyzetéről:
– A prémium minőségre vágyók igényeinek kielégítésére az angol kiskereskedelmi láncok híres szakácsokkal és éttermekkel együttműködésben igyekeznek népszerűsíteni készételtermékeiket. A termékek zsírtartalmának „száműzése” a másik jelentős trend. A mirelit termékek eladásaira jellemző csökkenő tendencia arra késztette a gyártókat, hogy széles körben hirdessék: a fagyasztott ételek táplálóbbak és megbízhatóbbak, mint a friss/hűtött élelmiszerek. Mindemellett, a készételpiac gyártó vállalatai sorra dobják piacra egyszemélyes minipizzáikat, pizzaszeleteiket. Piaci források szerint ezek a termékek nem csak a felnőttek, de a gyerekek körében is nagyon népszerűek.
A legjobb stratégia: frissesség és házi jelleg
A Franciaországban piacvezető Metro számára az igazi kihívást a vendéglátóipar készételek iránti egyre növekvő igénye jelenti, hiszen a hagyományos főzést egyre inkább a kész ételösszetevők összeállítása váltja fel.
– Ennek legfőbb oka a lerövidült munkahét, a képzett munkaerő hiánya és az erőteljes fluktuáció – adott magyarázatot Xavier Leguelinel, a francia Metro friss élelmiszerekért felelős igazgatója.
A számok egyértelműen igazolják az egyre növekvő keresletet: míg 1999-ben 311 tonna készételt értékesített a francia Metro, addig 2006-ra ez a szám elérte az 1000 tonnát.
Az olasz Conad kereskedelmi lánc főként saját márkás termékei révén igyekszik elősegíteni a vásárlók hűségét.
– A készételek fontos részét kell, hogy képezzék egy versenyképes, minden igényt kielégítő fogyasztói termékkínálatnak, hiszen rajtuk keresztül felelhetünk meg a kényelem iránti egyre növekvő igényeknek – mondta Giuseppe Zuliani, a Conad Italy saját márkás termékekért felelős igazgatója. – Ma már tudjuk, hogy számunkra az a legjobb stratégia, ha a termék frissességére és a „házi készítésű” jellegre összpontosítunk. Éppen ezért igyekszünk minél kevesebb címkét és technikai információt elhelyezni a csomagoláson, amelynek a lehető legáttetszőbbnek kell lennie.
A legnagyobb növekedés elsősorban az egyszerűbb ételeknél (pl. sonkás/szalámis zöldségétel) tapasztalható. S bár az olasz vásárlók számára egyre fontosabb a kényelem, legalább ennyire fontosak a hagyományos, olasz ízek.
Adnak a látszatra
Az amerikai fogyasztók vacsorázási szokásait a kényelem iránti igény jellemzi leginkább. Ebben a szellemben a vezető amerikai élelmiszergyártó Hormel Foods új értelmet adott a kényelem fogalmának, elsősorban a Cryovac® Simple StepsTM csomagolás révén. Az új, rendkívül egyszerűen kezelhető tálcás csomagolás a pároláson alapul, mikrózható, a fedőfólia pedig könnyedén eltávolítható. A Hormel megújult készételei 4 perces melegítést követően azonnal fogyaszthatók.
– Az új termékcsalád révén a Hormel egyrészt tökéletesen kielégíti a fogyasztói igényeket, másrészt erősíti piaci pozícióját. – emelte ki Sean Brady, a Cryovac USA munkatársa.
A megújult termékek új külső megjelenést is kaptak. A korábban használt csomagoláshoz képest a csomag súlya 6,5 százalékkal csökkent.
Mára a friss, hűtött pizzák népszerűbbé váltak a mirelit termékeknél. Mégpedig elsősorban a kereskedelmi láncok széles körű promóciós tevékenységének köszönhetően, és mert sokan úgy vélik, a hűtött friss pizza frissebb, ezáltal jobb. A fogyasztók még jobb minőségű, egzotikusabb, ízletesebb termékeket keresnek, amelyek jól láthatók, és nem fedi őket kartondoboz. Ez bizony komoly kihívást jelent a gyártók számára, hiszen a hűtött pizzák eltarthatósága rövidebb, mint mirelit társaiké.
A friss pizza eltarthatóságának növelésére szolgáló védőgázas (MAP) megoldások révén megoldható a termék állandó jelenléte az áruházak polcain, és szélesebb körben terjeszthető.
– Vállalatunknál, a Geestnél a Cryovac PizzafreshTM bevezetésével tudjuk növelni az angol kereskedelmi láncoknak gyártott pizzáink eltarthatóságát – mondta Sidi Chouikhi, a Geest innovációs és fejlesztési igazgatója.
Új csomagolások a fogyasztók figyelméért
A Schwan a világ ötödik legnagyobb mirelitélelmiszer-gyártója, és egyben az USA piacvezető vállalata a házhoz szállítás és az iskolai étkeztetés vonatkozásában. Világszerte jól ismert termékeivel az angol piacon is előkelő helyen áll.
Bár a mirelit termékek életciklusuk érettségi szakaszába léptek, a kereskedelmi láncok egyelőre igyekeznek megküzdeni a fogyasztók elfordulásával, azt az üzenetet közvetítve, hogy a fagyasztott termékek még mindig a legjobbak. Emellett szeretnének részesedéshez jutni az elvitelre szánt ételek és a házhoz szállítás piacán.
– Az innovatív csomagolás kulcsszerepet játszik az élelmiszeripar növekedésében, hiszen olyan alapvető problémákra kínál megoldást, mint a kényelem, a mikrózhatóság, a költséghatékonyság, az újrahasznosítás és a környezetvédelem, valamint az egyszerű elkészítés – összegezte Steve Freeman, a Schwan márkatermékeiért felelős angliai igazgatója.
A készételek minőségi csomagolásának kulcsa az innováció. A Cryovac számos új termékkel egészítette ki az egyre bővülő készételpiac számára kialakított termékkínálatát, elsősorban az igen jelentős hozzáadott érték iránti keresletnek köszönhetően. A teljesség igénye nélkül néhány innovatív Cryovac termék: hagyományos és mikrosütőben is használható csomagolások; különleges tálcák, amelyek a sütőből kivéve szabad kézzel megfoghatók, anélkül, hogy megégetnénk magunkat; párolásra alkalmas mikrózható csomagok; védőgázas és vákuumalapú pizzacsomagolások.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
EuroCIS 2025: Komoly érdeklődés mutatkozik a kiskereskedelmi technológia szakvására iránt
Az Amazon és a TikTok nemrég egy olyan megállapodást kötött,…
Tovább olvasom >Önelfogadásról, önfelszabadításról és a hétköznapok ajándékáról – Együtt okosodtunk! (Business Days 2024 2. rész)
A Business Days pénteki napja az egész heti megfeszített figyelem…
Tovább olvasom >