Közép-Európai TOP 500: a fogyasztási cikkeket gyártó és a kereskedelmi vállalatok a vesztesek közt vannak
A Deloitte elkészítette a közép-európai vállalatok 500-as listáját, amelyen 15 530 millió eurós tavalyi nettó árbevételével tartja második helyét a Mol, de a lista elején – a 12. helyen – szerepel az Audi Hungária is.
A Deloitte könyvvizsgáló és tanácsadó cég csütörtökön eljuttatott közleményéből kiderül, hogy az évente elkészített régiós 500-as lista élén a lengyel PKN Orlen olajipari vállalat áll. Az idei 500-as listát is a lengyel cégek uralják: a vállalatok több mint egyharmadát Lengyelország adja, összesen 173 vállalattal, míg Csehországot 80, Magyarországot pedig 68 cég képviseli a rangsorban. Az összesítésben harmadik – 8.698 millió eurós tavalyi nettó árbevétellel – a cseh Skoda, a negyedik helyen pedig az ukrán Naftogas áll.
A Deloitte hangsúlyozza: 2010-ben az egy évvel korábbi 16 százalék után a listán szereplő cégeknek már csaknem 80 százaléka növekvő bevételt könyvelhetett el. A közlemény idézi Seres Bélát, a Deloitte közép-európai pénzügyi tanácsadási üzletágának ügyvezető partnerét, aki szerint azonban a növekedés illékony. A válságból kilábaló országok – mint például Lengyelország, Csehország és Szlovákia – és a válságot lassabban leküzdő országok – Románia, Magyarország és Horvátország – idén ugyanazokkal a gondokkal szembesülnek: a fogyasztás fokozatos visszaesésével, szigorú költségmegszorítással a cégeknél, valamint az exportlehetőségek fenyegetettségével a nyugati gazdaságok lassulása miatt.
A korábbi évekhez hasonlóan a ranglistát továbbra is a régió energiaipari vállalatai dominálják, a legnagyobb számbeli növekedést mégis a gyáripar produkálta, mely jól tükrözi a 2010-es év exportorientált ipari termelésnövekedését – olvasható a közleményben. A listán szereplő gyártó cégeknek 2010 során nem csupán a száma nőtt 16-tal (összesen 117-re) de az euróban mért 23 százalékos átlagos bevételnövekedésük is lényegesen nagyobb volt, mint a többi iparágé.
A listáról legnagyobb létszámban eltűnő iparági szereplők, a legnagyobb „vesztesek” a technológia, média és telekommunikáció (TMT) területén működő vállalatok (számuk a 2009-es 43-ról 39-re csökkent), illetve a fogyasztási cikkeket gyártó, a kereskedelmi és a szállítmányozó vállalatok, amelyeknek száma a korábbi 169-ről 157-re csökkent az 500 legnagyobb között – közli az MTI.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A Baltikumban terjeszkedik az Anora Group
A prémium borokat és szeszes italokat gyártó Anora Group baltikumi…
Tovább olvasom >3,7%-kal emelkedtek az árak novemberben
Az októberi 3,2%-os év/év alapú áremelkedést követően novemberben 3,7%-kal nőttek átlagosan…
Tovább olvasom >KSH: novemberben a fogyasztói árak 3,7 százalékkal haladták meg az előző év azonos havi értékeket
Novemberben a fogyasztói árak átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >