Közel harminc éves csúcson a németországi infláció novemberben
Az előzetes adatok alapján Németországban tovább emelkedett az infláció novemberben a német szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis hétfői jelentése alapján.

Tovább emelkedtek az árak Németországban
Novemberben a Destatis előzetes adatai szerint 5,2 százalékkal emelkedtek a fogyasztói árak az egy évvel korábbihoz képest az októberi 4,5 százalékos infláció után. Elemzők 5,0 százalékos inflációt vártak novemberre.
Novemberben 29 éve az első alkalommal érte el az 5,0 százalékos határt a németországi infláció. Legutóbb 1992 szeptemberében regisztráltak 5,0 százalékos éves áremelkedést Németországban.
Az idei novemberi infláció elsősorban az energiaárak emelkedésére vezethető vissza, ami 22,1 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet. Októberben 18,6 százalékos volt az energiaárak éves emelkedése.
Az árucikkek ára novemberben 7,9 százalékkal, a szolgáltatások ára 2,8 százalékkal emelkedett éves bázison. Októberben az árucikkek áremelkedése 7,0 százalékos, a szolgáltatásoké 2,4 százalékos volt.
Az infláció emelkedését a Destatis szakértői részben a feldolgozóipari ágazatok beszállítói láncaiban kialakult fennakadásokra, így a beszerzési költségek emiatt bekövetkező emelkedésére vezetik vissza. A magas inflációs értékekhez emellett a 2020-as válságévben bevezetett átmeneti áfacsökkentés bázishatása is hozzájárult.
Az uniós összehasonlítási célokra kalkulált harmonizált fogyasztói árindex, a HICP éves bázison 6,0 százalék lett novemberben a várt 5,5 zázalék helyett. Októberben 4,6 százalék volt az éves német HICP.
A fogyasztói árak az előző havihoz képest 0,2 százalékkal csökkentek a Destatis előzetes adatai szerint novemberben. Októberben 0,5 százalékkal emelkedett havi bázison a fogyasztói árindex, novemberre pedig 0,4 százalékos csökkenést vártak gazdasági elemzők.
A harmonizált árindex havi bázison 0,3 százalékkal emelkedett novemberben a várt 0,3 százalékos csökkenés helyett. Októberben 0,5 százalékkal nőtt a havi HICP Németországban. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Tovább nőtt a fair trade Németországban
A németországi fair trade forgalom 2024-ben 11%-kal, 2,6 milliárd euróra…
Tovább olvasom >Digitális betétdíj-kupont vezet be a Lidl Németországban
2025. augusztus 4-től a Lidl valamennyi németországi üzletében digitális betétdíj-kupont…
Tovább olvasom >Lakásépítést szorgalmaz a német építésügyi miniszter az élelmiszerüzletek fölé
Verena Hubertz német építésügyi miniszter arra ösztönözné a nagy kiskereskedelmi…
Tovább olvasom >További cikkeink
45 millió fontos beruházást indít a Müller brit tejüzemében
A német Theo Müller csoporthoz tartozó Müller 45 millió fontot…
Tovább olvasom >NewPrinces Group veszi meg a Carrefour olaszországi üzletei
Megállapodást kötött a Carrefour a NewPrinces Group-pal olaszországi tevékenységeinek értékesítéséről.…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a fair trade Németországban
A németországi fair trade forgalom 2024-ben 11%-kal, 2,6 milliárd euróra…
Tovább olvasom >