Közel félszáz szakképzési centrumban segíti az oktatást 3D nyomtató

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2019. 10. 18. 11:06

A hazai szakképzés alapját jelentő, az Innovációs és Technológiai Minisztérium felügyelete alá tartozó 44 db szakképzési centrumnak, egy hazai és EU-s forrást egyaránt tartalmazó pályázati projektnek köszönhetően lehetősége van egy úgynevezett Digitális Közösségi Alkotólabor létesítésére, ahol a tanulók megismerhetik számos digitális tárgyalkotási technológia alapjait. Ezek között szerepel a 3D tervezés és nyomtatás is. A centrumok jelentős része, a teljes egészében magyar mérnökök által fejlesztett CraftBot 3D nyomtatókat használja.

Az úgynevezett digitális közösségi alkotó (DKA) laborok jelentős részében a CraftBot készülékei képviselik a jövő technológiájának is tartott 3D nyomtatást. Az eljárás a gyártóipar dinamikusan fejlődő ága, mára a modern ipar (Ipar 4.0) megkerülhetetlen része. A termékfejlesztésben, a prototípusok kialakítása során, a kis szériás gyártásban a legnagyobb ipari vállalatok alkalmazzák.
Ezzel párhuzamosan az oktatásban is egyre jelentősebb szerepe van a 3D nyomtatásnak: a közoktatástól kezdve, a szakképzésen át a felsőoktatásig egyre inkább terjed, az oktatás digitalizálásának kihagyhatatlan összetevője (a mikroelektronikával, robotikával, programozással együtt). Ezért is fontos, hogy a diákok már a szakképzési centrumokban megismerkedjenek vele.
Egy, a témával foglalkozó mai háttérbeszélgetésen Szepesi Balázs, az Innovációs és Technológiai Minisztérium gazdaságfejlesztésért fejlesztésért felelős helyettes államtitkára elmondta: „A 3D nyomtatás világa az alkotás szabadságát adja a diákok kezébe. Az általuk elképzelt, kitalált tárgyakat szinte azonnal a kezükbe foghatják. Ez később, amikor a szakképzésben, felsőoktatásban az ipari folyamatokat tanulják, világszínvonalú tudást és szemléletet ad nekik. A KKV szektor korszakváltás előtt áll, melynek kulcsa a digitalizáció. Célunk, hogy magyar tudásra épülő magyar cégek dolgozzanak a legújabb technológiákkal, ami a gyártó szektorban az értéklánc felső régiójába pozícionálja őket, és ezzel a magyar gazdaságot. Ezért fontos, hogy sikeresek legyenek az olyan cégek, mint a teljes egészében magyar tulajdonú CraftUnique.”
A CraftBot jelenlétét erősíti a hazai képzési rendszerben, hogy stratégiai partnerük, a Makerspace.hu (Alkotó Magyarország Nonprofit Kft.) a pedagógusok és oktatók számára elérhető akkreditált képzésekkel is támogatja a DKA-k fejlődését és a képzési anyagok előállításához illetve magához a képzéshez ők is a CraftUnique által biztosított CraftBot 3D nyomtatókat és a Craftware tárgyelőkészítő szoftvert alkalmazzák. Az említett akkreditált képzésen az elmúlt egy évben közel 200 fő oktató vett részt és sajátította el a legújabb tárgyalkotási technológiák alapjait. A CraftUnique Kft. partnere az oktatásban a Makerspace.hu Központi Digitális Közösségi Alkotóműhely.
A magyar mérnökök találékonyságát, világszerte elismert tudását igazolja, hogy ebben a szegmensben egy hazai vállalkozás a globális piac vezető szereplői között van. A kezdeményezés egy garázsműhelyből, start-upként, közösségi finanszírozással indult el 2013-ban. A manufaktúrás jellegű, kézi összeszerelés, illetve megmunkálás ma már egy 450m2-es csepeli gyártóegységben zajlik. A 100%-ban magyar tulajdonban lévő CraftUnique Kft. mára több mint 10.000 darab 3D nyomtatót gyártott. A cég termékeit 85%-ban külföldi piacokon értékesíti, elsősorban Észak-Amerikában és az Európai Unió területén.
„Iparági elemzők a 3D nyomtatásban a következő években is dinamikus, évről évre 30% és 50% közötti növekedést várnak. A legújabb gépekkel szemben elvárás, hogy kompatibilisek legyenek az Ipar 4.0-nak nevezett megoldásokkal, és integráljanak olyan funkciókat, amiket az ún. okosotthonok vagy éppen az IoT, Internet of Things alkalmazásokból már ismerünk. Ezért is lépünk piacra most legújabb fejlesztésünkkel, a CraftBot Flow 3D nyomtató családdal” – mondta Fazekas Csaba, a CraftUnique Kft. ügyvezető igazgatója.
A cég fejlesztői csapata a kezdeti néggyel szemben ma már 15 főt számlál, amit 2021-ig szeretnének megduplázni.

Kapcsolódó cikkeink