Korszerű hagyományőrzés az Univernél

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 04. 04. 00:54

A hazai élelmiszergyártásban és kiskereskedelemben fontos szereplőnek számító Univer cégcsoportot nem rendítette meg a válság, hiszen folyamatos fejlesztéssel nemhogy túlélték az elmúlt éveket, hanem töretlenül növekedtek. Az idei nyár során a paradicsomfeldolgozó kapacitásuk megduplázódását eredményező fejlesztéssel lesznek elfoglalva.

 Avramucz Attila vállalati kapcsolatokért felelős vezető Univer Product


Avramucz Attila
vállalati kapcsolatokért felelős vezető
Univer Product

– Az Univer Product Zrt. K+F+I (kutatás-fejlesztés-innováció) tevékenységét a teljes élelmiszerláncra, azon belül teljes termékpályákra alkalmazza – foglalta össze törekvéseiket Avramucz Attila, a cég vállalati kapcsolatokért felelős vezetője.

Saját nemesítési program

A cégcsoport törekvése, hogy a Magyarországon is megtermelhető alapanyagot lehetőleg 80 kilométeres sugarú körzetben állítsák elő. Termelői kapcsolataik négy évtizedesek, és ma már az Univernek a családi gazdaságok második, harmadik generációs tagjai szállítanak. A változást szemlélteti, hogy a hetvenes években legfeljebb kéttucatnyi terméket gyártott az Univer, ma már mintegy 1100 cikkelemet tartanak nyilván.

Fűszerpaprika területén szembe kellett nézniük azzal, hogy a kertészeti ágazatok sorvadása miatt a korábban államilag finanszírozott K+F (nemesítési) tevékenység gyakorlatilag megszűnt, miközben a gazdaságossági, környezeti és a fogyasztói elvárások miatt az alapanyagbázis továbbfejlesztésének igénye égetőbb, mint valaha. A feldolgozási igényeknek megfelelő fajták előállítására két, a Gazdaságfejlesztési Operatív Program (GOP) keretében meghirdetett pályázatot is nyertek.

– Összesen 131 millió forint támogatással (a még talpon maradt piaci szereplők között egyedül) saját csípősfűszerpaprika-nemesítési programot indított és folytat az Univer – mondta Palotás Gábor stratégiai és fejlesztési igazgató.

Természetes úton, több növénygeneráción át elvégzett szelekcióval növelték egyes fűszerpaprika-fajták csípősségtartalmát és betegség-ellenállóságát. Mindez azért érdekes, mert az Erős Pista néven ismert fűszerkrém négyszer erősebb változatával, a Haragos Pistával a közelmúltban készült el a cég. Avramucz Attila elmondta, hogy az Erős Pistát kedvelők mellett megjelent Magyarországon is egy fogyasztói réteg, amely ételeiben az extra erős ízt kedveli. Ezt pedig nem a régi fűszerek adagjainak emelésével lehet elérni, hanem egy új, csípősebb termékkel.

Új technika a paradicsom­sűrítmények között is

Az idei esztendőben saját fejlesztés révén megduplázzák a jelenlegi 24 ezer tonnás paradicsomfeldolgozási kapacitásukat. Amint Avramucz Attila beszámolt róla; az igényes paradicsomsűrítmény exportpiacain lehetőség kínálkozik a növekedésre, ehhez azonban korszerűbb feldolgozási és termesztési technológiára, hosszabb szezonra, sőt logisztikai fejlesztésekre is szükség van. 2014 az új technika telepítésének időszaka és a próba éve lesz.

Az Univer Product Zrt. az Új Széchenyi Terv keretében 18,7 millió forint támogatást nyert sütőüzemének technológiai fejlesztéséhez. Új kelesztőkamrát és termoolajos sütőkemencét építettek be, ami a legnagyobb darabszámban értékesített péksütemények és finompékáruk minőségének nagyfokú javulását eredményezte.

A fejlesztés révén a sütőüzem piaci pozícióját megőrizte, sőt, a Lipóti Pékséggel létrejött megállapodással erősíteni tudta. Ennek keretében a Lipóti márkanév és hagyományos technológia párosult az Univer sütőipari szakértelmével és a cégcsoport értékesítési csatornáinak kihasználásával. A két vállalkozáshoz csatlakozott a lisztet szállító harmadik, magyar tulajdonban lévő vállalkozás, a Gyermelyi Zrt. is.

Czauner P

Kapcsolódó cikkeink