Korlátozza az Edeka kiszolgáló pultjainak nyitva tartási idejét
Hibrid pultokat kíván bevezetni frissáru részlegein a német piacvezető Edeka, mely lépést a folyamatos munkaerőhiány indokolja. A kiszolgáló pultok a kereskedő számára még ma is fontos megkülönböztető elemként működnek.
Hibrid kiszolgáló pultok bevezetését tervezi az Edeka. A kereskedő működési területének hét régiójából ötben rugalmas, rövid időn belül önkiszolgálóvá alakítható megoldásokat kíván bevezetni főként a szakképzett kiskereskedelmi személyzet – különösen a frissáru részlegen tapasztalható – folyamatos hiánya miatt. Az Edeka Csoport honlapján jelenleg elérhető összesen 11.200 üres álláshelyből országosan több mint 4900 pultokba keres munkaerőt – ez az összes bolti álláshely csaknem fele.
A német Szövetségi Munkaügyi Hivatal adatai szerint a német szupermarketek húsáru részlegein az eladói pozíciók átlagosan 117 nap alatt telnek be, és mindössze 1,2 álláskereső jut minden egyes meghirdetett pozícióra.
A német kiskereskedelmi szövetség (HDE) azt közölte, hogy a szektorban 2023 végén már 120.000 volt a betöltetlen álláshelyek száma szemben a 2017-es 100.000-rel. Ebből is látszik, hogy az ágazati munkaerőhiány problémája évről évre kritikusabbá válik.
A stratégiai lépés azonban nem jelenti a kiszolgáló pultok rövid időn belüli bezárását. Edeka-kereskedőkkel készített és Németország regionális lapjaiban megjelent több mint egy tucatnyi interjú szerint a kiszolgáló pultok az értékteremtés szempontjából központi szerepet töltenek be az üzletekben. Sok helyen a meglévő pultokat egyszerűen önkiszolgálóvá alakítják a csúcsidőn kívüli időszakokban. Az Edeka szövetkezeti struktúrájának köszönhetően a független üzlettulajdonosok a helyszíntől függően maguk döntenek arról, hogy miként szervezik meg frissáru-részlegeiket. Számos üzlet tervezi például korszerűsíteni kínálatát, miközben a bolti alkalmazottakat sonka- és sajt-sommelier képzésben részesíti. Az előrecsomagolt termékek választékát, különösen alacsony hozzáadott értékű termékekkel és promóciók esetében, bővítik. Több, elsősorban városi területeken működő Edeka üzlet már most is önkiszolgáló termékekkel bonyolítja húsforgalmának akár 50%-át is.
Az elmúlt években az Edeka igyekezett fokozni önkiszolgáló pultjainak vonzerejét például azzal, hogy Németország-szerte külön hűségprogramot kínál a csemege részlegen. A pultnál elköltött minden 5 euró után egy bélyeget kapnak a vásárlók és 10 összegyűjtött bélyeg a teljes vásárlás értékéből levonható 10%-os kedvezményre jogosít. Keddenként a vásárlók 20%-os kedvezményt kapnak a részlegen kínált felvágottakra és kolbászokra.
A kezdeményezésre már régóta készülnek. Az Edeka innovációs platformja, a Techstarter 2022 második felében startupokat és technológiai cégeket kért fel arra, hogy mutassák meg, szerintük milyen less a „jövő kiszolgáló pultja”.
Kapcsolódó cikkeink
Csökkenőben a pezsgőfogyasztás Németországban
Németországban az elmúlt tíz évben jelentősen visszaesett a pezsgőfogyasztás: 2023-ban…
Tovább olvasom >Online gyógyszertár indításán dolgozik a dm Németországban
A dm drogérialánc 2025-től saját online gyógyszertárral kezd Németországban recept…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >