Korlátozza az Edeka kiszolgáló pultjainak nyitva tartási idejét
Hibrid pultokat kíván bevezetni frissáru részlegein a német piacvezető Edeka, mely lépést a folyamatos munkaerőhiány indokolja. A kiszolgáló pultok a kereskedő számára még ma is fontos megkülönböztető elemként működnek.

Az Edeka-kereskedők külön bélyeggyűjtő hűségprogramot kínálnak a kiszolgáló pultoknál
Hibrid kiszolgáló pultok bevezetését tervezi az Edeka. A kereskedő működési területének hét régiójából ötben rugalmas, rövid időn belül önkiszolgálóvá alakítható megoldásokat kíván bevezetni főként a szakképzett kiskereskedelmi személyzet – különösen a frissáru részlegen tapasztalható – folyamatos hiánya miatt. Az Edeka Csoport honlapján jelenleg elérhető összesen 11.200 üres álláshelyből országosan több mint 4900 pultokba keres munkaerőt – ez az összes bolti álláshely csaknem fele.
A német Szövetségi Munkaügyi Hivatal adatai szerint a német szupermarketek húsáru részlegein az eladói pozíciók átlagosan 117 nap alatt telnek be, és mindössze 1,2 álláskereső jut minden egyes meghirdetett pozícióra.
A német kiskereskedelmi szövetség (HDE) azt közölte, hogy a szektorban 2023 végén már 120.000 volt a betöltetlen álláshelyek száma szemben a 2017-es 100.000-rel. Ebből is látszik, hogy az ágazati munkaerőhiány problémája évről évre kritikusabbá válik.
A stratégiai lépés azonban nem jelenti a kiszolgáló pultok rövid időn belüli bezárását. Edeka-kereskedőkkel készített és Németország regionális lapjaiban megjelent több mint egy tucatnyi interjú szerint a kiszolgáló pultok az értékteremtés szempontjából központi szerepet töltenek be az üzletekben. Sok helyen a meglévő pultokat egyszerűen önkiszolgálóvá alakítják a csúcsidőn kívüli időszakokban. Az Edeka szövetkezeti struktúrájának köszönhetően a független üzlettulajdonosok a helyszíntől függően maguk döntenek arról, hogy miként szervezik meg frissáru-részlegeiket. Számos üzlet tervezi például korszerűsíteni kínálatát, miközben a bolti alkalmazottakat sonka- és sajt-sommelier képzésben részesíti. Az előrecsomagolt termékek választékát, különösen alacsony hozzáadott értékű termékekkel és promóciók esetében, bővítik. Több, elsősorban városi területeken működő Edeka üzlet már most is önkiszolgáló termékekkel bonyolítja húsforgalmának akár 50%-át is.
Az elmúlt években az Edeka igyekezett fokozni önkiszolgáló pultjainak vonzerejét például azzal, hogy Németország-szerte külön hűségprogramot kínál a csemege részlegen. A pultnál elköltött minden 5 euró után egy bélyeget kapnak a vásárlók és 10 összegyűjtött bélyeg a teljes vásárlás értékéből levonható 10%-os kedvezményre jogosít. Keddenként a vásárlók 20%-os kedvezményt kapnak a részlegen kínált felvágottakra és kolbászokra.
A kezdeményezésre már régóta készülnek. Az Edeka innovációs platformja, a Techstarter 2022 második felében startupokat és technológiai cégeket kért fel arra, hogy mutassák meg, szerintük milyen less a „jövő kiszolgáló pultja”.
Kapcsolódó cikkeink
Új fejezetet ír a Rimi Baltic a Salling Grouppal
Csendben megerősítette pozícióját a Rimi Baltic, miközben egyre kiélezettebb verseny…
Tovább olvasom >A Vusion Grouppal fejleszti okoskioszkjait a Lekkerland
A REWE csoporthoz tartozó Lekkerland a VusionGrouppal együttműködve digitalizálja a…
Tovább olvasom >Aldi Süd húshűtőiben az állattartási forma kerül a középpontba
Az Aldi Süd az első nagy élelmiszer-kiskereskedelmi lánc Németországban, amely…
Tovább olvasom >További cikkeink
Európa legjobb marketingszakembere: magyar győzelem a rangos nemzetközi versenyen
Bánhegyi Zsófia, a Magyar Marketing Szövetség vállalati kapcsolatokért felelős alelnöke,…
Tovább olvasom >Zöldséget gyereknapra – meglepő akcióval készül a foodora
Gyümölcs- és zöldség akciót hirdet a foodora gyereknap alkalmából, hogy…
Tovább olvasom >EY: Kulcskérdéssé vált az energiabeszerzés – egyre több cég versenyképességét vetik vissza az ingadozó árak
A cégek többsége aggódik a növekedéshez szükséges energia beszerzése miatt,…
Tovább olvasom >