Korlátozza az Edeka kiszolgáló pultjainak nyitva tartási idejét
Hibrid pultokat kíván bevezetni frissáru részlegein a német piacvezető Edeka, mely lépést a folyamatos munkaerőhiány indokolja. A kiszolgáló pultok a kereskedő számára még ma is fontos megkülönböztető elemként működnek.
Hibrid kiszolgáló pultok bevezetését tervezi az Edeka. A kereskedő működési területének hét régiójából ötben rugalmas, rövid időn belül önkiszolgálóvá alakítható megoldásokat kíván bevezetni főként a szakképzett kiskereskedelmi személyzet – különösen a frissáru részlegen tapasztalható – folyamatos hiánya miatt. Az Edeka Csoport honlapján jelenleg elérhető összesen 11.200 üres álláshelyből országosan több mint 4900 pultokba keres munkaerőt – ez az összes bolti álláshely csaknem fele.
A német Szövetségi Munkaügyi Hivatal adatai szerint a német szupermarketek húsáru részlegein az eladói pozíciók átlagosan 117 nap alatt telnek be, és mindössze 1,2 álláskereső jut minden egyes meghirdetett pozícióra.
A német kiskereskedelmi szövetség (HDE) azt közölte, hogy a szektorban 2023 végén már 120.000 volt a betöltetlen álláshelyek száma szemben a 2017-es 100.000-rel. Ebből is látszik, hogy az ágazati munkaerőhiány problémája évről évre kritikusabbá válik.
A stratégiai lépés azonban nem jelenti a kiszolgáló pultok rövid időn belüli bezárását. Edeka-kereskedőkkel készített és Németország regionális lapjaiban megjelent több mint egy tucatnyi interjú szerint a kiszolgáló pultok az értékteremtés szempontjából központi szerepet töltenek be az üzletekben. Sok helyen a meglévő pultokat egyszerűen önkiszolgálóvá alakítják a csúcsidőn kívüli időszakokban. Az Edeka szövetkezeti struktúrájának köszönhetően a független üzlettulajdonosok a helyszíntől függően maguk döntenek arról, hogy miként szervezik meg frissáru-részlegeiket. Számos üzlet tervezi például korszerűsíteni kínálatát, miközben a bolti alkalmazottakat sonka- és sajt-sommelier képzésben részesíti. Az előrecsomagolt termékek választékát, különösen alacsony hozzáadott értékű termékekkel és promóciók esetében, bővítik. Több, elsősorban városi területeken működő Edeka üzlet már most is önkiszolgáló termékekkel bonyolítja húsforgalmának akár 50%-át is.
Az elmúlt években az Edeka igyekezett fokozni önkiszolgáló pultjainak vonzerejét például azzal, hogy Németország-szerte külön hűségprogramot kínál a csemege részlegen. A pultnál elköltött minden 5 euró után egy bélyeget kapnak a vásárlók és 10 összegyűjtött bélyeg a teljes vásárlás értékéből levonható 10%-os kedvezményre jogosít. Keddenként a vásárlók 20%-os kedvezményt kapnak a részlegen kínált felvágottakra és kolbászokra.
A kezdeményezésre már régóta készülnek. Az Edeka innovációs platformja, a Techstarter 2022 második felében startupokat és technológiai cégeket kért fel arra, hogy mutassák meg, szerintük milyen less a „jövő kiszolgáló pultja”.
Kapcsolódó cikkeink
A városi kényelembe invesztál a Penny Németországban
Modernizálja a német Penny kis, városi diszkontüzleteit. Az erőteljesebben kényelemorientált…
Tovább olvasom >Növekszik a Fairtrade termékek forgalma Németországban
A Fairtrade termékek forgalma Németországban 2024 első felében 3%-kal emelkedett…
Tovább olvasom >A munkaerőhiány lesz a következő évtized legnagyobb kihívása az X5 Retail Group szerint
Igor Shekhterman, a cég vezérigazgatója szerint az X5 jelentős növekedés…
Tovább olvasom >További cikkeink
Suppan Gergely: stabil növekedés indulhat a kiskereskedelmi szektorban
Az utóbbi hónap adata biztató abból a szempontból, hogy elindulhat…
Tovább olvasom >Heteken belül több milliárd euró támogatás nyílik meg a zöld beruházásba kezdő vállalatoknak
Várhatóan idén novemberben több mint 3 milliárd eurós kerettel nyílik…
Tovább olvasom >Virágzik a használt termékek piaca
A felnőtt magyar lakosság kétharmada vásárolt már használt terméket, elsősorban…
Tovább olvasom >