Körkép a bébikategóriáról: később érő anyák és babák
Csökkenő születésszámok mellett is sok újdonságot tartogat a bébikategória. A rendkívül összetett termékkör közös hajtóereje a minőség és a kedvező ár-érték ajánlat, amit az egyre tudatosabbá váló anyukák vásárlási döntésükkel és a szájmarketing útján is értékelnek.
A demográfiai prognózisok hosszú távon a magyar társadalom öregedését jelzik, ez pedig nem kedvez a bébikategóriának. A szakemberek megegyeznek abban, hogy a 2010-es drasztikus születésszám-csökkenés lassul, de jelentősebb fogyasztóikör-bővülésre még nem lehet számítani.
– Piacnövekedés akkor következik be, ha a fiatalok meggyőződnek arról, hogy biztonságban fel tudják nevelni gyermekeiket – kezdi áttekintését Guba Ilona, a Hipp Kft. értékesítési és marketingigazgatója. A szakember szerint a válság hatására a vásárlók érezhetően tudatosabbá váltak. Ezt a gyártóknak fokozottan szem előtt kell tartani, és fejlesztéseik során a kedvező ár-érték arányú termékekre kell koncentrálni, amelyek gazdaságosabb felhasználást tesznek lehetővé, és kiváltásuk otthoni előállítással nehezen vagy drágán oldható meg. A kétezres évek közepén érezhető kényelmi célú vásárlások visszaszorultak a praktikum és a gazdaságosság szempontjai miatt. Ez látható a folyékony, kész tápszerek esetében is, ahol az anyukák inkább por tápszerekből maguk készítik el babáiknak a táplálékot.
Babamenü
– Az egészséges életmód térhódítása és az anyatejes táplálás társadalmi kommunikációja miatt nőtt a szoptatási hajlandóság, így az első hat hónapban több csecsemő kap anyatejet és kevesebb tápszert – mondja Kepe Zoltán, a Medico Uno Kft. termékmenedzsere. Ugyanakkor a gyártók folyamatosan kutatnak, fejlesztenek, és ennek eredményeképpen újabb, korszerűbb termékeket tudnak kínálni.
Antal Krisztina, a Nestlé Hungária Kft. trade marketing menedzsere a tápszer- és tejpépkategóriát jellemző magas márkahűségre hívja fel a figyelmet. A szülők ugyanis ragaszkodnak az orvos és a védőnő tanácsaihoz, hiszen gyermeküknek mindenből a legjobbat szeretnék biztosítani.
Jó példa erre a junior gyermekitalok szegmensének intenzív fejlődése. Dinamikusan nő még a folyékony tejpépek forgalma is, hiszen a termék fogyasztásra kész, hűtést nem igényel, így bárhol különösebb előkészület nélkül csillapítható vele a baba éhsége. A poharas des�szertek, joghurtok és kompótok szezonalitást mutatnak, forgalmuk nyáron magasabb, hiszen nem igényelnek hűtést, így ebben az időszakban praktikusan használhatóak kiránduláskor, vagy akár nagyobb utazáskor. Az üveges bébiétel a Nestlé megfigyelése alapján az otthon elkészített ételekkel versenyez, így ezt a szegmenst már befolyásolja a gazdasági helyzet. Itt elmozdulást tapasztaltak az alacsonyabb árú termékek felé.
Az Univer Product Zrt. szerint a gyermektáplálásban megfigyelhető tendencia, hogy az anyukák egyre nagyobb figyelmet fordítanak a minőségre. Ez annak is köszönhető, hogy az orvosok, védőnők hangsúlyozzák, a gyermekek helyes táplálása megalapozza a felnőttkori egészségi állapotot.
– Az anyukák felismerik a bébiétel előnyeit, hiszen praktikussága mellet fontos, hogy biztosítható az allergénmentes táplálás. Az Univer Csupajó Bébiétel továbbra is az egyetlen olyan termékcsalád a magyar piacon (mind a 34 termék esetében), amely nem tartalmaz hozzáadott cukrot, tejcukor-, tejfehérje-allergéneket, valamint glutént – jelenti ki Deákné Darányi Krisztina termékkategória-menedzser.
Mivel a kismamák mozgástere korlátozott, életükben a közösségek nagyon fontos szerepet játszanak (baba-mama klubok, internet), így a vállalat kommunikációjában ezekre helyezi a fő hangsúlyt. 2010-ben displaykihelyezésekkel támogatott pontgyűjtő akcióval is ösztönözték az Univer bébiételek vásárlását.
Folyó ügyek
Az édesanyák általában nagyon nagy figyelmet szentelnek a baba számára megfelelő termék kiválasztására, sokat járnak utána, sok helyen érdeklődnek, kérdezősködnek, és széles körben beszélik meg tapasztalataikat egy-egy termékkel kapcsolatban.
– Egyre több fórum elérhető, hiszen nemcsak a szomszédokkal, barátnőkkel, játszótéri ismerősökkel tudnak ezekről a témákról beszélgetni, hanem a világhálón is, ahol jellemző és aktív a részvételük – emeli ki Karancsi Zsolt, a Procter&Gamble vállalati kapcsolatok menedzsere.
A Pampers kiváló minőségű és folyamatosan megújuló, korszerű termékeket kínál három különböző árkategóriában. Az elmúlt években jelent meg a prémiumkategóriájú, a Pampers eddigi legszárazabb és legvékonyabb pelenkája, a Pampers Premium Care pelenka Dry Max™ technológiával.
A Libero szakemberei szerint a pelenkázási kor folyamatosan kitolódik, egyre később szoktatják le az édesanyák a gyermeket a pelenkáról, és a naponta elhasznált darabszám is emelkedik. Az anyukák promóciós érzékenysége nő, intenzíven keresik az árakciókat, kuponos és egyéb kedvezményeket, nyereménylehetőségeket.
– Nyitottak az újdonságra, igénylik az innovációt, a termékfejlesztést. Sőt, a divat is fontos tényező, ezért a gyártók újabbnál újabb dizájnnal forgalmazzák termékeiket. Jó példa erre a tavalyi focis Libero kollekciónk, vagy előtte a tigrises Up&Go nagy sikere a szülők körében – jegyzi meg Pessenlehner Dóra, az SCA Hygiene Products Kft. termékmenedzsere.
Szabályozás és bizalomépítés
A tudatosabb vásárlás jele, hogy jobban megnézik az anyukák a termékeket, elolvassák a specifikációs szövegeket.
– Szerencsére a Hipp Kft. termékei élen járnak a minél egészségesebb és megbízhatóbb táplálási lehetőségek nyújtása terén. Garanciát jelent az anyukáknak a bio minőség – szögezi le Guba Ilona.
A Hipp Kft. a törvényi előírásoknál sokkal szigorúbb belső irányelvek s elvárások alapján biztosítja a babáknak a legújabb táplálkozástudományi ismereteken alapuló egészséges ételeket. 740 ellenőrzési ponton megy át minden egyes termékük a garantáltan legmagasabb minőség érdekében. A környezettudatos élet, termékpálya, késztermék-előállítás, ezáltal pedig a fenntartható fejlődés szolgálata cégük alapfilozófiája, ezeket az értékeket a Hipp családi vállalkozás megalakulása óta vallja, és eszerint építette fel stratégiáját.
Tavasszal is virágzik
az akció
A Hipp promóciói részben a megszokott eladáshelyi ösztönző aktivitásokban, trade marketing akciókban jelennek meg idén is, ám eddigi gyakorlatuktól eltérően lesz többlettöltősúly-akciójuk a teákat érintően, és hozzáadottérték-, valamint multi-buy akciókkal is készülnek.
Jelenleg is tart a Nestlé márkáit összefogó, erős integrált médiatámogatással megjelenő „Vedd ki a részed, nyerd meg az egészet!” elnevezésű promóció, amelyben bébiétel-vásárlással is részt lehet venni.
Az Univer idén a korábbi években már bejáratott csatornákon, közösségeken (baba-mama klubok, játszóházak, internet) keresztül éri el az anyukákat. Honlapjuk jelentős fejlesztésen megy keresztül, céljuk a megfelelő orvosi háttérrel rendelkező tartalomszolgáltatás, valamint a játszóházak és rajtuk keresztül az anyukák megmozgatása. Idén is folytatják a televíziós műsorszponzorációt, a direkt mail kiküldéseket, az országos programokkal való együttműködést, a pontgyűjtő akciót és a displaykihelyezéseket.
Újdonság és marketing-
támogatás
Szokásához híven idén is számos újdonsággal jelenik meg a Hipp a piacon. Részben új ízekkel a már meglévő termékcsoportokon belül, részben új kategóriák formájában, mint például a Kinder Waffeln termékcsalád. Korszakos bevezetésre készülnek a tápszereknél, ahol úttörőként a Hipp alkalmazza először a kombiotikummal való kiegészítést, ami a pro- és prebiotikumok egyidejű felhasználását jelenti. Szintén programszerű, tudatos, cégszintű folyamat termékeik só- és cukortartalmának csökkentése, illetve az omega-3 telítetlen zsírsavak alkalmazása, amelyet fel is tüntetnek termékeik címkéjén. Mindezek támogatására tudatosan célzott, hatékony marketingtevékenységet folytatnak, főleg a célközönségi lapokat és a direktmarketing-lehetőségeket használva. Év elején citylight kampányuk fut az egyedülálló kombinációt tartalmazó tápszerek szerepeltetésével. 2011-ben terveik között szerepel még tv-kampány is. Az online lehetőségeket egyre intenzívebben használják.
A Nestlé számára is igen fontos kommunikációs felület az internet, honlapjukon nemcsak a termékekről, de a csecsemőtáplálás szakmai kérdéseiről is találhatnak információkat az édesanyák.
A Medico Uno csapata a németországi gyártóval közösen dolgozik új termékek kifejlesztésén, amelyek 2011-ben kerülnek majd bevezetésre. Céljuk, hogy a Humana tápszerportfólióban még több, a csecsemők igényeit a legmagasabb szinten kielégítő termék legyen megtalálható.
Felismerve a piac igényeit, 2011 tavaszán az Univer a Csupajó bébiételek új termékcsoportjával jelenik meg a boltok polcain. A 7 termékből álló, 10 hónapos kortól való csoport a termékcsaládra jellemzően nem tartalmaz hozzáadott cukrot, glutént, valamint tejfehérje- és tejcukorallergéneket. A darabosabb ételeket sorakoztató, 8 hónapos kortól való termékcsalád 3 új, egyedi ízvilágú taggal bővül.
Az SCA, növelve a Libero kiegészítő termékek – eldobható előke, alátét – kínálatát, bevezeti a Libero melltartóbetétet fehér, és a piacon egyedülálló testszínű változatban is. Összességében a márka intenzívebb médiajelenlétet tervez ebben az évben.
A vásárlás helyén
A Hipp instore aktivitásait a korábbi megjelenésekhez hasonlókra tervezi, ám anyagi lehetőségeikhez mérten növelik majd a különböző másodlagos kihelyezéseket, sőt ugyanezek indoor területen az egészségügyi egységekben is megjelennek majd.
2011-ben, a tavalyi sikereken felbuzdulva, az Univer Csupajó bébiételes displayekkel, szórólapokkal, pontgyűjtő akciós kommunikációval jelenik meg a boltokban.
– Elsősorban Libero kuponos aktivitásokat szerveztünk az év első felére, melynek során minden, eddig ismert – online, onpack és újságos – kuponfajtát alkalmazunk – mondja Mayer Adrienne, az SCA Hygiene Products trade marketing koordinátora. A pelenkakategória vásárlói jelezték, hogy az extra mennyiség, az árakció, valamint a kuponnal biztosított árelőny mellett a popsitörlőt is szívesen látnák a promóciókban, ezért Libero popsitörlő onpack aktivitással is készülnek.
Mivel az internethasználat jelentős a Libero vásárlói célcsoportnál, ezért az online tailor made promóciók szervezése is fontos feladat a trade marketing munkában.
Kátai Ildikó
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >