Körforgásos gyártás, pazarlásmentes tervezés: a higiéniai piacon nem csak üres jelszó a fenntarthatóság
A vállalatok egyre nagyobb figyelmet fordítanak a környezettudatos működésre, és ebben kulcsszerepet játszhat a higiéniai termékek beszerzése. Az iparág vezető vállalatának professzionális márkája, a Tork partner a zöld törekvésekben – és mindezt az üzleti környezet is díjazza. A magyar higiéniai piacon három évtizede jelen lévő Tork az idén már tizenkettedik alkalommal érdemelte ki a kiváló magyarországi márkákat elismerő Superbrands díjat.

Nemcsak Superbrand, „zöld Superbrand” lenne a 12. alkalommal díjazott Tork
A fogyasztók és a munkavállalók részéről is egyre nagyobb nyomás hárul a vállalatokra azért, hogy több figyelmet fordítsanak a környezettudatos működésre. Egy 2022-es felmérésben a vendégek 90%-a mondta azt, hogy az éttermek fenntarthatósága fontos számára[1]. Az Essity hét országban elvégzett kutatása pedig arra derített fényt, hogy a dolgozók 78%-a szerint munkáltatója többet is tehetne az iroda fenntarthatóbb működéséért, az emberek 66%-a pedig új munkahely keresésekor már a környezettudatosság terén kivívott hírnevük alapján is mérlegeli a cégeket[2].
A fiatal generáció elvárja a környezettudatosságot
A vállalatok a beszállítóktól is elvárják, hogy vegyék figyelembe a környezetvédelem szempontjait. Az a terület pedig, ahol minden étterem, iroda vagy bevásárlóközpont sokat tehet a fenntarthatóságért, a higiénia. A vállalatok számára a papíradagolók vagy tisztítószerek beszerzésekor már nemcsak a tisztaság vagy a praktikus kialakítás a szempont, hanem a környezettudatosság is. Mindez pedig főszerepet játszott abban, hogy a Tork november végén már 12. alkalommal vehette át a legkiválóbb magyarországi márkáknak járó Superbrands elismerést.
„Célunk, hogy ne pusztán Superbrand, hanem zöld Superbrand legyünk
– mondta el az díj átvétele után Nagy Géza, a Tork kereskedelmi igazgatója.
„A fenntarthatóság számunkra nemcsak jelszó, divat, hanem évek óta tartó üzleti koncepció és termékstratégia: az Essity korábbi anyacége, az SCA svéd erdészeti vállalat Európa legnagyobb erdő-magántulajdonosaként a kezdetektől fontosnak tartja a fenntartható gazdálkodást. Számomra családapaként is fontos, hogy a bolygót megőrizzük a következő generációnak, és a gyerekeim számon is kérik rajtam, hogy munkám során mit teszek a környezetért.”
Nemcsak beszélnek a fenntarthatóságról
A Tork anyacége, az Essity idén ismét platina besorolást kapott az EcoVadis fenntarthatósági minősítő cégtől, amelynek vizsgálatában a vállalatok felső 1 százalékában teljesített. Az Essity számos gyakorlati lépést is tesz azért, hogy a környezettudatosság ne csak a divatos jelszavak szintjén jelenjen meg a működésében.
„Fontos, hogy ne csak beszéljünk ökológiai lábnyomunk csökkentéséről, hanem érdemi intézkedésekkel és valóban környezetbarát termékekkel valósítsuk meg
– tette hozzá a díj átvételét követően Tápai Dezső, a Tork értékesítési igazgatója.
Azért sem tudunk mellébeszélni, mert vevőink azt várják el, hogy a higiénia kézzel fogható és jelentésekben számszerűsíthető módon járuljon hozzá saját fenntarthatósági céljaik megvalósításához, ez ugyanis ma már fontos versenyelőny és fogyasztói elvárás is egyben.”
A környezetvédelem már a tervezés során hangsúlyos szempont. Az olyan rendszerek, mint a Tork SmartOne® vagy a Tork Reflex® a papírfogyasztás akár 40%-os csökkentését is lehetővé teszik kialakításuknál fogva, mivel a felhasználó képes csak egyetlen lapnyi toalettpapírt vagy törlőkendőt kivenni belőlük, elkerülve a felesleges pazarlást. Az idei évtől kezdve szén-dioxid-semleges tanúsítvánnyal rendelkező adagolókat is kínál a vállalat: a 27-féle karbonsemleges adagoló gyártásához igazoltan megújuló villamos energiát használnak.
A Tork törekvéseinek friss mérföldköve, hogy a Laposa Borterasz első balatoni üzletként megkapta a vállalat fenntarthatósági elismerését. A badacsonyi vendéglátóhely a kézmosáshoz biológiailag lebomló, 99%-ban természetes eredetű összetevőkből készült szappant biztosít vendégeinek, amely nem károsítja a vízi élővilágot, a használt papírtermékek 100%-ban újrahasznosítottak, az alkalmazott adagolók pedig karbonsemlegesek.
Körforgásos gazdaság, a jövő paradigmája
„Kulcsfogalom a körforgásos gazdaság. Ennek a paradigmának a lényege, hogy az egyszer kitermelt nyersanyagok – legyenek azok ásványok vagy fák – minél tovább maradjanak a gazdaság körforgásában, így csökkentve a természeti erőforrások felhasználását. A körforgásosság főszerepet játszhat abban, hogy a gazdaságunk fenntarthatóbb pályára álljon és teljesíteni tudjuk a klímacélokat.”
A körforgásos elv számos módon megvalósul. Az Essity legnagyobb franciaországi egysége, a magyar piacra is gyártó hondouville-i üzem 2008 óta vezető szerepet tölt be az élelmiszer- és italcsomagolásokból származó papírrostok újrahasznosításában. A cég nemrég felavatta a világ első olyan professzionális papírhigiéniai gyártósorát, amely immár a nemcsak papírból készült italos és tejesdobozokat is képes újrahasznosítani. A létesítmény évente 25 000 tonnányi hulladékot forgat vissza a termelésbe, ami a Franciaországban összegyűjtött, válogatott és újrahasznosított élelmiszer- és italos dobozok 60%-ának felel meg.
Az Essity kezdeményezése a PaperCircleTM nevű kéztörlőpapír-újrahasznosító szolgáltatás, amelynek lényege az irodaházakban, gyárakban elhasznált papír kéztörlők újrabegyűjtése és újrahasznosítása. A gyártás során alternatív rostanyagokat is bevet a vállalat. A világban keletkező búzaszalma közel fele ma hulladékként végzi – az Essity mannheimi rostüzemében viszont lakossági és ipari higiéniai papírtermékek készülnek a helyi gazdáktól begyűjtött búzaszalmából.
Kapcsolódó cikkeink
Továbbra is luxusnak számít a női higiénia Magyarországon
Miközben az Európai Unió több tagállama már nullára csökkentette a…
Tovább olvasom >Tiszta haszon!
A higiéniai piac néhány nagy szereplőjét piacról, termékújdonságokról, vásárlói preferenciákról,…
Tovább olvasom >Havi ügy, közös felelősség: tescós vásárlással segíthetünk azoknak, akiknek nem telik menstruációs termékekre
Május 28-án, a menstruációs higiénia világnapján a Tesco arra hívta…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >