Körforgásos gyártás, pazarlásmentes tervezés: a higiéniai piacon nem csak üres jelszó a fenntarthatóság
A vállalatok egyre nagyobb figyelmet fordítanak a környezettudatos működésre, és ebben kulcsszerepet játszhat a higiéniai termékek beszerzése. Az iparág vezető vállalatának professzionális márkája, a Tork partner a zöld törekvésekben – és mindezt az üzleti környezet is díjazza. A magyar higiéniai piacon három évtizede jelen lévő Tork az idén már tizenkettedik alkalommal érdemelte ki a kiváló magyarországi márkákat elismerő Superbrands díjat.

Nemcsak Superbrand, „zöld Superbrand” lenne a 12. alkalommal díjazott Tork
A fogyasztók és a munkavállalók részéről is egyre nagyobb nyomás hárul a vállalatokra azért, hogy több figyelmet fordítsanak a környezettudatos működésre. Egy 2022-es felmérésben a vendégek 90%-a mondta azt, hogy az éttermek fenntarthatósága fontos számára[1]. Az Essity hét országban elvégzett kutatása pedig arra derített fényt, hogy a dolgozók 78%-a szerint munkáltatója többet is tehetne az iroda fenntarthatóbb működéséért, az emberek 66%-a pedig új munkahely keresésekor már a környezettudatosság terén kivívott hírnevük alapján is mérlegeli a cégeket[2].
A fiatal generáció elvárja a környezettudatosságot
A vállalatok a beszállítóktól is elvárják, hogy vegyék figyelembe a környezetvédelem szempontjait. Az a terület pedig, ahol minden étterem, iroda vagy bevásárlóközpont sokat tehet a fenntarthatóságért, a higiénia. A vállalatok számára a papíradagolók vagy tisztítószerek beszerzésekor már nemcsak a tisztaság vagy a praktikus kialakítás a szempont, hanem a környezettudatosság is. Mindez pedig főszerepet játszott abban, hogy a Tork november végén már 12. alkalommal vehette át a legkiválóbb magyarországi márkáknak járó Superbrands elismerést.
„Célunk, hogy ne pusztán Superbrand, hanem zöld Superbrand legyünk
– mondta el az díj átvétele után Nagy Géza, a Tork kereskedelmi igazgatója.
„A fenntarthatóság számunkra nemcsak jelszó, divat, hanem évek óta tartó üzleti koncepció és termékstratégia: az Essity korábbi anyacége, az SCA svéd erdészeti vállalat Európa legnagyobb erdő-magántulajdonosaként a kezdetektől fontosnak tartja a fenntartható gazdálkodást. Számomra családapaként is fontos, hogy a bolygót megőrizzük a következő generációnak, és a gyerekeim számon is kérik rajtam, hogy munkám során mit teszek a környezetért.”
Nemcsak beszélnek a fenntarthatóságról
A Tork anyacége, az Essity idén ismét platina besorolást kapott az EcoVadis fenntarthatósági minősítő cégtől, amelynek vizsgálatában a vállalatok felső 1 százalékában teljesített. Az Essity számos gyakorlati lépést is tesz azért, hogy a környezettudatosság ne csak a divatos jelszavak szintjén jelenjen meg a működésében.
„Fontos, hogy ne csak beszéljünk ökológiai lábnyomunk csökkentéséről, hanem érdemi intézkedésekkel és valóban környezetbarát termékekkel valósítsuk meg
– tette hozzá a díj átvételét követően Tápai Dezső, a Tork értékesítési igazgatója.
Azért sem tudunk mellébeszélni, mert vevőink azt várják el, hogy a higiénia kézzel fogható és jelentésekben számszerűsíthető módon járuljon hozzá saját fenntarthatósági céljaik megvalósításához, ez ugyanis ma már fontos versenyelőny és fogyasztói elvárás is egyben.”
A környezetvédelem már a tervezés során hangsúlyos szempont. Az olyan rendszerek, mint a Tork SmartOne® vagy a Tork Reflex® a papírfogyasztás akár 40%-os csökkentését is lehetővé teszik kialakításuknál fogva, mivel a felhasználó képes csak egyetlen lapnyi toalettpapírt vagy törlőkendőt kivenni belőlük, elkerülve a felesleges pazarlást. Az idei évtől kezdve szén-dioxid-semleges tanúsítvánnyal rendelkező adagolókat is kínál a vállalat: a 27-féle karbonsemleges adagoló gyártásához igazoltan megújuló villamos energiát használnak.
A Tork törekvéseinek friss mérföldköve, hogy a Laposa Borterasz első balatoni üzletként megkapta a vállalat fenntarthatósági elismerését. A badacsonyi vendéglátóhely a kézmosáshoz biológiailag lebomló, 99%-ban természetes eredetű összetevőkből készült szappant biztosít vendégeinek, amely nem károsítja a vízi élővilágot, a használt papírtermékek 100%-ban újrahasznosítottak, az alkalmazott adagolók pedig karbonsemlegesek.
Körforgásos gazdaság, a jövő paradigmája
„Kulcsfogalom a körforgásos gazdaság. Ennek a paradigmának a lényege, hogy az egyszer kitermelt nyersanyagok – legyenek azok ásványok vagy fák – minél tovább maradjanak a gazdaság körforgásában, így csökkentve a természeti erőforrások felhasználását. A körforgásosság főszerepet játszhat abban, hogy a gazdaságunk fenntarthatóbb pályára álljon és teljesíteni tudjuk a klímacélokat.”
A körforgásos elv számos módon megvalósul. Az Essity legnagyobb franciaországi egysége, a magyar piacra is gyártó hondouville-i üzem 2008 óta vezető szerepet tölt be az élelmiszer- és italcsomagolásokból származó papírrostok újrahasznosításában. A cég nemrég felavatta a világ első olyan professzionális papírhigiéniai gyártósorát, amely immár a nemcsak papírból készült italos és tejesdobozokat is képes újrahasznosítani. A létesítmény évente 25 000 tonnányi hulladékot forgat vissza a termelésbe, ami a Franciaországban összegyűjtött, válogatott és újrahasznosított élelmiszer- és italos dobozok 60%-ának felel meg.
Az Essity kezdeményezése a PaperCircleTM nevű kéztörlőpapír-újrahasznosító szolgáltatás, amelynek lényege az irodaházakban, gyárakban elhasznált papír kéztörlők újrabegyűjtése és újrahasznosítása. A gyártás során alternatív rostanyagokat is bevet a vállalat. A világban keletkező búzaszalma közel fele ma hulladékként végzi – az Essity mannheimi rostüzemében viszont lakossági és ipari higiéniai papírtermékek készülnek a helyi gazdáktól begyűjtött búzaszalmából.
Kapcsolódó cikkeink
Tiszta haszon!
A higiéniai piac néhány nagy szereplőjét piacról, termékújdonságokról, vásárlói preferenciákról,…
Tovább olvasom >Havi ügy, közös felelősség: tescós vásárlással segíthetünk azoknak, akiknek nem telik menstruációs termékekre
Május 28-án, a menstruációs higiénia világnapján a Tesco arra hívta…
Tovább olvasom >Akár napi 20 munkamegszakítás, extra dolgozói stressz és jelentős pazarlás forrása a gyárakban a tisztítás, pedig lenne megoldá
Műszakonként akár 20 megállás – ennyiszer kell egy gépkezelőnek otthagynia…
Tovább olvasom >További cikkeink
Már három autonóm üzletet működtet a Carrefour Belgiumban
A Carrefour Belgium megnyitotta harmadik autonóm BuyBye üzletét a NATO…
Tovább olvasom >Mézes-gyümölcsös snackkel lép az amerikai piacra David Beckham
David Beckham, az egykori világhírű labdarúgó saját élelmiszermárkát vezet be…
Tovább olvasom >„A polc nemcsak hely, hanem stratégia” – a P&G újragondolja a vásárlói élményt Magyarországon
Interjú Joanna Bohdanowicz-cal, a Procter & Gamble Közép-európai szenior igazgatójával…
Tovább olvasom >