Konzerv: nyitás
Folyamatosan nőnek az elvárások a konzervvel szemben. Legyen egészséges, finom, könnyen nyitható, és bizonyos szegmensekben jó pont, ha magyar eredetű. A gyártók felveszik a kesztyűt: a piacon sok az újdonság mind összetevőkben, mind csomagolásban. Egyre több piaci szereplő ismeri ugyanis fel: a márkatermékeknek nem elég prémiumnak lenniük – a piacon tapasztalható árharcban annak is kell látszaniuk.
A vásárlási kedv élénkülése a konzervek piacára is kedvezően hat. Az árszínvonal ugyanakkor termékkörönként eltérő irányokban és amplitúdóval ingadozik, hiszen az alapanyagok világpiaci ára, legyen szó zöldségről, húsról, halról, számos tényező miatt folyamatos változásban van. Ehhez a piac már hozzászokott.
– Az európai tendenciákhoz hasonlóan itthon is egyre erősebb a hüvelyesek szegmensének növekedése, közülük is főleg a babok, szószos babok és csicseriborsó népszerűsége emelkedik – informálja lapunkat Szirbek András, a Bonduelle Central Europe Kft. marketingigazgatója. – Pozitív képet mutat a Magyarországon hagyományosan erős csemegekukorica is.
Az emelkedő eladásokért meg kell dolgozni, hangsúlyozza Nemes Tibor, az Import Trade Hungary Kft. tulajdonosa:
– Az Import-Trade Kft. konzerveladási adatai az elmúlt években folyamatos növekedésben vannak. Ez azonban csak a nagyon aktív értékesítői munkának köszönhető, ugyanis a konzervpiac folyamatosan csökken, mivel a hűtött és frissáru szegmens évről évre erősödik a konzerv kárára.
Újat kell mutatni
Ma már közismert alapelv, hogy a zöldségekből származó rost, vitamin elengedhetetlen része az egészséges táplálkozásnak. Ez a szempont a hazai vásárlórétegnél is egyre fontosabb, bár az erős étkezési tradíciók miatt térnyerése lassú.
– Egy újabb trend szerint Nyugat Európában sokan hagyják el vagy helyettesítik a húsféléket, akár végleg, akár csak alkalomszerűen, hetente egyszer-kétszer, ezeket hívják flexitárinusoknak. Ebben az esetben a fehérjeszükséglet a hüvelyesekből pótolható, és nem kell lemondani az ízekről sem – mondja Szirbek András. – Ez a trend lassan Magyarországon is tetten érhető, amire ráerősítenek a konyhai műsorok, receptek és az internet.
Az egészségtudatos táplálkozás térnyerése pozitív hatással van a tonhalkonzervek forgalmára is.
– Egyre több vásárlóban sikerül tudatosítani, hogy a tonhalkonzervek tartósítószert nem tartalmaznak, így tökéletes alternatívái lehetnek a friss halaknak, melyekhez leginkább csak egy-egy tengerparti nyaralás során juthatnak hozzá a hazánkban élő, tenger gyümölcseinek szerelmesei – állapítja meg Takácsné Rácz Zsuzsanna, a Del Pierre Central Europe Kft. kereskedelmi igazgatója.
Berényi László, a Globus Konzervipari Zrt. sales managere elsősorban az adalékanyag-mentességet emeli ki az erősödő fogyasztói szempontok közül.
– Egyre nagyobb teret nyernek az „egyszemélyes” konzervek is – említ meg egy másik trendet. – Ezeket, amikor nincs időnk ebédelni, akár a munkahelyünkön is elfogyaszthatjuk. A saját márkás termékek pozíciói változatlanul erősek.– A PL szortimentek már nemcsak alapkonzervekből állnak, hanem olyan különlegességekkel is színesítik, mint pl. ananász vagy gyümölcskoktél – jegyzi meg Molnár Zsolt, a Foltin Globe Kft. key account managere. – A meghívásos tenderek arra engednek következtetni, hogy egyre nagyobb figyelmet fordítanak a láncok arra, hogy (például meggy, zöldborsó, uborka esetében) magyar származású termékek kerüljenek a boltok polcaira. Az értékesítési adataink alapján megfigyelhető, hogy a szállítás miatt praktikus konzervcsomagolást egyes termékeknél (például a gombánál) felváltja az üveg, hogy a prémium, jó minőségű termékeket meg lehessen mutatni a vásárlóknak.
A kereskedelmi márkák erősödése mindaddig törvényszerű, amíg a diszkont csatorna erőteljesen növekszik hazánkban.
– A diszkontokban azonban a zöldségkonzerv kategória nem olyan széles és látványos, mint más üzletekben – fűzi hozzá Szirbek András. – Ráadásul ebben a kategóriában még kevés az igazi márka, és főleg időszakos jelleggel jelennek meg. A gyártói márkák számára a fő promóciós és márkafókusz változatlanul a hiper- és szupermarket csatornában zajlik.
Egyediségre törekedve
A Del Pierre Central Europe Kft. folyamatosan bővíti és innoválja szortimentjét a vásárlói igények figyelembevételével. Ennek tükrében, idén ősszel a Magyarországon egyedülálló Twist márka teljesen megújul.
Az új trendeket és fogyasztói igényeket figyelembe véve egy letisztult és egységes Twist márkaarculat született. A termékek csomagolása egységesen sárgába „öltözött”, a napsütés színével a Twist termékek energiát, életörömöt és derűt sugároznak. A márkalogó szintén megújult, amely lágyabb és nőiesebb lett.
– Idén szeretnénk több új termékkel is megjelenni a piacon, mind kiszerelés, mind ízesítés tekintetében – tekint előre Takácsné Rácz Zsuzsanna, a cég kereskedelmi igazgatója. – Több irányú fejlesztéseket tervezünk az egészségtudatos táplálkozás jegyében, így idén ősszel bevezetjük a csökkentett zsírtartalmú 3×60 g-os Twist light tonhal termékünket. Törekszünk az egyediségre, hogy mind kiszerelésben, mind minőségben különbözzünk a konkurens termékektől. Értékesítési csatornáink közt megtalálhatóak mind a hipermarketek, mind a diszkonthálózatok, de a hazai láncokban is évről évre sikerül növelnünk a jelenlétünket.
Marketingstratégiájukban kiemelt szerepet kap az online csatornák kiaknázása, valamint a hálózatspecifikus tailor-made promóciók szervezése, tudjuk meg. Igyekeznek minél több másodlagos kihelyezéssel felhívni a figyelmet termékeikre.
– Nemcsak a termékfejlesztések, hanem a marketing területén is szeretnénk innovációt végrehajtani az idei évben – teszi hozzá Takácsné Rácz Zsuzsanna. – Igyekszünk ATL- és BTL-eszközöket egyaránt beépíteni marketingmixünkbe, ezek aránya azonban márkánként, termékkategóriánként változó. Az online világ lehetőségeit kihasználva törekszünk arra, hogy marketingeszközeink tárházát folyamatosan bővítsük, ugyanakkor fontosnak tartjuk az olyan hagyományos marketingeszközök további használatát is, mint a kóstoltatások, leaflet megjelenések vagy épp display-promóciók.
Gőzzel párolt újdonágok
A Bonduelle már most is széles választékát nyújtja a zöldségkonzerveknek a legjobb minőségben, a szuperédes Gold kukoricától a Bon Menu szószos babokon át a csicseriborsóig vagy a bébirépáig, különböző méretekben, a családi kiszerelésig bezárólag. Az újdonságok piacra dobása folyamatos: nemrég vezették be új, kis kiszerelésű Inspiráció termékcsaládjukat, amely praktikus méretű egyadagos megoldást nyújt egy salátához vagy pizzára.
– A Bonduelle missziója, hogy a zöldségek még inkább a mindennapi táplálkozás részévé váljanak, mert egészségesek és élvezetesek – fogalmazza meg Szirbek András. – Ezen a területen mindig is mi voltunk a kategória nagykövete, és a legjelentősebb innovációk hozzánk kötődnek Magyarországon is.
Idén tovább folytatják a gőzzel párolt termékeik bővítését, amelyek most egységesen Vapeur néven lesznek elérhetők bab, lencse és más termékekkel. Ezzel a technológiával a zöldségek még jobban megőrzik eredeti tulajdonságukat, ropogósak és frissek maradnak. Ebben az új termékcsaládban vezetik be Magyarországon elsőként a hozzáadott cukor nélküli zöldborsót, amely nemcsak gőzben párolt, hanem édes, ropogós és zsenge is, árulja el a marketingvezető.
– A Bonduelle mindig is a legaktívabb és a legláthatóbb márka volt a kategóriában, ami ezután sem fog változni – ígéri Szirbek András. – Folyamatos a jelenlétünk az egyre meghatározóbb digitális csatornákon is. Az elmúlt években számos internetes kampányunk zajlott, és a saját digitális felületeink egyre népszerűbbek, köztük az új Instagram-oldalunk is. A YouTube-csatornánkon lévő recepteket szintén sokan követik, a legutóbbi Színek kampánnyal átléptük az 1 milliós összes nézőszámot. Számos séffel, bloggerrel és más influencerekkel dolgozunk együtt, akik egyre többen az arcukat és a tudásukat is adják, hogy minél több inspirációt adjunk a fogyasztóknak.
100% olasz
A Foltin Globe Kft. elsősorban a gyümölcskonzervek, a bab-, a paradicsom- és a halkonzervek szegmenseiben foglal el erős pozíciókat.
– Törekszünk arra, hogy bizonyos márkáink alá (ilyen például a Top Fruits) kizárólag könnyen nyitható doboztetővel ellátott (easy-open) termékek tartozzanak, ezzel ugyanis jelentősen növelni lehet a márkahűséget – jelzi Molnár Zsolt. – Idén tavasszal jelent meg a piacon új paradicsom-termékcsaládunk: a Pregod’oro termékek 100%-ban olasz paradicsomokból készültnek, és olyan közkedvelt konzervek tartoznak bele, mint a passzírozott, hámozott egész, illetve darabolt paradicsom 400 g-os, valamint HoReCa-kiszerelésben.
Eladásösztönzés terén a Foltin Globe alapvetően az újságos megjelenést preferálja, amit havi árakciókkal erősítenek, teszi hozzá a key account manager.
Egészségtudatos portfólió
A Globus Zrt. nemrégiben indította útjára legújabb egészségtudatos portfólióját, GLOBUS Vital márkanév alatt.
– Minden termékfejlesztésnél elsődleges célunk a vásárlók igényeit figyelembe véve olyan termékeket létrehozni, amelyek valódi könnyítést nyújtanak a mindennapi életben – hangsúlyozza Berényi László. – A legújabb termékcsaládunkban ilyen a Quinoa és a Tönköly, melyek áztatási és főzési idő nélkül azonnal fogyasztható formában újdonság a piacon.
Márkáikat 360°-ban támogatják, tudjuk meg tőle, így lehetőségeikhez mérten minden médiatípusban megjelennek. Ebben nagy segítségükre vannak márkanagyköveteik: Kovács Lázár Chef és Pásztor Anna is.
– A márkatámogatás mellett a bolti megjelenést is az adott időszak kommunikációs kampányának stílusában és üzenetei szerint építjük fel – fűzi hozzá a sales manager.
Legjobb reklám a minőség
A Glatz Hungary Kft. elsősorban zöldség és gyümölcskonzerveket, illetve különféle hal- és tenger gyümölcsei konzerveket forgalmaz széles minőségi spektrumban. A zöldség-gyümölcs konzervekkel elsősorban a közületi igényeket elégítik ki nagy kiszerelésekben és speciális cukormentes változatban, vagy a gasztronómia részére szállítanak olyan különlegességet, mint az articsóka. A tonhal áremelkedése az ő konzervkínálatuk egy részét is érintette, részben a halászati feltételek és a szállítási költségek miatt, árulja el Habuda-Salyámosy Rita, a Glatz Hungary Kft. marketingmenedzsere, aki kiemeli:
– A halkonzervpiacon tapasztalható árharc ellen csakis specialitások és prémium minőségű termékek bevezetésével tudjuk felvenni a harcot. Idén vezettük be a Larsen kagyló- és pisztrángkonzerveket, az Excelsior tonhalsalátát, és egy kis szünet után újra szerepel kínálatunkban a Nuri szardínia. Ez utóbbit a Glatz cég tulajdonát képező portugál üzemben gyártjuk, egészen különleges minőséget képvisel: sok kézi munkával készül, és csak a legjobb minőségű szardínia kerülhet a dobozba. A John West tonhal- és lazacsalátákat praktikus villával ellátott csomagolásban kínáljuk, azonnal fogyasztható a könnyű ebéd vagy vacsora, akár gluténmentes változatban is. Szerepel még kínálatunkban izlandi I Can füstölt tőkehalmáj, valamint a népszerű Sywan fűszeres sülthering és ízesítetthering-termékek. Az Excelsior aprított tonhal kedvező árával minden tonhalas saláta gazdaságos kiegészítője lehet.
A cégnél azt vallják, hogy legjobb reklám a minőség. A Nuri szardínia például az Origo Tafelspitz tesztjén kimagasló eredményt ért el, adja hírül büszkén Habuda-Salyámosy Rita.
A top minőségű hal- és tengergyümölcs-konzerveket elsősorban árakciókkal és leaflet megjelenéssel támogatják.
Modern csomagolásban
Innováció nélkül a gyártók nem tudnának létezni, vallja Nemes Tibor. Az Import-Trade Kft. tulajdonosa úgy látja, hogy a konzervpiacon jelenleg két fő irányban folyik a fejlesztés: a termékek összetevőinél a trendi alapanyagok hozzáadása a jellemző, mint például hajdina, chia, gyömbér, arónia. A csomagolásban pedig az úgynevezett pouch csomagolás előretörése konstatálható – szinte minden pépesíthető élelmiszert beletöltenek ebbe a modern megoldásba.
– Logisztikailag praktikus, a vásárlók szeretik, és az ipari felhasználók is egyre inkább keresik. Az üveg könnyen törik, ezért nagyobb odafigyelést igényel, ez a csomagolás viszont nem veszélyes a dolgozókra, és szemétként is kisebb helyet foglal – ismerteti néhány előnyét Nemes Tibor.
A többek között a Novofruct márkát is forgalmazó cég elsősorban a vásárlás helyén használ eladásösztönző eszközöket: áruházi prospektusokat, másodkihelyezéseket és kóstoltatásokat.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
Alkalmazkodás és megújulás
Az elmúlt időszak kihívásai arra kényszerítették a hazai nagykereskedelmi szektort,…
Tovább olvasom >A Heinz carbonara konzervvel áll elő, kiakadtak az olasz séfek
Közfelháborodást váltott ki Olaszországban az amerikai Heinz, amikor bejelentette, hogy…
Tovább olvasom >Megválna saláta üzletágától a Bonduelle Franciaországban és Németországban
A csoport két potenciális vevővel folytat tárgyalásokat az érintett üzletágakról.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >