Kompromisszummentes a vegán étkezés a Vegajóval
Egészségesebb élet, boldogabb állatok, zöldebb bolygó – csupa olyan hívószavak, amelyek sok ember szívét megdobogtatják. Mindez valósággá válhat, ha az emberek életmódja megváltozik. A Veganuár kihívás lesz az a kezdeményezés, amely a jövő év elején magyarok tízezreit mozgatja meg egy jó cél érdekében. A Prove.hu által szervezett 2025-ös Veganuár főtámogatója a Fino Vegajó növényi alapú termékcsalád. Szommerné Egyed Lindával, a Fino-Food Kft. ügyvezető igazgatójával és Vida Raullal, a Prove.hu alapítójával beszélgettünk.
A Veganuár kihívás külföldön hat évvel ezelőtt indult, Magyarországon pedig 2020-ban szervezte meg először a Prove.hu, amely Magyarország legolvasottabb online vegán magazinja.
Vida Raul a kezdetekről elmondta: „Már négy évvel ezelőtt láttuk, hogy nemzetközi szinten rengeteg életmódváltó és vegán kezdeményezés létezik, de ezek Magyarországon nem relevánsak. Gondoljunk csak bele, hogy nálunk egy kisebb vidéki településen mennyire nem könnyű a boltban vegán steaket venni! Mi a hazai Veganuár programban viszont teljesen Magyarországra szabtuk az összes receptet, az összes cikket, a napi útmutatókat, a 30 napos online programot. Szeretnénk segítséget nyújtani ahhoz, hogy az emberek kipróbálják a vegán életmódot, legalább egy hónapig. A januári kihívásban való részvétel teljesen ingyenes, és a célunk, hogy minél többen csatlakozzanak a programhoz.”
A szervezők bíznak abban, hogy legalább 35 ezer fő csatlakozik majd a kihíváshoz. Ezt a célt optimalizált hirdetési és online kampány, budapesti outdoor megjelenések és számos influencer támogatja. Manapság egyébként már jóval könnyebb részt venni a Veganuárban, hiszen számos élelmiszergyártó kínál növényi alapú változatokat, amelyekkel élvezetessé tehető a vegán étrend. Az egy hónapos januári program sikeréhez hozzájárul a Fino Vegajó termékcsalád is, amely főtámogatóként csatlakozott a 2025-ös Veganuárhoz.
A gyártó Fino-Food Kft. ügyvezető igazgatója, Szommerné Egyed Linda reménytelinek nevezte a kezdeményezést: „A kutatások alapján körülbelül a magyarok 1%-a vegán és további 5%-a vegetáriánus. Ez a teljes lakosság szempontjából elenyésző, viszont nagyon sokan vannak olyanok, akik egészségügyi szempontok miatt érdeklődnek a növényi alapú élelmiszerek iránt. A Vegajó termékcsalád nekik is szól. A Veganuár kezdeményezés szerintünk nagyszerű lehetőség arra, hogy felhívjuk a figyelmet a növényi alapú táplálkozásra és népszerűsítsük azt. Mi a Vegajó csapatában hiszünk abban, hogy a változatos étrend és a növényi alapú táplálkozás előtérbe kerülése összességében jót tesz az embereknek, és generációkat, gyerekeket, családokat indíthat el egy egészségesebb élet felé.”
Egyértelmű, hogy a januári növényi alapú étrendet sokkal könnyebb betartani, ha az embereknek nem kell lemondaniuk kedvenc ételeikről. Szommerné Egyed Linda ehhez kapcsolódva elmondta: „A Vegajó márka küldetése pont ez, hogy határtalan finomságot nyújtson zéró kompromisszum mellett. Nekünk nagyon fontos, hogy a termékeink finomak legyenek, mert ha egy termék nem ízlik a fogyasztónak, akkor nagyon nagy erőfeszítés betartania a vegán életmódot. A Vegajó termékek fejlesztésénél a legfontosabb célunk mindig az, hogy az íz és az állag kiváló legyen, és minél inkább hasonlítsanak a tejtermékekhez. Persze itt van egy kis előnyünk, hiszen a Fino-Food tejtermékgyártó, így tudjuk, hogy mitől jó egy tejföl, mitől jó egy sajt vagy akár egy túródesszert. A Vegajó termékek esetében is ezeknek az elvárásoknak igyekszünk megfelelni, csak tej helyett növényi alapanyagokat használva.”
Ez a kezdeményezés személy szerint is nagyon fontos Szommerné Egyed Linda számára, hiszen allergia miatt nem ehet tojást és tejfehérjét, sőt a gyermekei sem, így a család étrendje túlnyomórészt növényi alapú ételeket tartalmaz, sok nyers és főtt zöldséget és alkalmanként állati eredetű alapanyagokat: „Én főzök a családra, és számomra nagyon fontos, hogy pontosan tudjam, mi az, amit a gyerekeimnek adok, abban a termékben mi van, és hogy az a lehető legjobb és legfinomabb legyen. Kezdetben ez volt az, ami arra ösztökélt, hogy kifejlesszünk egy finom, növényi alapú tejtermék-helyettesítő családot. A Vegajó termékei nagyon sokat segítenek abban, hogy ízletes ételeket tegyek otthon az asztalra. Nálunk a reggeli és a vacsora általában növényi alapú, ezt egészíti ki az állati eredetű összetevőket is tartalmazó ebéd.”
Vida Raul teljesen vegán életmódot folytat, és kizárólag növényi alapú élelmiszereket fogyaszt. Eredetileg állatvédelmi szempontok miatt tért át a vegán életmódra: „8 és fél évvel ezelőtt láttam az interneten egy olyan videót, amely bemutatta, hogy miként bánnak a vágóhídon az állatokkal. Mivel mindig állatbarátnak gondoltam magam, és állatok között nőttem fel, nagyon megrázott ez a film. Korábban sosem gondoltam bele, hogy miként kerül a hús az asztalunkra, de ezután eldöntöttem, hogy én nem szeretnék többet állatokat enni. Később sokat olvastam arról is, hogy a különböző iparágakban hogyan használják ki az állatokat, ezért etikai okokból lemondtam az összes olyan termékről, szolgáltatásról, amelyekhez állatokat használtak fel.”
A 2025-ben a Veganuár résztvevői előtt rengeteg lehetőség nyílik, hiszen egyre több kereskedelmi egység nyitott a növényi alapú termékek belistázására. Ma már szinte minden nagy kereskedelmi láncnak van egy olyan pultja, ahol kizárólag vegán termékeket kínálnak. Szommerné Egyed Linda is megerősítette, hogy Magyarországon nagyon szépen fejlődik a tejtermék alternatíva kategória. Vida Raul pedig kifejezetten örül annak, hogy vannak cégek, amelyek nem tekintenek olyan ellenségként a vegánokra, akik tönkretesznek iparágakat, hanem válaszolnak a fogyasztói igényekre, és új növényi alapú kínálattal jelennek meg a piacon. Mindketten bíznak abban, hogy a 2025-ös Veganuár sokaknak meghozza a kedvét, hogy kipróbálják a növényi alternatívákat, és talán sikerül minél több magyarnak túllépni a hús sült krumpli kombón. (x)
Kapcsolódó cikkeink
DélKerTÉSZ: Rekordmennyiségű magyar zöldség került a boltláncokba
Rekordmennyiségű magyar zöldséget juttatott el a belföldi áruházláncokba a DélKerTÉSZ…
Tovább olvasom >A Baltikumban terjeszkedik az Anora Group
A prémium borokat és szeszes italokat gyártó Anora Group baltikumi…
Tovább olvasom >„Csak úgy!” – Egy különleges kampány a Moments ostyával
A Moments ostya idei őszi kampánya nem csupán egy új…
Tovább olvasom >További cikkeink
„Csak úgy!” – Egy különleges kampány a Moments ostyával
A Moments ostya idei őszi kampánya nem csupán egy új…
Tovább olvasom >IT-biztonsági megoldás közép- és nagyvállalatoknak a Yetteltől
Elsősorban közepes méretű és nagyvállalatok számára vezetett be fejlett IT-biztonsági…
Tovább olvasom >Minőség, innováció, növekedés
A Salesrep Kft. története jól példázza, hogyan lehet a folyamatos…
Tovább olvasom >