Komoly válságban a svájci óragyártó ágazat
„Példa nélküli válságba” került a svájci óragyártó ágazat, miután a koronavírus-járvány hatására zuhant a kereslet és különösen a második negyedév egy jelentős részében ideiglenesen szünetelt a gyártás, a kiszállítás és az értékesítés – áll a svájci óraipari szövetség (FHS) közleményében.
A szervezet honlapján szereplő adatok szerint júniusban a teljes óraexport értéke éves összevetésben 35,1 százalékkal, 1,131 milliárd frankra csökkent. Ezen belül a karórák kiviteléből származó bevétel ugyancsak 35,1 százalékkal, 1,070 milliárd frankra esett.
A múlt hónapban minden ársávban csökkent a karórák eladása, darabszámra 55,4 és 36,8 százalék között mértékben, értékben számolva pedig a csökkenés 48,1 százalék és 36,5 százalék között volt.
A legnagyobb visszaesés az eladott karórák esetében a 200 frank alattiaknál volt, 55,4 százalék tavaly júniussal összevetve. Ebben a kategóriában a bevételcsökkenés 48,1 százalékot tett ki.
A 500 és 3 ezer frank közötti közepes árkategóriájú karórák esetében az eladásszám 39,7 százalékkal csökkent az értékesített órákból származó bevétel pedig 39,3 százalékkal esett vissza.
A 3 ezer frank feletti órák esetében az eladott darabszám 48,3 százalékkal esett, az ebbe a kategóriába tartozó órák eladásából származó bevétel pedig 35,1 százalékkal mérséklődött éves összevetésben.
Júniusban a legfontosabb felvevő piac Kína volt 16,6 százalékos piaci részesedéssel, az ide irányuló órakivitel érték 47,7 százalékkal, 187,9 millió frankra emelkedett.
A svájci órák második legnagyobb piaca áprilisban Hongkong volt 8 százalékkal, a svájci export 54,6 százalékkal, 90,1 millió frankra zuhant.
A harmadik legfontosabb piac 7,7 százalékos részesedéssel az Egyesült Államok volt, ahová a múlt hónapban exportált svájci órák értéke 87,4 millió frank volt, 57 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól.
A negyedik legnagyobb, 6,8 százalékos piaci részesedéssel rendelkező Németországban a svájci órák eladása 21,3 százalékkal, 76,7 millió frankra zsugorodott.
Az 6,4 százalékos piaci részesedésű Szingapúrban az értékesítés 26 százalékkal, 72,2 millió frankra, az 6,1 százalékos részesedésű Nagy-Britanniában pedig az eladás 44,7 százalékkal, 68,6 millió frankra süllyedt.
Júniusban ebbe a hat országba irányult a svájci óraexport 51,5 százaléka, az eladásból származó együttes bevétel 31,3 százalékkal, 582,8 millió frankra csökkent.
Svájc az idei első hat hónapban 6 milliárd 900 millió frank értékben exportált órákat, ami 35,7 százalék csökkenés a tavalyi azonos időszakkal összevetve, ezen belül a második negyedévben a visszaesés 61,8 százalék volt.
Svájc tavaly 21 milliárd 681 millió frank értékben exportált órákat, 2,4 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Új márkát indít a Lidl Svájcban a hazai termékek népszerűsítésére
Május 8-án jelent meg svájci üzleteiben a Lidl új Qualité…
Tovább olvasom >Felhagy a Nutri-Score használatával a Nestlé Svájcban
Idén nyártól kezdődően fokozatosan szünteti meg a Nutri-Score címke megjelenítését…
Tovább olvasom >Visszatér a The Body Shop Belgiumba és Svájcba
A brit kozmetikai márka, a The Body Shop hamarosan visszatér…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >