Komoly turistaforgalmat generálhat a gyönge forint
Ha tartósan a jelenlegi szint közelében marad a forint, komolyan meglendülhet a Szlovákiából, Ausztriából érkező turisták száma. A bevásárlásért már messziről is megéri hozzánk jönni, hamarosan a wellness szállodák és fürdők parkolói is megtelhetnek külföldi rendszámú kocsikkal.
Karácsony után sem csillapodik a Szlovákiából érkező vásárlók rohama: a bevásárlóturizmus soha nem látott méreteket öltött a határhoz közeli városokban, a legtöbb vásárló még mindig felvidéki magyar, de egyre több a szlovák anyanyelvű vevő is – akár a határtól távolabbi területekről is jönnek. A jelenlegi forint/euró árfolyam mellett Magyarországon az élelmiszer átlagosan 25-40 százalékkal olcsóbb, a ruhák sok helyütt feleannyiba kerülnek, mint Szlovákiában. A gyenge forint miatt a hétvégén még azok is inkább Magyarországon végezték el a nagybevásárlást, akik a korábbi árfolyam-ingadozások idején otthon maradtak.
A gyenge forinton kívül a karácsony utáni leárazás is vonzóvá teszi a magyarországi vásárlást, hiszen egyes ruhaneműkre 50-70 százalék kedvezményt adnak, az áfaemelés kompenzálására pedig 25-30 százalékkal olcsóbban kínálnak számtalan élelmiszert a nagyáruházak. Az árfolyam alakulása az outletekre is hatással van: a Pénzcentrum.hu értesülései szerint látványosan megnövekedett a Budapest melletti Premier Outlets Centerben a Szlovákiából érkező vásárlók száma.
Az outletben több üzletben is úgy nyilatkoztak, 10-ből 9 vásárló Szlovákiából érkezik, egyértelműen a (számukra) rendkívül alacsony árak miatt. A boltosok szerint sokan már nem személyautóval, hanem szervezetten, busszal érkeznek.
Ha 1-2 hónapig a jelenlegihez hasonlóan alakul az árfolyam, az biztosan meglátszik majd a forgalmon – tudta meg a Pénzcentrum.hu a komáromi Pepita tours utazási irodától. A felvidéki városban működő szolgáltatónál úgy tapasztalják, a karácsonyi költekezés, illetve az év eleji nagyobb családi kiadások miatt egyelőre még nem látszik nagyobb utazási kedv, de hosszabb távon mindenképp növelheti a Szlovákiából érkező turisták számát az árfolyam alakulása.
A Szlovákiából érkező utazók elsősorban a fürdőhelyeket, wellness hétvégéket, borkóstolós túrákat részesítik előnyben, a kedvelt úticélok közé tartozik Zalakaros, Hévíz, sőt, akár Hajdúszoboszló vagy Gyula is.
Jelenleg még nem befolyásolja érdemben a forgalmat a forint árfolyamának alakulása – tudtuk meg a zalakarosi MenDan Thermal Hotel & Aqualand szállodától. Úgy számolnak, lehetne – és ha a a forint árfolyama tartósan a jelenlegi szint körül marad- lesz is még több vendég Szlovákiából, Ausztriából.
A wellness hotel munkatársainak tapasztalatai szerint eddig leginkább szervezett utakon, utazási irodákon keresztül érkeztek vendégek a szomszédos országokból, a tavalyi év azonban trendváltást hozott: sokan már maguk intézik a szobafoglalást, gyakran az online rendszeren keresztül – leginkább családok foglalnak szállást.
Egyértelműen lesz pozitív hatása az árfolyam alakulásának, a külföldről érkezők sokkal olcsóbban tudják megvásárolni a magyarországi turisztikai szolgáltatásokat mondta a Pénzcentrum.hu-nak Horváth Orsolya, a Hévízi Turisztikai Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. Az ügyvezető szerint egyelőre leginkább a határhoz közeli fürdők, szállodák látogatottságában látszik növekedés, később azonban több magyarországi turisztikai szolgáltató is profitálhat az árfolyam alakulásából, ráadásul az alacsony árak miatt a hozzánk érkező vendégek több szolgáltatást vesznek többet is fogyasztanak, így például az éttermekben is többet költenek.
Hévízen úgy tapasztalják, sok vendég érkezik Ausztriából (ők elsősorban a wellnesst keresik), Szlovákiából (inkább a családi üdülést keresve) és Németországból is (leginkább gyógyászati kezelés, gyógyüdülés céljából). A Hévízi Turisztikai Nonprofit Kft. hamarosan marketingkampányt is indít Németországban, Ausztriában és Szlovákiában is, a wellness és családi üdüléseket népszerűsítve – leginkább internetes hirdetésekkel, kiállításokon, vásárokon való megjelenéssel.
A Magyar Turizmus (MT) Zrt. a Pénzcentrum.hu-t úgy tájékoztatta: a gazdasági világválság kitörése óta folyamatosan tapasztalható jelenség, hogy a gyenge forint élénkítően hat a magyar beutazó turizmusra, amelyből jórészt a külföldi vendégeket fogadó magyarországi turisztikai szolgáltatók profitálnak. Az MT Zrt. 2008 óta célzott akciókkal igyekszik kihasználni azt az előnyt, hogy az euró Magyarországon elköltve többet ér, de kampányait alapvetően nem erre építi.
A Magyar Turizmus Zrt. 2012. évi marketingtervében szerepelnek azok a fő üzenetek és termékek minden küldőpiac esetében, amelyek az akciók és a kampányok középpontjába kerülnek. A társaság a külföldi kommunikációjában a turizmusfejlesztési stratégiával összhangban, a következő termékeket, illetve régiókat emeli ki: egészségturizmus, hivatásturizmus, Budapest és Balaton. Emellett természetesen vannak piacspecifikus tevékenységek is, amelyek csak az egyes piacokon érvényesíthetők. (pl. a kedvező ár-érték arány kihasználása).
Az MT Zrt. tájékoztatása szerint Magyarország az osztrákok számára az egyik legjobb ár-érték arányú turisztikai desztináció, amely fizikai és „lelki” közelségével, erős szimpátiával, továbbá magas színvonalú professzionális szolgáltatásokkal és a XXI. század kívánalmainak mindenben megfelelő turisztikai szuprastruktúrával várja az osztrák turistát. A gazdag kulturális és természeti kincseink a hozzánk látogatónak egyszerre biztosítják a testi, lelki, szellemi feltöltődést/kikapcsolódást, gyógyulást és rekreációt. Az osztrákok számára hazánk egyben a legközelebbi egzotikum is, a közös történelmi múlt és a hasonló mentalitás miatt. Hazánkban igen változatos a természeti környezet, ami komoly turisztikai vonzerő, és amire a stratégiai márkakommunikációban építeni kell.
Az osztrák Bank Austria és Statistik Austria az elmúlt években hazánkat nyilvánította a legjobb ár-érték arányú utazási célnak, amely érvrendszert az MT Zrt. átvette kommunikációjában.
Szlovákiában Magyarország megítélésére a jó ár/érték arány jellemző, illetve a szolgáltatások magas színvonalúként való értékelése. Magyarország a könnyen elérhető, közeli, akár hosszú hétvégék alkalmával is felkereshető úti célok közé tartozik. Az utazás szempontjából legfontosabb a közúthálózat szerepe, mivel a legtöbb szlovákiai turista autóval látogat Magyarországra.
A fő turistaérkezések ideje (40-45%) a nyári hónapokra tehető. Jelenleg is él a „Magyarország a termálvizek országa” kép, az érdeklődés e termék iránt állandóan nő. Az egészségturizmuson belül is legjellemzőbb az élményfürdőzés, a wellness, a családi üdülések iránti kereslet. Az egyéb turisztikai termékek (bor és gasztronómia, városlátogatás, aktív turizmus, kultúra) az utazás kiegészítő elemeiként szerepelnek. A nagyközönség két csoportra osztható: a szlovákiai magyar potenciális utazóközönség jó, kitűnő ismeretekkel rendelkezik Magyarországról, szorosan kötődnek az országhoz, jól ismerik a turisztikai attrakciókat, a rendezvényeket és fesztiválokat.
A KSH adatai szerint 2010-ben Magyarország kereskedelmi szálláshelyein 272 ezer (+5%) osztrák vendég 755 ezer (+2,8%) vendégéjszakát töltött el az előző év azonos időszakához képest.
A legfrissebb statisztikák szerint 2011. január-novemberében az osztrák vendégéjszakák száma a múltévi rekordévhez képest stagnált 714 ezer éjszakával (+0,03%). A szlovák beutazók tekintetében 2010-ben 85 ezer (+3,3%) szlovák vendég 187 ezer (+2,1%) vendégéjszakát töltöttek el a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken az elmúlt időszakhoz képest. 2011. január-novemberében a szlovák vendégek +21 százalékkal több vendégéjszakát töltöttek el a magyar kereskedelmi szálláshelyeken – írja a penzcentrum.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >A MOL Campus mindkét étterme, a Virtu és a Zazie is Michelin ajánlást kapott
Mindössze egy évvel a megnyitásukat követően a MOL Campus mindkét…
Tovább olvasom >Változások az alkoholreklámozási szabályokban 2024. január 1-től
2024. január 1-jétől jelentős változások lépnek életbe az alkoholreklámozás terén,…
Tovább olvasom >