Kivárnak az új hűtőkkel a vállalkozások

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 05. 30. 08:00

Nyáron jól jön egy hideg üdítő, még jobban egy hideg sör. Ehhez kell persze megfelelő hűtő is, amely beszerzésére a vendéglátóhelyek néha nem fordítanak kellő figyelmet. Van, ahol egy használt is megteszi. Máshol viszont az energiatakarékosságra is figyelnek, vagy a szállodai minibárok esetében a hangtalan üzemmenetre, hogy a vendég zavartalanul pihenhessen.A magyarországi hűtőgép-kereskedelem az első félévi adatok alapján visszaesett az előző évekhez képest. Ezt elsősorban a vállalkozások stagnálása idézte elő, valamint a befektetői szándék csökkenése az új létesítmények, vendéglátóhelyek, élelmiszerboltok létesítésére. A vállalkozók többsége az adó- és egyéb szabályok változása miatt kivár, inkább javíttatja a gépeit, és késlelteti az új berendezések beszerzését. Az évek óta megszokott és a hűtőgép-kereskedőknek kiszámítható forgalomtervezést biztosító tavaszi és őszi szezon szintén megváltozott, nehezítve a raktárkészlet meghatározását és a kereskedelem kiszámíthatóságát.

Egységben az erő
Mindezt Béky György, a Thermotechnika termékmenedzsere fogalmazta meg. Azt is elmondta, hogy a magyarországi piac szűkülése, valamint az egészséges növekedési igény következményeként 2007. január 29-én együttműködést kötöttek leányvállalataikkal és társcégeikkel, azzal a céllal, hogy a jövőben megkönnyítsék az érvényesülésüket, és érdekeik keresztülvitelét a közös európai térség egységes piacának globalizációs folyamataiban. Illetve, hogy növeljék az általuk gyártott gépek, berendezések piacát. A TC Thermotechnika CrownCool Európai Gazdasági Érdekeltségű Társaság a jövőben összehangolt piaci magatartással, közös erővel lép fel a piacon, és közös új arculattal kommunikál a szereplők felé. Erre már csak azért is szükség van, mert a hűtőgépek piacán is megjelent túlkínálat (a meglévő lengyel, török gyártók mellett a kínai termékek).
– Az ipari konyhatechnológia hűtőberendezései mellett forgalmazunk az élelmiszerüzletek részére csemegepultokat, tejhűtőket, valamint a sörgyárak, üdítőital-gyártók berendezéseit, az italhűtőket – mondta Béky György.
A termékmenedzser hozzátette, a konyhatechnológia területén az európai közösségi szabályozások megkövetelik az előírásoknak megfelelő gépek rendszerbe állítását. Például szakosított hűtést, rozsdamentes hűtőket az előírt területeken. A készételek eltarthatóságának elengedhetetlen berendezése a sokkolóhűtő berendezés. Az ezen a területen is tapasztalható beruházások visszaesése következtében az eladott darabszám szintén csökkent az év ezen időszakában.

Takarékosság: kimondottan fontos
A Hussmann Kft. főleg áruházi hűtőbútorok forgalmazásával, telepítésével és szervizelésével foglalkozik. Az eladott hűtőbútorok nagyobb részét saját gyártású csoport aggregáttal együtt telepítik. Bútortípusok szerint a hűtőregálokból (4-5 polcos tej-, hús- és zöldséghűtők), valamint a nyitott mélyhűtőszigetekből értékesítenek a legtöbbet, mivel a szuper- és hipermarketekben ezek az önkiszolgáló bútorok teszik ki a hűtéstechnika legnagyobb részét. Emellett hagyományos beépített hűtőberendezéssel szerelt hűtőbútorokat is forgalmaznak. Ezeket nemcsak a kisebb üzletekben használják, hanem a nagyáruházak változtatható elhelyezésű (akciós) bútorai is ilyenek. A gasztroszegmensben már nem ennyire erős a cég, ott piacrészesedése viszonylag kisebb, tíz százalék alatti, igaz, itt főként a beépített aggregátos gépek a jellemzőek.
– Háttér- és bemutatóhűtőket kínálunk ezen a területen, leginkább olyan gépeket, amelyek az áruházi hűtésben is előfordulnak – nyilatkozta Szűcs Sándor, a Hussman Hungary Kft. kereskedelmi vezetője.
Elmondta azt is, hogy a nagyáruházak térnyerésével egyre kisebb a kis boltokba eladott hűtők hányada. A nagy láncok komoly beszerzési eljárásokban igyekeznek minél lejjebb nyomni a hűtéstechnika árát is. Az elmúlt években egyre nagyobb jelentőséget kapott az ár. A beszerzést gyakran külön osztály végzi, amelyet kevéssé érdekel a bútor szépsége, energiafogyasztása, megbízhatósága. Az utóbbi időben viszont mintha „divatba jönne” az energiatakarékosság. Leginkább felsőbb szintű megnyilatkozásokban, a média és a vásárlók felé prezentálva. De valamit már érezni a beszerzés szintjén is, legalább próbálnak úgy tenni, mintha ez is fontos tényező lenne – és kezdetnek ez sem rossz.
– Mivel mi kimondottan energiatakarékos rendszerekre specializálódtunk, optimista vagyok a jövőt illetően. A legnagyobb nehézséget az okozza, hogy nagyon nehéz a rendszerek valós, várható energia fogyasztását összehasonlítani. Nem tudok rendszeres energiafogyasztás-vizsgálatról a nagyobb áruházláncok esetében sem. Az energiával – amely még mindig viszonylag olcsó – és azon keresztül a valós hosszú távú megtakarítási lehetőségekkel kevés hozzáértő ember foglalkozik, még a nagy láncoknál is – mondta Szűcs Sándor.
Az igazgató említett egy pozitív példát is: a Tesco idei beszerzési pályázatát, ahol nemcsak a várható fogyasztást vették figyelembe. Minden beszállítónak fogyasztásmérőket is fel kell szerelnie rendszereire, hogy ellenőrizhető és összehasonlítható legyen a valós fogyasztás, ennek ára és a valós megtakarítás, így a többletberuházás megtérülési ideje. Ugyanakkor tapasztalatai szerint ez a kérdés a HoReCa területén erősen változó, leginkább személyfüggő.
Ármeghatározó az alapanyagok árának változása is. A réz, a nikkel és a rozsdamentes acél árának emelkedése leginkább a telepített rendszerekhez használt rézcsövek beszerzési árát növelte meg nagyon. A kész gépek, berendezések ár­emelkedése 10 százalék alatt maradt az elmúlt két évben. A forint változása természetesen hatással van a nagyrészt importtermékek eladási árára is, éppen ezért a legtöbben még mindig euróban rögzítik a hosszabb távú szerződések árait.

Beszerzés az utolsó pillanatban
– Palettánk széles, forgalmazunk 400 literestől 1400 literesig hűtő- és fagyasztószekrényeket, saladette hűtőket, valamint 2-3-4 ajtós oldalsó vagy alsó aggregátos hűtött és mélyhűtött munkaasztalokat. Továbbá megtalálhatók kínálatunkban a különböző kapacitású jéggépek, hotelszobákba való minihűtők és elegáns borhűtők is – kezdte beszámolóját a körülbelül tízszázalékos piaci részesedéssel rendelkező Bonero Kft. marketingvezetője. Fekete Babett a piac pillanatnyi helyzetével kapcsolatban elmondta, tapasztalataik szerint a vendéglátósok mindig az utolsó pillanatban szerzik be a szükséges berendezéseket, ezért alapvető fontosságú, hogy a szezonnak megfelelő készülékek mindig raktáron találhatók legyenek. A legkelendőbb (400 és 700 literes) hűtőszekrényeket mindig azonnal tudják szállítani. A cég nem foglalkozik használt hűtők javításával, az eladások aránya alapján azonban Fekete Babett úgy gondolja, hogy a célközönség inkább új hűtőberendezéseket vásárol, főleg, mivel a régiek esetleg nem felelnek meg a HACCP előírásainak, nem rozsdamentes acélból készültek, vagy nem kerekítettek a belső sarkaik.
– A hűtőszekrény mindig egy konyha alapja, legfontosabb berendezése. Az európai uniós higiéniai előírásoknak megfelelően kötelezően le kellett cserélni az ennek nem megfelelő berendezéseket – mondta Fekete Babett.

Drágább alkatrészek
Élelmiszer-kereskedelmi hűtők alkotják a Cold Systems Kft. fő profilját is, ezen belül minden igényt ki tudnak elégíteni. Komplett tervezéssel, kivitelezéssel, igény esetén tanácsadással állnak a vevők rendelkezésére. Igyekeznek a több lábon állás jegyében erősíteni a gasztrovonalukat is, komplett konyhák tervezésével, kivitelezésével.
A Cold Systems által szállított berendezéseivel a Csemege Match Zrt. hálózat boltjaiban, illetve a CBA-láncok több üzletében lehet találkozni, de a cég szállította a fóti, miskolci Cora háttérhűtőkamráit. Más beszállítókkal együtt a Mol-kutakat látják el kis szendvicshűtőkkel, illetve a Kométa’99 is rendszeresen vásárol tőlük saját termékei egységes kihelyezéséhez kisebb fali hűtőket.
A vállalat szakemberei úgy ítélik meg, hogy a vendéglátás hűtőigénye nem igazán szezonális, nem tapasztalnak ebben az időszakban nagyobb érdeklődést. Azaz az év eleji csendes időszakhoz képest valóban nagyobb a mozgás, de ez valószínűleg nem évszakfüggő. Általában, ha hűtővásárlásról vagy -cseréről van szó, akkor az egy generálújítással, átalakítással is jár legtöbbször. A Cold Systems csak új berendezésekkel foglalkozik, illetve az általa szállított berendezések javításával, alkatrész utánpótlásával. És ha már alkatrészek, akkor a Cold Systemsnél is érzik, hogy a nyersanyagárak világpiaci mozgása (emelkedése) természetesen begyűrűzik a magyar piacra is, annál is inkább, mert a piac szereplői zömében importból látják el a hazai igényeket, ezért természetesen a forint-euró devizaárfolyamok jelentős változását a szállítók érvényesítik áraikban.
Nagy Ottó

Kapcsolódó cikkeink