Kivárnak a plázaépítők
Az idén inkább figyelnek és kivárnak a kereskedelem ingatlanpiac szereplői; a fejlesztések felfutása jövőre kezdődhet meg – derül ki Kelet-Közép-Európa egyik legnagyobb ingatlanfejlesztője, az ABLON által végzett felmérésből.
„Egy kívülálló számára talán úgy tűnhet, hogy nem csak Magyarországon, de a régióban is alábbhagyott a „plázaépítési láz”, és a felméréseink is azt mutatták, hogy az idei év inkább a kivárásról szól. Az elmúlt évek ingatlanátadási hulláma – piaconként eltérően – az öt-hat évvel ezelőtti szintre esik vissza idén az előrejelzések alapján” – ad rövid helyzetjelentést a plázák, bevásárlóközpontok, hipermarketek, diszkontláncok, illetve egyéb kereskedelmi egységek régiós állapotáról Lovro Adrienn, az ABLON Group magyarországi ügyvezető igazgatója.
Az ABLON szakértői által végzett régiós felmérés adatai szerint Lengyelországban 247 ezer négyzetméter kereskedelmi ingatlant adtak át idén az első hat hónapban, szemben a 2009 első felében átadott, a 430 ezer négyzetmétert is meghaladó mennyiséggel. Igaz jövőre komolyabb fellendülés várható már a lengyeleknél, nagyjából 790 ezer négyzetméter kereskedelmi területet prognosztizálnak a következő másfél évben.
Csehország ma már uniós átlag felett teljesít a kereskedelmi ingatlanok tekintetében: az ezer vásárlóra jutó „bevásárlóterület” eléri a 190 négyzetmétert. Itt nem feltétlenül lehet a válság számlájára írni a fejlesztések visszaesését. Idén például csupán 120 ezer négyzetméter kereskedelmi terület átadása várható Csehországban, ami tíz éve a legrosszabb adat.
A fenti piacokéhoz hasonló visszaesés volt tapasztalható az elmúlt időszakban a magyar kereskedelmi ingatlanpiacon is. Idén legfeljebb néhány tízezer négyzetméter átadása várható, a komolyabb nyitásokra 2011-ig várniuk kell a vásárlóknak. A fejlesztők óvatossága nem véletlen: a magyar lakosság köztudottan árérzékeny, ami megjelenik a vásárlási szokásokban is. A kiskereskedelmi forgalom az idei első félévben mintegy 5 százalékkal alacsonyabb volt, mint a tavalyi év hasonló időszakában..
A román kereskedelem még bírja a bővülést. 2010 első felében ugyanis olyan nemzetközi befektetőcégek kezdték meg a fejlesztési lehetőségek felmérését, amelyek a román piacon ma még nincsenek jelen, mindemellett több diszkontlánc is folytatja a terjeszkedést.
A logisztikai és irodapiachoz hasonlóan a kereskedelem esetében is egyre rugalmasabb bérleti kondíciókkal próbálják megtartani bérlőiket a tulajdonosok. A magyar piacon a bérleti díjak a válság előttinél jóval alacsonyabb szinten, de stabilizálódtak idén – írja a tozsdeforum.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Szárazság, technológiai verseny és összefogás: beindult a hazai dinnyeszezon
Komoly kihívások közepette indul a 2025-ös magyar dinnyeszezon: a csapadékhiány,…
Tovább olvasom >Romló, de a nemzetgazdasági átlagnál jobb konjunktúra a turizmusban
2025. júniusban a turisztikai cégek 70%-a szolgáltatási árainak növekedéséről számolt…
Tovább olvasom >Áremelkedés, exportcsökkenés, új fogyasztói szokások – így alakult a baromfi- és tojáspiac 2025 első felében
Látványos változások jellemezték 2025 első félévét a hazai baromfi- és…
Tovább olvasom >