Kitört Németországban az árháború
Az Aldi és a Lidl új árháborúba kezdett – írja a német sajtó nyomán a privatbankar.hu. A kormány a koronavírus-válság miatt csökkentette az általános forgalmi adót (Áfá-t) július elsejétől, az Aldi és a Lidl pedig megérezték a kor kihívását. Megelőlegezik az adó csökkentését, hogy a vásárlókat magukhoz csalogathassák. Sőt, még rá is tesznek egy lapáttal.
Az egész német élelmiszer-ágazat óriási harcot vív most a vásárlókért. “Dömpingárak, dömpingbérek” – körülbelül így néz ki szerintük a jövő. Pedig nyilván ők sem ezt akarták. Az N-tv.de szerint a német élelmiszer-kiskereskedelem jelenleg úgy néz ki, mint a piaci kofák háborúja. A diszkont üzletláncok egyszerűen egymást próbálják túlkiabálni, hogy a vevőket becsalogassák. Különösen az Aldi és a Lidl.
Kérdés, hogy a versenyt a koronavírus válság váltotta ki, vagy pedig az adócsökkentés. Németországban július 1-től csökkentik az áfát, azaz az általános forgalmi adót 19 százalékról 16 százalékra, illetve a kedvezményes hét százalékról öt százalékra.
Először a Lidl lépett, most pedig az Aldi is megpróbálja utolérni. Sőt rá is tesz egy lapáttal. Az Aldi Nord és az Aldi Süd “három számjegyű milliós összeget” (vagyis legalább 100 millió eurót) fektetnek abba, hogy lemondanak a nyereségükről.
Ezt a két (sok évvel korábban szétvált) cég egy közös sajtóközleményben jelentette be. Egyszerűen levonunk három százalékot a kasszánál – teszik hozzá. Ami különösen a nagybevásárlásoknál, a koronavírus-krízis miatt különösen rossz helyzetbe került családoknak segít – állítja az Aldi németországi közleménye.
A Lidl az Aldinál valamivel előbb lépett, még hétfőn. (Egyébként együtt a hozzá tartozó, nálunk nem annyira ismert Edeka és Netto üzletláncokkal.)
A német kiskereskedők kihasználták az alkalmat, és nagyobb árengedményeket adnak, mint az adócsökkentés. Rengeteg terméknél az árakat inkább lefelé kerekítik, mint felfelé. Ezzel komoly árháború indult – állítja az N-tv.de.
Másutt egyenesen “árengedmény-háborúról” beszélnek. Ez az Aldi és Lidl háború azonban egy idézett egyetemi szakértő, Stephan Rüschen szerint egyáltalán nem meglepő, már régen várható volt. Nyilván pótlólagos keresletet jelenthet az olcsóbb árukra, ami a gazdaságnak jó. Viszont negatív, hogy az ÁFÁ-val éppen egy olyan ágazatban csökkentik a közterheket, amely nem is igazán szenvedte meg a koronavírus-járványt.
Akkor sem eszünk többet
Ugyanis bárhogy háborúzik az Aldi és a Lidl, ezzel az élelmiszer-kiskereskedelem nagy tortája nem lesz nagyobb. A fogyasztók, akik számára az év végéig csökkentették a forgalmi adót, nem feltétlen fognak többet költeni. “Nem fognak többet enni” – állítja a híroldal. Ráadásul ami esetleg az Aldiban többlet vásárlóerőként jelentkezne, a Penny és a Netto láncok kasszájából fog hiányozni – illetve fordítva. Vagyis az áruházláncok egymás elől tudják csak elszívni a vásárlókat.
Ráadásul a német oldal szerint ez nemcsak a diszkont üzletláncokat érinti. Elképzelhető, hogy átrendeződés fog történni, például a diszkontok, az olcsó megoldások győzedelmeskedni fognak a hagyományos szupermarketek felett. A német piacon ez azt jelentené, hogy az Aldi, a Lidl és olcsó társaik tovább növelik előnyüket például az Edeka vagy a Rewe láncok rovására. És Magyarországon? (Eidenpenz József, privatbankar.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Paradigmaváltás küszöbén az élelmezésben – A Lánchíd Klub szeptemberi ülésének vendége volt: Szöllősi Réka élelmiszer-politikai szakértő
Hátrányból indulunk! Egy globális paradigmaváltás küszöbén állunk! 2030-ig a G20…
Tovább olvasom >Tovább hangsúlyozza az Aldi árvezető szerepét Németországban
Németországban elsőként lépett az Aldi és csökkentette tartósan az olívaolaj…
Tovább olvasom >Karácsony előtt még tíz új üzletet nyit a Lidl az Egyesült Királyságban
Hálózatbővítési programot jelentett be a Lidl az Egyesült Királyságban, melynek…
Tovább olvasom >További cikkeink
Ismét elstartol a fenntartható életmód alapjaira nevelő Etesd az Eszed iskolai kihívás!
A Nestlé az Egészségesebb Gyerekekért és az Okos Doboz hiánypótló…
Tovább olvasom >Csökkent a Ryanair nyeresége az első üzleti félévben: bevételnövekedés mellett mérsékelt eredmény
A Ryanair, Európa egyik legnagyobb fapados légitársasága, jelentős nyereségcsökkenést könyvelt…
Tovább olvasom >Megérkezett a Starbucks ünnepi italkínálata: új ízek és nosztalgikus kedvencek a téli hónapokra
A hideg hónapok beköszöntével a Starbucks ismét elhozza az ünnepi…
Tovább olvasom >