Kitart a babkonzerv: egy százassal kevesebbet költesz naponta
Mínuszban a pénztárcád. Hiába költöttél naponta 6.173 forintot, mennyiségben mérve a harmadik negyedévben 3,5%-kal, január és szeptember között pedig 2%-kal csökkent a vásárlásos fogyasztás – írja a blokkk.com. De a költekezés így is jobban tartja magát, mint a GDP. Jól jött az a hitelfizetési moratórium. A maszk pedig közben divatcuccá is vált: próbálgatjuk, mint a kalapot, melyik is áll jobban.
Van, akinek kevesebb a pénze, mert elvesztette az állását, vagy átrakták részmunkaidőre. Van, akinek nem kevesebb a pénze, de óvatos, amikor kinyitja a pénztárcáját és előtte összeírja a bevásárlólistáját. Az eredmény pedig az, hogy kevesebbet költünk a családi kasszából csaknem mindenütt, a napicikkes bolt és a gyógyszertár a kivétel. Végül minden korlátozás, bármelyiket is tennénk a nagyító alá, valamilyen mértékben fékezi a költekezést: a kijárási korlátozások, a boltzárak, az idősáv egyaránt, de fogadjuk el, hogy a járvány elleni védekezésnek elsőbbsége van. Ez az ára annak, hogy utána is tudjunk vásárolni.
Maszkocska: próbálgatjuk már, mint a rucit
Az óvatosság, és az egyes korlátozások mellett azért még a kötelező maszkviseletnek is van némi visszatartó ereje, hiszen kinek hiányzik, és azért kényelmetlen például a próbafülkében maszkban pulóvert próbálni. Bár már szinte megszokottá is válhatott (de gyanúnk szerint igazából soha sem lehet megszokni), ráadásul a maszkviseletbe is betört a divat: sokan keresik a jópofa, vagy éppen csinoska maszkot, megjelentek a maszkpontok a bevásárlóközpontokban, és sokan úgy próbálgatják a maszkocskát, mint a próbafülkében a divatrucit.
Még jó, hogy a textilmaszk mosható, ajánlott is az első használat előtt kimosni.
A reklámosok is ráugrottak, hiszen nekik is minden fillér számít.
Pénztárcamustra: 108 forinttal kevesebb naponta
A kényszerű korlátozások és az óvatosság párosa lenyomta a családi költekezést. Az első negyedév végén még egy nagyot spájzoltak a családok, a babkonzerv, liszt mellett szépen fogyott a fagyasztóláda és a kenyérsütő is, nem véletlen, hogy alkalmanként elfogyott az élesztő a boltból. Az előbbiek nyomán a harmadik negyedévi költekezés összege is elmaradt az év elejitől.
Az egy főre jutó napi költekezést nézve a második negyedévi mélypont után többet költöttek a családok, de hát mind a harmadik negyedévi 6.207 forint, mind a január-szeptember időszakban mért 6.173 forint kevesebb az előző évi átlagnál, utóbbi 108 forinttal.
A pénztárca mustra eredménye:
A korábbi időszakokhoz képest a harmadik negyedév költekezése nőtt ugyan a pénztárakban hagyott pénzt nézve, de rettenetesen keveset, és hasonlóképpen az első három negyedév növekménye is csekély:
Ennyit cipekedtél haza vásárlás után: kevesebbet
És volt közben drágulás is, így ha az inflációtól eltekintünk és mennyiségben számoljuk, mennyit is vásároltunk, akkor – szakzsargonnal – volumenben csökkent a családi költekezés.
Ez a visszaesés ugyanakkor kisebb, mint a GDP csökkenése a korábbi időszakokhoz képest. A családok nyilván megmozgattak tartalékokat is ha kellett, de feltehetően a hiteltörlesztési moratórium segített a legtöbbet a költekezés terepén:
A családi költekezés legnagyobb szeleteit nézve, a 16.526 milliárd forintból a legtöbbet a boltos világban költekeztünk, januártól szeptemberig 9.140 milliárd forintot. Ez így volt korábban is. Autóra, autóalkatrészre 544 milliárd forintot fordítottunk, a vendéglőkben pedig 837 milliárd forintot hagytunk.
A háziasszonyokat persze az izgatja, mennyit is tud venni, darabban, literben, kilóban mire futja. A boltos világban összességében ugyanannyit vásároltak végül, mint korábban, de máshol már kevesebbet:
Kapcsolódó cikkeink
EuroCIS 2025: Komoly érdeklődés mutatkozik a kiskereskedelmi technológia szakvására iránt
Az Amazon és a TikTok nemrég egy olyan megállapodást kötött,…
Tovább olvasom >KSH: a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 3,6, az előző havit 1,2 százalékkal haladta meg
Októberben a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint 4,0,…
Tovább olvasom >A hazai kiskereskedelem egyik fő motorja a gyógyszerkereskedelem
A gyógyszeripar nagyon fontos iparág a magyar gazdaságban – hangsúlyozta…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >